Jazda na suwak obowiązkowa. "Tylko w konkretnych przypadkach"
10 grudnia 2019
Od 6 grudnia obowiązują nowe przepisy dotyczące "korytarza życia" oraz jazdy na tzw. suwak.
Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdom służb ratowniczych kierowcy są zobowiązani do konkretnych zachowań. Jakich?
Jak tworzymy korytarz życia?
Poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej, a pozostali do prawej krawędzi. Niezwykle ważny jest fakt wyznaczenia konkretnego miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany. Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.
Jazda na suwak
Dotychczas płynne włączenie się do ruchu w sytuacji zwężenia dwóch pasów w jeden zależało od uprzejmości kierowcy, który nas wpuszczał lub nie. Zgodnie z nowymi przepisami kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji. Jadący sąsiednim pasem jest zobowiązany umożliwić mu włączenie się do ruchu. Co ważne - muszą przy tym zaistnieć jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, znaczne zmniejszenie prędkości - spowolnienie korkiem, kolizja, bądź awaria pojazdu itp. Zasada obowiązkowej jazdy "na suwak" nie dotyczy sytuacji, w której zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego. Nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy. Po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone bezpośrednio(!) przed punktem wystąpienia przeszkody lub zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja płynności ruchu.
(DB)