Powstańców Śląskich: będzie tramwaj - będą priorytety
9 listopada 2012
Akcja "Priorytety dla tramwajów" to inicjatywa stowarzyszenia SISKOM, która w sposób radykalny ma przyspieszyć komunikację tramwajową w Warszawie. Tylko kiedy? W następnym roku możemy mieć nadzieję na szybkie tramwaje na Powstańców Śląskich i Górczewskiej.
O co chodzi?
W listopadzie 2011 r. stowarzyszenie złożyło na ręce prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz petycję dotyczącą uprzywilejowania komunikacji tramwajowej w sygnalizacji świetlnej. Petycję tę poparło 2 tys. osób, a także organizacje pozarządowe oraz władze Bemowa, Woli i Rembertowa. W styczniu 2012 r. akcję objęło patronatem Ministerstwo Transportu. Wkrótce również Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił listę linii przewidzianych do przyspieszenia. Pierwszą z tych tras był ciąg ulic Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz ul. Górczewska.
Jak to działa?
- Rzecz polega na odpowiednim ustawieniu sygnalizacji, tak by tramwaj nie czekał na skrzyżowaniu na zielone światło.
Na fragmentach działa
Projekt wdrożono już w kilku miejscach w Warszawie. Na Bemowie system działa na fragmencie ul. Powstańców Śląskich, a dokładniej na odcinku od pętli Nowe Bemowo do Broniewskiego. Został tu wdrożony już w 2006 roku. Ale to nie wszystko.
- Działa wysoki priorytet na przejeździe linii nr 20 przez ul. Powstańców Śląskich - informuje Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Pomysł budowy sygnalizacji przy pętli autobusowej Stare Bemowo zastąpiono rondem - rozwiązaniem bezpiecznym i sprawnym - wymienia dalej. - Na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich i Wrocławskiej, dzięki zgodzie inżyniera ruchu, wydłużono sygnał "pionowy" dla tramwajów.
Czytelnicy już teraz mają jednak zastrzeżenia do niektórych miejsc, gdzie wprowadzono priorytet. Ich zdaniem sygnalizacja jest źle ustawiona i przez to tramwaj i tak musi mocno zwalniać przed przejazdem.
- Jest to niestety dość częsty problem w sygnalizacjach wzbudzanych przez tramwaj zaprojektowanych w przeszłości - tłumaczy Małgorzata Jesień z Tramwajów Warszawskich.
A kiedy pozostałe odcinki?
- W opiniowaniu u inżyniera ruchu znajdują się projekty dla wprowadzenia priorytetu na trasie linii 20 - skrzyżowanie Kaliskiego z Kocjana (działa tam już pełny priorytet na przejeździe ukośnym) oraz koordynacji protramwajowej w rejonie pętli Koło, która nieco poprawi warunki ruchu tramwajów do czasu modernizacji trasy na ul. Obozowej - wyjaśnia Michał Powałka. - Trwają także prace nad projektami obejmujące priorytety dla tramwajów przy skrzyżowaniu Połczyńskiej z Powstańców Śląskich - dodaje rzecznik.
Po zakończeniu przez Zarząd Dróg Miejskich prac przy remontach sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach z ul. Człuchowską i Synów Pułku - Tramwaje Warszawskie mają zamiar zlecić opracowanie programów wprowadzających priorytet na tych właśnie skrzyżowaniach oraz pobliskim placu Kasztelańskim. Jest także planowane wprowadzenie priorytetu na ul. Górczewskiej, po prowadzonej obecnie przebudowie skrzyżowania Górczewska - Lazurowa.
Równolegle trwają prace na północnej części Powstańców Śląskich. - Przygotowywane jest zlecenie aktualizacji programów sygnalizacyjnych na trasie od pętli Nowe Bemowo do węzła Reymonta, obejmujące m.in. doprojektowanie oczekiwanych przez kierowców "zielonych strzałek" oraz rozszerzenie priorytetów na skrzyżowanie Powstańców Śląskich - Wrocławska - mówi Michał Powałka.
Kiedy plany zostaną wdrożone?
Tyle o planach. Jakie są realne szanse na ich wprowadzenie? - Wydaje się, że do końca 2013 r. jest możliwa realizacja projektu priorytetów na całej długości ul. Powstańców Śląskich oraz na ul. Górczewskiej - stwierdza Jan Jakiel, prezes SISKOM. - Plan obejmuje przede wszystkim modernizację istniejących sygnalizacji świetlnych i jest w synergii z projektem budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich na odcinku Górczewska - Radiowa, gdzie również ma funkcjonować priorytet dla tramwajów.
kz