Ford. Reżyser
autor: | Michał Danielewicz |
wydawnictwo: | Wydawnictwo Krytyki Politycznej |
kolekcja: | Seria Biograficzna |
wydanie: | wydanie 1, Warszawa |
data: | 7 czerwca 2019 |
forma: | książka, okładka twarda lakierowana |
wymiary: | 142 × 205 mm |
liczba stron: | 236 |
ISBN: | 978-83-6623226-6 |
Aleksander Ford na świat przychodzi jako Mosze Lifszyc. Mosze ucieka przed nędzą pracy w fabryce, Aleksandra napędza ambicja i wiara w siebie. Pierwszy nigdy nie zrobił matury, drugi zmyśla studia na wydziale historii sztuki. Obaj kochają kino, które wciąż jeszcze jest nieme. Aleksander Ford debiutuje w wieku 21 lat, trzy lata później odbiera nagrodę za najlepszy film roku.
Ma talent, ale zamiast prostej ścieżki kariery wybiera niełatwą drogę twórcy zaangażowanego. Lawiruje pomiędzy komercyjnymi wymogami prymitywnego rynku filmowego, państwową cenzurą oraz ambicją robienia filmów ,,istotnych społecznie". Wyrasta na pierwszego filmowego buntownika II RP. Przyparty do ściany, woli zrezygnować z gotowego filmu niż okroić go zgodnie z zaleceniami cenzury. Przez lata na peryferiach branży, po wojnie ląduje na szczycie. Znajomi obejmują najwyższe stanowiska w Polsce Ludowej -- oni wybierają politykę na całego, on chce robić filmy i wreszcie żyć jak uznany reżyser. Ludzie niewiele mogą o nim powiedzieć, za to wszyscy pamiętają, czym jeździł. Dobre samochody, kobiety i garnitury szyte na miarę -- tego ma sporo, i tylko filmów niewiele. W nowej Polsce ciężko je robić nawet komuś takiemu jak on. Władza oczekuje, że będzie trzymać się bezpiecznych tematów, ale on nie byłby wtedy Fordem.
Obraz człowieka wyłaniający się z dostępnych przekazów i wspomnień daleki jest od jednoznaczności. Komunista w mercedesie. Pamiętliwy satrapa, który wchodząc na plan filmowy każdego członka ekipy wita serdecznym uściskiem dłoni. Twórca chętnie korzystający z politycznych koneksji, którego Polański wspomina jako ,,niebywale kompetentnego filmowca". W swych filmach nieraz podważa narodowe mity, ale potrafi je też podsycać. W swym środowisku budzi przeważnie niechęć. Kiedy w marcu '68 staje się głównym celem ataków w świecie filmowym, nikt nie staje w jego obronie.
Na sąsiedniej półce
-
[ książka ]Mój mąż jest z zawodu dyrektorem. czyli Jak u Barei 2Rafał Dajbor
-
[ książka ]Słowacki. Wychodzenie z szafyMarta Justyna Nowicka
-
[ książka ]Gerard Wilk. TancerzZofia Rudnicka
-
[ książka ]Żuławski. Wywiad rzekaPiotr Kletowski, Piotr Marecki, Andrzej Żuławski
-
[ książka, e-book ]Rozbieżne emancypacje. Przewodnik po prozie 1976-2020Przemysław Czapliński
-
[ książka ]Właściwy moment. Pół wieku z aparatemChris Niedenthal
-
[ książka, e-book ]Rozmowy o ludziach i pisaniuKazimierz Orłoś, Krzysztof Lisowski
-
[ książka, e-book ]King! AutobiografiaMuniek Staszczyk, Rafał Księżyk
-
[ książka, audiobook, e-book ]Służące do wszystkiegoJoanna Kuciel-Frydryszak
-
[ książka, audiobook ]Nie dajmy się podzielićSzymon Hołownia, Michał Kolanko
-
[ książka, e-book ]Koreańska sztuka szczęściaBarbara J. Zitwer
-
[ książka ]The New Yorker. Biografia pisma, które zmieniło AmerykęMichał Choiński
LINKI SPONSOROWANE