Szybszy tramwaj na Okopowej i Towarowej. Będzie zielona fala
9 sierpnia 2021
Dobre wiadomości dla pasażerów jeżdżących przez rondo Daszyńskiego. Tramwajarze zajmą się przeprogramowaniem świateł.
Zielona fala dla tramwajów zawita w tym roku na dwie trasy. Pierwsza z nich to Grochowska między rondem Wiatraczna a Gocławkiem, druga - ciąg Towarowej i Okopowej. Żeby pojazdy mogły szybciej pokonać drogę między pl. Zawiszy a rondem "Radosława", zmiany zostaną wprowadzone w aż dwunastu miejscach. Zielona fala zostanie wdrożona na skrzyżowaniach przy Kolejowej i Srebrnej, na rondzie Daszyńskiego, przy Grzybowskiej, Chłodnej, Lesznie, Żytniej, Wolności, Niskiej, Stawki oraz Powązkowskiej i Dzikiej. Sygnalizacja na Kercelaku nie będzie przeprogramowywana.
Tramwaje przyspieszą
- Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje - podsumowuje warszawski ratusz. - To aż 63%. Docelowo system priorytetów ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75% takich miejsc. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.
Zielona fala z chmury
Tramwaje Warszawskie jako jeden z niewielu takich operatorów na świecie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania, co przynosi konkretne oszczędności w wysokości nawet kilkuset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.
(dg)