Projekt lotniska CPK w Baranowie - główne założenia
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otrzymała od międzynarodowego konsorcjum projekt budowlany lotniska w Baranowie, zintegrowanego z węzłem kolejowym oraz przesiadkowym punktem dla transportu publicznego. Przygotowana koncepcja różni się od wcześniejszych założeń. Poniżej prezentujemy kluczowe rozwiązania i zmiany, które mają ukształtować przyszły port lotniczy CPK.
Wielopoziomowy terminal CPK
Głównym elementem nowego lotniska będzie rozbudowany terminal pasażerski o powierzchni około 450 tys. m², podzielony na trzy poziomy funkcjonalne. Na najwyższym poziomie (+2) przewidziano kompleksową obsługę w ramach strefy Schengen oraz części przylotów spoza tego obszaru, w tym stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i punkty kontroli bezpieczeństwa. Piętro +1 ma z kolei służyć głównie pasażerom podróżującym na trasach Non-Schengen, zlokalizowane tu będą centra transferowe oraz kontrola dokumentów. Parter (poziom 0) to strefa dla przylotów i autobusowych bramek, obsługujących zarówno kierunki Schengen, jak i Non-Schengen. Na tym poziomie znajdzie się również hala odbioru bagażu.
Terminal zostanie bezpośrednio połączony z kilkoma pirsami - czyli dojściami do samolotów bez konieczności pokonywania dużych odległości. Początkowo port będzie w stanie przyjąć do 11 tysięcy podróżnych na godzinę, z planem rozbudowy stanowisk odprawy biletowo-bagażowej ze 140 do 170 w miarę rosnącego zapotrzebowania.
Optymalizacja kosztów i elastyczność rozbudowy
W najnowszej wersji projektu zastosowano szereg zmian mających na celu ograniczenie wydatków. Skrócono m.in. długość pirsów o około 100 metrów, co zmniejszy powierzchnię zabudowy i skróci dystans do pokonania między terminalem a stanowiskami samolotów. Pierwszy etap inwestycji ma zapewnić przepustowość dla około 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej ekspansji w przyszłości. Szacuje się, że aż 40% z nich będą stanowić pasażerowie transferowi.
W docelowej konfiguracji lotnisko będzie dysponować 27 stanowiskami obsługi samolotów wąskokadłubowych oraz 23 dla szerokokadłubowych. Aż 18 spośród nich zostanie zaprojektowanych elastycznie - będą mogły pełnić funkcję jednego stanowiska dla większej maszyny lub dwóch dla mniejszych. Umożliwi to jednoczesną obsługę od 50 do 68 samolotów, w zależności od składu floty linii lotniczych.
Jedną z istotnych zmian konstrukcyjnych jest rezygnacja z masywnego, przewieszonego dachu na rzecz arkadowych zadaszeń wspartych na słupach. Rozwiązanie to pozwoli zmniejszyć zużycie stali i jednocześnie lepiej zabezpieczy wejścia przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.
Nowy port, często nazywany potocznie "Baranów CPK lotnisko", ma stać się kluczowym ośrodkiem komunikacyjnym, w którym różne formy transportu - lotniczy, kolejowy i autobusowy - są zintegrowane w celu maksymalnego uproszczenia podróży.
Harmonogram budowy CPK i wywłaszczenia
CPK planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną już na początku 2025 roku, co umożliwi złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Aktualnie trwają prace przygotowawcze, w tym rozbiórki na terenie przyszłego portu. Pełnoskalowe roboty budowlane mają ruszyć w 2026 roku, a samo otwarcie lotniska zaplanowano na końcówkę 2032 roku - równolegle z oddaniem do użytku odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Nieodzowną częścią projektu będą liczne wywłaszczenia nieruchomości, nie tylko pod samo lotnisko, ale i pod wielki węzeł kolejowy zlokalizowany na zachód od portu oraz inne inwestycje towarzyszące. W związku z tym właściciele gruntów przeznaczonych pod inwestycję powinni rozważyć jak najszybsze skorzystanie z profesjonalnego wsparcia prawnego. Może okazać się ono konieczne, aby wywalczyć wyższe odszkodowanie za utracony majątek.