Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności
autor: | Michalina Lubaszewska |
wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
wydanie: | Kraków |
data: | 18 września 2020 |
forma: | książka, okładka miękka |
wymiary: | 158 × 235 mm |
liczba stron: | 228 |
ISBN: | 978-83-2334886-3 |
Książka analizuje z perspektywy antropologii kultury problem rzeczy w teatrze Jana Klaty. Analizowane rzeczy przynależą do sfery codzienności i popkultury. Przedstawione interpretacje pozwalają dostrzec, iż omawiane przedmioty są zarówno refleksem kultury współczesnej, jak i jej artystycznym przetworzeniem.
Autorka opisuje chwyty reżysera, określając jego strategię twórczą jako tożsamą z działaniem kolekcjonera i bricoleura. Klata gromadzi i wprowadza do swoich spektakli obiekty, które w toku akcji scenicznej zyskują nowe, inne niż prymarne znaczenia i funkcje. Dzięki tej strategii przedmioty funkcjonujące w spektaklach Klaty podlegają mechanizmom semantycznych przekształceń i stają się częstokroć nośnikami kilku znaczeń naraz. Książka jest próbą uchwycenia pozostających w ciągłym ruchu obiektów i przyjrzenia się ich stale zmieniającym się znaczeniom.
Michalina Lubaszewska w swojej książce Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności postawiła sobie za cel przeprowadzenie analizy rzeczowości w teatrze popularnego w ostatnich latach polskiego reżysera teatralnego, aby w ten sposób uchwycić cechy dystynktywne jego dokonań. Nie ograniczyła jednak instrumentarium analitycznego, jakim posłużyła się do realizacji tak sformułowanego zadania, do narzędzi stricte teatrologicznych, nastawionych na ogląd materialności teatru, w tym - skupiających się na rekwizytach teatralnych i, szerzej, przedmiotach scenicznych, lecz wzbogaciła swoje spojrzenie o podejścia badawcze coraz szerzej wykorzystywane we współczesnej humanistyce, z antropologią kulturową na czele. Mam tu na myśli rozwijający się od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku nurt refleksji, skupiający się na ontologii rzeczy, ich sprawczości oraz sensotwórczym i kulturotwórczym potencjale. Zaproponowane ujęcie wnosi świeży powiew do pisania o teatrze najnowszym i otwiera czytelników na ważne prądy współczesnej humanistyki.
Z recenzji prof. Grzegorza Ziółkowskiego
Michalina Lubaszewska, doktor nauk humanistycznych, zajmuje się relacjami między antropologią kultury i sztuką. Publikowała m.in. w ,,Kontekstach". Pracuje w Katedrze Lingwistyki Komputerowej UJ.
Na sąsiedniej półce
-
nowość[ książka ]Starburst. How to get famousAlexina A. Glick
-
nowość[ książka ]Listonoszka z ApuliiFrancesca Giannone
-
nowość[ książka, audiobook ]Tatuażysta z AuschwitzHeather Morris
-
nowość[ książka ]Zagubiony autobusJohn Steinbeck
-
nowość[ książka ]Poczta literackaWisława Szymborska
-
nowość[ książka ]Kobiety PicassaJeanne Mackin
-
nowość[ książka ]Pechowy dzień. 17 i pół historii, które jeśli się nawet nie wydarzyły, to przecież mogłyStefan Friedmann
-
nowość[ książka ]Meduzy nie mają uszuAdele Rosenfeld
-
nowość[ książka, e-book ]OpowiadaniaJoseph Conrad
-
nowość[ książka ]Johnny Panika i Biblia Snów oraz inne opowiadaniaSylvia Plath
-
nowość[ książka ]Bądź moim marzeniemMonika Michalik
-
nowość[ książka ]Bacewicz. Życie w słowach i obrazachGrażyna Bacewicz, Alina Biernacka, Joanna Sendłak, Jerzy Pluta
LINKI SPONSOROWANE