REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Ile kosztuje utrzymanie pociągów? Metro nie wie

  13 listopada 2018

alt='Ile kosztuje utrzymanie pociągów? Metro nie wie'
źródło: Wikimedia Commons / Mateusz Włodarczyk

Wyobraźmy sobie, że mamy kilka samochodów i nie potrafimy policzyć, ile kosztują przeglądy, naprawy i paliwo dla każdego z nich. Absurd? W warszawskim metrze to nic dziwnego.

REKLAMA

Idące w górę ceny prądu stają się realnym problemem dla warszawskiej komunikacji miejskiej. We wrześniu Metro Warszawskie unieważniło przetarg na zakup energii na przyszły rok i postanowiło szukać dostawcy jeszcze raz. Za drugim podejściem okazało się, że ceny jeszcze poszły do góry, co nie powinno być zaskoczeniem dla nikogo, kto śledzi polski rynek energetyki.

- Metro zmaga się z problemem, którego doświadczają inni przemysłowi odbiorcy prądu w postaci gwałtownie rosnących cen energii - pisze branżowy portal transport-publiczny.pl - Przykładowo Koleje Mazowieckie mówią o 80-procentowym wzroście ceny energii po sierpniu 2019 roku.

Ile można stracić?

W czerwcu Metro Warszawskie wybrało producenta pociągów, które w przyszłości będą kursować na obu liniach po wycofaniu starych składów Mietrowagonmasz Seria 81. Kontrakt na dostawę 37 pociągów (z możliwością rozszerzenia zamówienia do 45 sztuk) miała dostać Škoda, należąca do niemieckiej grupy Volskwagen. Pozostałe startujące w przetargu firmy złożyły odwołania, prosząc m.in. o ponowną ocenę kosztów zużycia energii, będącego jednym z najważniejszych kryteriów.

Zainteresowani kosztami utrzymania pociągów postanowiliśmy dowiedzieć się, które składy są obecnie najtańsze w utrzymaniu. Poprosiliśmy Metro Warszawskie o podanie rocznych kosztów eksploatacyjnych dla pociągów poszczególnych marek, ale okazało się, że... nie są one znane. Z policzeniem oraz uśrednieniem kosztów paliwa i przeglądów dla autobusów z różnymi rodzajami napędu nie mieli za to pracownicy Miejskich Zakładów Autobusowych, mających na stanie zdecydowanie więcej pojazdów.

Kup bilet

Ile kosztuje utrzymanie pociągów Metra Warszawskiego według ich typów? Odpowiada rzeczniczka Anna Bartoń

Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na tak postawione pytania dotyczące eksploatacji pociągów metra. Eksploatowany przez nas tabor składa się z kilku typów pociągów, które posiadają różne parametry i czasy międzyprzeglądowe. Wagony w danym typie pociągów również dostarczane były w różnych latach, co wpływa na to, że każdy z nich może mieć w danym czasie inny przebieg, a co z tym idzie - inny poziom wymaganego przeglądu.

Obecnie trwające przeglądy i naprawy także wpływają na dostępność i eksploatację każdego z pociągów. Dla przykładu: naprawy główne pociągów Serii 81 wykonujemy po 16 latach eksploatacji pojazdu lub po przejechaniu 1.120.000 km. W latach 2017-2019 naprawę przejdą 64 wagony (28 czołowych i 36 wagonów). Pierwsze, które pojadą na naprawę główną, zostały wyprodukowane w 1994 roku w Sankt Petersburgu i przejechały w warszawskim metrze ponad 2.200.000 km. I jest to ich kolejny taki remont. Tak więc przez kolejnych kilkanaście lat nie będziemy ponosić kosztów związanych z przeprowadzeniem naprawy głównej na tych konkretnych wagonach.

Nie jesteśmy w stanie również odpowiedzieć na pytanie dotyczące pociągów metra produkowanych przez firmę Škoda, ponieważ takie pociągi nie są obecnie eksploatowane w warszawskim metrze. Nadal trwa procedura przetargowa. W obecnej chwili czekamy na opinię biegłego w zakresie odwołań, wyznaczonego przez Krajową Izbę Odwoławczą.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024