Autobusy i tramwaje razem na moście
28 stycznia 2009
Już niebawem po torowisku tramwajowym ma moście Śląsko-Dąbrowskim będą jeździć również autobusy. Za dwa miesiące ruszą pierwsze prace remontowe torów na trasie W-Z.
Remont torów wykonają Tramwaje War-szawskie. Kontrakt podzielony jest na dwa za-dania. Pierwsze to modernizacja torowiska i ele-mentów układu zasilania w trybie "projektuj i buduj". Drugie zadanie obejmuje zaprojektowa-nie wybranych elementów tej trasy i sporządzenie kosztorysów inwestorskich. Do-piero potem zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót - informuje rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.
Pierwsze zadanie obejmuje zaprojektowanie oraz wykonanie remontu i rozbu-dowy trasy tramwajowej w ciągu al. Solidarności od Jana Pawła II do Jagiellońskiej oraz w ciągu ul. Marszałkowskiej od Senatorskiej do węzła rozjazdowego pl. Ban-kowy. Zakres prac obejmuje torowisko wraz z przystankami i wybranymi urządze-niami energetyki trakcyjnej. W sumie 3,5 km.
Na odcinku od pl. Bankowego do Jagiellońskiej powstanie także TTA, czyli torowisko tramwajowo-autobusowe. Umożliwi ono poruszanie się autobusów po wydzielonym torowisku, co znacznie skróci czas przejazdu autobusów na tym od-cinku. - W tym celu zainstalujemy specjalne wjazdy i wyjazdy na torowisko dla autobusów, dostosujemy nawierzchnię torowiska i krawędzie przystanków - wylicza Michał Powałka.
Zarząd Transportu Miejskiego zadeklarował, że na pewno puści tam autobusy obecnie jeżdżące Trasą W-Z. Na przystankach Ratusz-Arsenał i Park Praski po-wstaną nowe wiaty, których zadaszenie będzie obejmowało minimum 75% powierz-chni przystanku. Będzie też osłona chroniąca pasażerów przed ochlapaniem.
W ramach drugiego zadania wykonawca będzie zobowiązany do zaprojektowa-nia peronów przystankowych w zespole przystankowym "Stare Miasto". Wyko-nawca zaprojektuje także zadaszenia. Dodatkowo stworzy także projekt dojść do przystanków (przejście przez jezdnie i sygnalizacja świetlna) w zespołach przy-stankowych Metro Ratusz-Arsenał i Park Praski. Zwiększy to bezpieczeństwo w tych rejonach, ponieważ obecnie wielu pasażerów przebiega przez jezdnię. Koniec prac tego etapu zaplanowano na październik br.
Na koniec zostaną zbudowane przystanki tramwajowo-autobusowe Stare Mias-to. - Przy okazji przebudowy nasypu wydzielimy platformy przystankowe z jezdni co znacznie zwiększy bezpieczeństwo podróżnych. Finał wszystkich prac na trasie W-Z nastąpi pod koniec 2010 roku.
Mimo że Tramwaje Warszawskie początek prac planują już za dwa miesiące, ZTM nie jest jeszcze w stanie określić, jak będzie wyglądała komunikacja zastępcza na czas remontu.
Agnieszka Pająk-Czech