156 wyleci z Bielan? Będzie spór z Bródnem
7 marca 2018
Rzadziej na dłuższej trasie albo częściej na krótszej - taki wybór mają urzędnicy dla popularnej niegdyś linii.
"Popularnej niegdyś", bo dziś 156 jest tylko cieniem linii autobusowej, która w latach 80. połączyła Hutę Warszawa z Bródnem. Dziś trasa jest co prawda bardzo podobna (Młociny - Bródno - Targówek - Dw. Wschodni), ale rozkład jazdy zniechęca. 156 kursuje zawsze co pół godziny. Wystarczy, że jeden autobus utknie w korkach i o linii właściwie można zapomnieć. Ale nie zawsze tak było.
Częściej na Bródnie...
Do 2013 roku autobusy linii 156 kursowały co kwadrans. W związku z ograniczaniem budżetu wprowadzono kursy co pół godziny. Ponadto okrojono godziny kursowania - 7:00-21:00. Miała to być sytuacja tymczasowa.
Od tego czasu wiele się w Warszawie zmieniło, choć układ komunikacyjny Bródna, Targówka i Bielan pozostał właściwie niezmieniony. W 2016 roku Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił "młodszą siostrę" 156: linię 256, kursującą co pół godziny między Bródnem a Targówkiem. Z kolei w listopadzie ubiegłego roku 156 pojechało nowym odcinkiem Kijowskiej, łączącym Pragę z Targówkiem Fabrycznym. Dzięki skróceniu trasy, ZTM mógłby wówczas poprawić częstotliwość kursów, ale nie zrobił tego.
- Pasażerów nie przybyło, więc dodatkowe kursy nie są konieczne - mówił rzecznik Igor Krajnow. - Dzięki zmianie trasy odzyskaliśmy jeden autobus, który zostanie wykorzystany na innej, bardziej zatłoczonej linii.
...kosztem Bielan?
Z opinią ZTM oczywiście nie zgodziła się część pasażerów z Targówka i Bródna, która poprosiła o interwencję samorządowców. Radne z Targówka Iwona Wujastyk i Katarzyna Górska-Manczenko proponują połączenie 156 i 256 w linię kursującą np. na trasie Żerań FSO - Bródno - Targówek - Dw. Wschodni.
- Zostanie wykonana analiza wykorzystania linii przez pasażerów na odcinku bielańskim - odpowiada wiceprezydent Renata Kaznowska. - Jednym z jej elementów będzie propozycja połączenia 156 i 256 w jedną linię na trasie Bródno - Dworzec Wschodni.
Straciłyby na tym Bielany. 156 jest jedynym autobusem, kursującym na całej długości Kasprowicza i zatrzymującym się pomiędzy stacjami metra. Gdyby zniknął, w rejonie skrzyżowania z Podczaszyńskiego powstałaby luka w komunikacji miejskiej. Wygląda na to, że samorząd Bielan czeka spór z sąsiadami zza Wisły.
(dg)