Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności
autor: | Michalina Lubaszewska |
wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
wydanie: | Kraków |
data: | 18 września 2020 |
forma: | książka, okładka miękka |
wymiary: | 158 × 235 mm |
liczba stron: | 228 |
ISBN: | 978-83-2334886-3 |
Książka analizuje z perspektywy antropologii kultury problem rzeczy w teatrze Jana Klaty. Analizowane rzeczy przynależą do sfery codzienności i popkultury. Przedstawione interpretacje pozwalają dostrzec, iż omawiane przedmioty są zarówno refleksem kultury współczesnej, jak i jej artystycznym przetworzeniem.
Autorka opisuje chwyty reżysera, określając jego strategię twórczą jako tożsamą z działaniem kolekcjonera i bricoleura. Klata gromadzi i wprowadza do swoich spektakli obiekty, które w toku akcji scenicznej zyskują nowe, inne niż prymarne znaczenia i funkcje. Dzięki tej strategii przedmioty funkcjonujące w spektaklach Klaty podlegają mechanizmom semantycznych przekształceń i stają się częstokroć nośnikami kilku znaczeń naraz. Książka jest próbą uchwycenia pozostających w ciągłym ruchu obiektów i przyjrzenia się ich stale zmieniającym się znaczeniom.
Michalina Lubaszewska w swojej książce Rzecz w teatrze Jana Klaty. Kolekcja, zabawa, efekt teatralności postawiła sobie za cel przeprowadzenie analizy rzeczowości w teatrze popularnego w ostatnich latach polskiego reżysera teatralnego, aby w ten sposób uchwycić cechy dystynktywne jego dokonań. Nie ograniczyła jednak instrumentarium analitycznego, jakim posłużyła się do realizacji tak sformułowanego zadania, do narzędzi stricte teatrologicznych, nastawionych na ogląd materialności teatru, w tym - skupiających się na rekwizytach teatralnych i, szerzej, przedmiotach scenicznych, lecz wzbogaciła swoje spojrzenie o podejścia badawcze coraz szerzej wykorzystywane we współczesnej humanistyce, z antropologią kulturową na czele. Mam tu na myśli rozwijający się od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku nurt refleksji, skupiający się na ontologii rzeczy, ich sprawczości oraz sensotwórczym i kulturotwórczym potencjale. Zaproponowane ujęcie wnosi świeży powiew do pisania o teatrze najnowszym i otwiera czytelników na ważne prądy współczesnej humanistyki.
Z recenzji prof. Grzegorza Ziółkowskiego
Michalina Lubaszewska, doktor nauk humanistycznych, zajmuje się relacjami między antropologią kultury i sztuką. Publikowała m.in. w ,,Kontekstach". Pracuje w Katedrze Lingwistyki Komputerowej UJ.
Na sąsiedniej półce
-
[ książka ]Ciche cuda, Moc słabościAnna H. Niemczynow
-
[ książka, audiobook, e-book ]Dirty DianaJen Besser, Shana Feste
-
[ e-book ]AlteracjaKingsley Amis
-
[ e-book ]11%Maren Uthaug
-
[ książka, e-book ]Wojna i pokój t. I i IILew Tołstoj
-
[ książka, audiobook, e-book ]LalkaBolesław Prus
-
[ książka, e-book ]Ptaki AmerykiLorrie Moore
-
[ książka, audiobook, e-book ]Historia pszczółMaja Lunde
-
[ książka ]Pies przy moim stoleClaudie Hunzinger
-
[ książka, audiobook ]Posag dla PolkiManuela Gretkowska
-
[ audiobook ]Po drugiej stronie życiaCandy Malaria
-
[ audiobook ]Doktor Żywago. Księga pierwszaBorys Pasternak
LINKI SPONSOROWANE