Tramwaje przenocują na Żeraniu. Powstanie 55 torów
5 grudnia 2019
Pozwolenie na budowę piątej w Warszawie zajezdni tramwajowej jest już ostatecznie potwierdzone.
Tramwaje Warszawskie dysponują dziś czterema zajezdniami: na Woli, Pradze, Mokotowie i Młocinach (zajezdnia Żoliborz). Dzięki budowie kolejnej możliwa będzie sprawniejsza obsługa nowych linii, planowanych między innymi do Wilanowa i na Gocław. Zajezdnia powstanie na północno-wschodnim Żeraniu, w rejonie ulic Annopol, Inowłodzkiej, Białołęckiej i Włodkowica.
- To będzie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce, gdzie będzie można serwisować 150 tramwajów - zapowiadają TW. - W zajezdni znajdzie się system zarządzania ruchem, który będzie wykrywał tramwaje oraz automatycznie wytyczał ich drogę na tory postojowe albo miejsca, gdzie będą serwisowane.
Aż 55 torów
W nowej zajezdni powstaną też specjalistyczne stanowiska pozwalające utrzymać tramwaje w sprawności: do pomiaru geometrii kół i nacisku na szyny, a także lakiernia, myjnie i tokarka podtorowa. Na Annopolu znajdzie się aż 55 torów o łącznej długości ponad 14 km. Aby zmniejszyć dochodzący z zakładu hałas, ustawione zostaną ekrany akustyczne.
- Zaplanowaliśmy instalację odnawialnych źródeł energii - zapowiadają tramwajarze. - Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. Zaplanowaliśmy nawet magazynowanie szarej wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni.
(dg)