Kładka zniknęła
10 października 2008
Ruszyła przebudowa torowiska w Legionowie, czyli kolejny etap modernizacji linii kolejowej Warszawa-Gdańsk.
Nie ma jednak co liczyć na przejazdy podziemne dla samochodów - pociągi ja-dące przez Legionowo będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a według prze-pisów jest to granica, powyżej której, aby zapewnić bezpieczeństwo - muszą być budowane przejazdy kolejowe na poziomie innym niż tory - czyli albo tunel, albo wiadukt. Ponieważ w Legionowie szybciej się nie da, to zamiast wiaduktu będzie zwykły szlaban.
Już teraz kolejarze uprzedzają, że bez zmian w systemie przejazdów po re-moncie miastu grozi zakorkowanie. Zakładając, że pociągi będą tędy jeździły grubo ponad "setką" i będzie ich więcej niż obecnie, to oznacza, że szlabany na Kwiatowej będą opuszczone dłużej niż teraz. Ratunkiem będzie wiadukt na Warszawskiej (o ile jego rozbiórka i odbudowa nie będą natrafiały na kolejne przeszkody i opóźnienia - o bezprawności prac prowadzonych przy wiadukcie pisaliśmy w poprzednim nume-rze "Echa"), jednak i ta droga będzie wypełniona, ponieważ droga 61, w ciągu któ-rej znajduje się wiadukt, jest droga krajową.
Do likwidacji trafi przejazd kolejowy na Parkowej - zamiast niego planowana jest budowa tunelu dla samochodów w okolicach Alei Róż.
Lepiej od kierowców będą mieli piesi. Trzydziestoletnia kładka jest już likwido-wana, dojście do peronów zapewniają tymczasowe przejścia. Ostatecznym rozwią-zaniem będzie jednak przejście podziemne - na obu przystankach kolejowych - do-stosowane do potrzeb niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dziecięcymi. Scho-dy i pochylnie zostaną zastąpione windami, które wywiozą potrzebujących z tunelu bezpośrednio na peron. Kolej skasuje jednak przejścia na Parkowej i na Kozłówce.
Nadal niejasne pozostaje umiejscowienie parkingu park&ride przy legionow-skim dworcu PKP. Miał on powstać w trakcie prac modernizacyjnych, jednak nie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace ani gdzie parking będzie budowany. P&R w po-łączeniu ze wspólnym biletem na kolej i komunikację miejską w Warszawie ma za-chęcić do korzystania z publicznych środków podróżowania, co w zamierzeniu do-prowadzi do zminimalizowania korków na drogach. - Do połowy października kolej poinformuje nas o planowanych inwestycjach. Wtedy będziemy wiedzieć, gdzie pla-nowany jest p&r - mówi rzecznik prezydenta Legionowa Anna Szczepłek.
Tunel dla samochodów na ul. Krakowskiej to koszt ok. 30 milionów złotych. Budowa przejścia przez tory - 3,5-7 mln zł (odpowiednio tunele pod Legionowem Przystankiem i Legionowem). Koniec prac modernizacyjnych linii kolejowej Warsza-wa-Gdańsk zapowiadany jest na grudzień 2009 roku.
(wt)