Oto nowy tramwaj dla Warszawy. Wybraliśmy "uśmiechnięty"
8 listopada 2019
34 tys. warszawiaków zdecydowały o tym, jak będą wyglądać nowe składy, które dostarczy koreański Hyundai Rotem.
Dostawy są podzielone na dwie części: w zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 składy, a w ramach opcji możliwe będzie zamówienie kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1,83 mln zł netto. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, zaś te budowane w ramach opcji - do końca roku 2023. Zakup został dofinansowany kwotą 285 mln zł przez Unię Europejską.
Import z Korei
Gdy w lutym Tramwaje Warszawskie ogłosiły, że polska państwowa Pesa przegrała w przetargu z konkurencją z Azji, na ratusz spadła fala krytyki. Zwolennicy rodzimego producenta zwracali uwagę, że kontrakt za ok. 2 mld zł przyczyniłby się do powstrzymania ucieczki z kraju młodych inżynierów i dał miejsca pracy wielu rodakom.
Zwracano też uwagę, że w Korei Południowej nie ma żadnej linii tramwajowej i została ona ekonomiczną potęgą m.in. dzięki wstrzymywaniu zagranicznych inwestycji i wspieraniu własnego przemysłu. Tramwaje Warszawskie odpowiadały, że oferta Pesy była znacznie droższa i obowiązuje nas unijno-południowokoreańska o wolnym handlu.
(dg)