Czy to będzie kataklizm?
20 czerwca 2008
Wkrótce ruszy budowa kolejnego odcinka trasy S8.
Czy czeka nas paraliż na Trasie Toruńskiej? W najbardziej optymistycznym wariancie most Północny będzie gotowy za dwa lata. Niestety to wciąż tylko dekla-racje ZDM, a nie informacje oparte na konkretach. Nadal nie ma decyzji środowis-kowej, nadal miasto nie pozyskało wszystkich gruntów.
Nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z terminarzem, znacznie wcześniej zamk-nięty zostanie most Grota, którego remont będzie najprawdopodobniej odkładany tak długo jak się da, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi w roku 2010 zakończyć przebudowę całego odcinka trasy S8 od węzła przy cmen-tarzu komunalnym Powązkowskim do ul. Piłsudskiego w Markach.
Planowana przebudowa Grota zakłada poszerzenie go do 10 pasów ruchu (po pięć w każdą stronę) i przystosowanie do warunków na drodze ekspresowej. Prace na moście powinny rozpocząć się już w listopadzie, ale GDDKiA spodziewa się, że będą odwlekane ze względu na brak dróg alternatywnych. Problem w tym, że no-wych mostów nie będzie przed planowanym terminem zakończenia prac na Trasie Toruńskiej. Na razie nie ma informacji, która część mostu będzie zamknięta jako pierwsza, a którą poprowadzony zostanie ruch. Nie wiadomo też czy będą to dwa pasy w każdą stronę, czy też w godzinach szczytu o jeden pas więcej. Nie ma też żadnych konkretnych informacji na temat organizacji ruchu podczas modernizacji całego odcinka trasy od Lasku na Kole do Marek.
Jak podkreśla dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA Wojciech Dąbrowski, to najtrudniejsza inwestycja drogowa w stolicy, głównie ze względu na zagęszcze-nie budynków oraz ogromne natężenie ruchu. Poza mostem prace mają ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Nowa trasa S8 z siecią drogową powiązana będzie następującymi węzłami:
- Prymasa Tysiąclecia - miejsce obecnego zakrętu Trasy Toruńskiej między cmentarzem komunalnym a Laskiem na Kole,
- zespół trzech węzłów z ulicami: Powązkowską, Broniewskiego i Marymoncką,
- z Wisłostradą,
- zespół trzech węzłów z ulicami: Modlińską, Marywilską i Łabiszyńską,
- Głębocka (w przyszłości trasa Olszynki Grochowskiej),
- IKEA,
- Piłsudskiego w Markach.
Wiktor Tomoń, Bartek Wołek
Aby trasa spełniała wymagania drogi ekspresowej, muszą zostać spełnione nastę-pujące warunki: powinna mieć powiązania z drogami głównymi (wyjątkowo droga-mi zbiorczymi) i drogami wyższych klas. Odstępy między węzłami poza terenem zabudowy nie powinny być mniejsze niż 5 km, a na terenie zabudowanym w gra-nicach lub sąsiedztwie dużego oraz średniego miasta nie mniejsze niż 3 km. W wy-jątkowych sytuacjach, jeżeli potrzeby funkcjonalno-ruchowe takie odstępy uzasad-niają, dopuszcza się pojedyncze odstępy między węzłami nie mniejsze niż 3 km poza terenem zabudowy i 1,5 km na terenie zabudowanym. Ronda na drodze ekspresowej są dopuszczone tylko na jej końcach. Stosowanie zjazdów jest zabro-nione.