Oszuści podają się za pracowników ZUS. Uwaga na podejrzane telefony
5 stycznia 2023
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa "na pracownika ZUS-u". Tym razem naciągacze dzwonią i proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty pieniędzy z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje mogące posłużyć do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu na cudze dane.
- Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody, jak wyłudzić dane osobowe, bankowe czy okraść seniorów. Po oszustwach "na wnuczka" czy "na czternastą emeryturę" kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania pieniędzy z subkonta w ZUS - informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Oszustwo na ZUS
Do placówek ZUS zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się pod pracownika urzędu.
Butter chicken podbił Warszawę. Kebab i pizza zdetronizowane
Najnowsza edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl przyniosła ogromne zaskoczenie. Okazuje się, że mieszkańcy Warszawy najczęściej zamawiają przy użyciu popularnej aplikacji danie wywodzące się z północnych Indii: butter chicken. Pod względem popularności w dowozach indyjski kurczak w sosie maślanym zdetronizował kebab i pizzę.
Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty środków z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu. ZUS uczula szczególnie osoby starsze, aby były ostrożne i nieufne podczas kontaktów telefonicznych z nieznanymi.
Należy uważać także na maile, których nadawcą jest rzekomo ZUS. Może być w nich informacja m.in. o niedopłacie i konieczności uregulowania płatności w ciągu 24 godzin. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć.
Kiedy dzwoni ZUS?
Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dzwonią do klientów tylko w określonych przypadkach. Nie wysyłają do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji. Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta.
Jeśli rozmówca lub nadawca maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560-16-00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję.
(jok)
.