Targówek 2019: metro, ścieżki biegowe, zieleń i... ronda
27 kwietnia 2017
Osiedle z lat 70. stoi u progu wielkich zmian, które przyniesie podziemna kolej. Warszawa wpompuje w Targówek miliony złotych...
...a pierwszą dużą inwestycją będzie przebudowa ciągu Handlowej, Ossowskiego, Barkocińskiej i Myszkowskiej, która nastąpi jeszcze w tym roku. Otaczający park Wiecha pierścień ulic, nazywany niekiedy "obwodnicą Targówką", to teoretycznie najbardziej reprezentacyjna droga osiedla. W praktyce straszą tam zdewastowane chodniki i zieleń kiepskiej jakości. Trudno jest nie tylko przejechać tamtędy rowerem, ale nawet zaparkować samochód.
Co się zmieni?
Ponieważ ulice mają stać się przyjazne okolicznym mieszkańcom, najbardziej oczywistymi elementami projektu są remont chodników, dosadzenie drzew i krzewów oraz wymiana oświetlenia. Wzorem ulic w Miasteczku Wilanów powstanie także ścieżka biegowa.
Autobusy i samochody będą mieć do dyspozycji po jednym pasie w każdym kierunku. Przystanek "DKS Targówek" w stronę Witebskiej zostanie przeniesiony za skrzyżowanie. Powstaną nowe przystanki: przy Lusińskiej w kierunku Wincentego, na Pratulińskiej w kierunku Trockiej i przy wejściach do metra na rogu Ossowskiego i Pratulińskiej. Na skrzyżowaniach z Kołową, Pratulińską i Gorzykowską zostaną zbudowane ronda.
Co zaskakujące, po przebudowie ulic nie wrócą pasy rowerowe, istniejące w latach 2015-2016. Powstały po pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego dzięki projektowi, który zdobył na Targówku Mieszkaniowym najwięcej głosów. Gdy rozpoczęła się budowa metra, zostały zlikwidowane, bo jezdnię podzielono na trzy pełnowymiarowe pasy ruchu. W tym roku zamiast nich powstanie wydzielona droga rowerowa.
Przebudowa ulic na Targówku będzie kosztować 10 mln zł. Drogowcy opracowują teraz ostateczny projekt, uwzględniający wyniki konsultacji społecznych.
(dg)