Najczęstsze błędy w e-commerce. Sprawdź jakich praktyk unikać
W przestrzeni internetowej działają tysiące e-sklepów, więc klienci mogą przebierać w ofertach do woli. Liczy się już nie tylko jakość samego produktu, ale wrażenie na temat całego procesu zakupowego. Jeśli nabywca ma pozytywnie ocenić Twój sklep, musisz zaproponować mu usługę idealną. Najmniejsze potknięcie może skutkować przejściem Twoich dotychczasowych klientów do konkurencji. Sprawdź jakich błędów trzeba się wystrzegać w sektorze e-commerce.
Unikaj kartonów z odzysku
Masz spory zapas kartonów po towarach z hurtowni i zamierzasz je wykorzystać do pakowania rzeczy dla klientów? To najgorsze co możesz zrobić. Po pierwsze, takie pudełko może mieć osłabioną konstrukcję, więc nie będzie skutecznie chronić zawartości. Po drugie, używany karton trudno dostosować do wymiarów produktu. Oczywiście za duże pudełko można wypełnić papierem lub skropakiem, ale wiąże się to z marnotrawstwem wypełniaczy i z wyższymi opłatami za gabaryt. Wybieraj nowe kartony dostosowane do zawartości pod względem wymiarów i typu fali. Weź pod uwagę również rodzaj wysyłki. Inne pudełka będą pasować do paczkomatów, a jeszcze inne do automatów pocztowych. Jeśli współpracujesz z Pocztą Polską, przydatne będą tego rodzaju kartony: https://kartony24.eu/pl/c/Kartony-pocztowe/16. Dostosowane są do konkretnych gabarytów obowiązujących na poczcie.
Nie lekceważ pierwszego wrażenia
W biznesie często liczy się pierwsze wrażenie, więc wygląd paczki jest niezwykle ważny. Dbałość o wizualną stronę opakowania to nie rozrzutność. To inwestycja w nowoczesny typ reklamy. Podstawą jest nadruk na kartonie. Pudełko z grafiką stanie się wizytówką sklepu świadczącą o najwyższej jakości usług. Przed włożeniem towaru do pudełka owiń go w bibułę pakową albo umieścić w kolorowej torbie papierowej. Dzięki temu rzeczy będą kojarzyć się z klasą premium. Opakowania z nadrukiem i akcesoria do pakowania dla e-commerce znajdziesz w tym sklepie: https://kartony24.eu/.
Nie komplikuj zwrotu towarów
Klienci oczekują przede wszystkim szybkich i wygodnych zakupów. To samo tyczy się zwrotu. Po co mają tracić czas na drukowanie formularza i wypełnianie go? Zapewnij im możliwość złożenia deklaracji zwrotu przez Internet. Najlepiej, żeby taki formularz miał już uzupełnione dane i mógł zostać przesłany za pomocą kilku kliknięć. Zadbaj również o to, by klient nie musiał samodzielnie zamawiać i opłacać kuriera. Weź na siebie zorganizowanie odbioru towarów, a koszt przesyłki zwrotnej potrąć z kwoty, którą musisz przelać na konto kupującego. Dzięki temu klient nie musi nawet logować się do banku, żeby zapłacić przewoźnikowi.
Nie unikaj kontaktu z klientem
Kupujący cenią sobie dobry kontakt ze sprzedawcą. Wyeksponuj więc swoje dane kontaktowe w widocznym miejscu. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie czatu i stworzenie infolinii. Im więcej form kontaktu tym lepiej. Liczy się również czas odpowiedzi na pytanie klienta. Każda godzina zwłoki zmniejsza szanse na udaną transakcję.
Nie ograniczaj się do jednej formy wysyłki
Jedna opcja wysyłki to zdecydowanie za mało. Musisz umożliwić swoim klientom wybór dogodnego dla nich sposobu dostawy. Nie oferuj wyłącznie wysyłki kurierem. Zapewnij także możliwość odbioru przesyłki w paczkomacie lub w specjalnym punkcie. Takie formy dostawy są tańsze, a to właśnie wysokie koszty wysyłki są jednym z głównych czynników odstraszających klienta od zakupu.
Nie rezygnuj z płatności za pobraniem
Zasadę dotyczącą wysyłki można przełożyć także na kwestie związane z płatnością. Klienci mają zazwyczaj swojego zaufanego operatora płatności, a obcobrzmiące nazwy innych firm obsługujących transakcje mogą nie wzbudzać w nich zaufania. Dobrze więc, by do wyboru było kilku operatorów. Coraz częściej zdarza się, że sklepy rezygnują z opcji płatności przy odbiorze przesyłki. To duży błąd. Niektórzy klienci robią zakupy w pośpiechu i nie mają czasu logować się do serwisu bankowego, żeby uiścić opłatę online. Z kolei inni wybierają dostawę za pobraniem ze względu na bezpieczeństwo. Lepiej więc nie rezygnować z takiej opcji.
Rynek e-commerce jest bezlitosny. Z reguły nie wybacza błędów. Skoro wiesz już czego należy się wystrzegać, do dzieła! Czas zmieniać swoją firmę na lepsze.