Parking podziemny przy Chłodnej. 111 tys. zł za miejsce
21 czerwca 2017
Na powierzchni boisko szkolne, pod ziemią garaż na 225 aut - na taki nietypowy pomysł wpadli radni, szukający lokalizacji dla parkingów podziemnych.
O tym, że mamy w Warszawie ogromny problem z parkowaniem samochodów, nie trzeba nikogo przekonywać, ale mieszkańcy i samorządowcy widzą go zaskakująco różnie. Jedni zwracają uwagę na niskie ceny (3 zł/h to mniej, niż kosztuje 20-minutowy bilet na metro), pozastawiane autami chodniki i praktyczną bezkarność łamiących prawo kierowców. Inni widzą przede wszystkim brak miejsc parkingowych, najlepiej tanich albo darmowych.
Będzie drożej?
Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju projekt zmian w prawie zakłada, że samorządy największych miast już nie byłyby ograniczone ceną 3 zł za pierwszą godzinę parkowania, ale mogły podwyższyć ją nawet trzykrotnie. Możliwe będzie także wprowadzenie opłat dla motocyklistów i obowiązujących w weekendy. Jeśli zmiany w prawie wejdą w życie, Rada Warszawy z pewnością z nich skorzysta. O podniesienie cen parkowania od dawna apeluje Zarząd Dróg Miejskich. Według nieoficjalnych informacji drogowcy chcieliby podnieść ceny do 5 zł/h.
Parking pod... szkołą
Część radnych PO nie zgadza się z proponowaną podwyżką i jednocześnie oczekuje budowy kolejnych parkingów podziemnych. W ubiegłym miesiącu radni zaczęli oficjalnie mówić o przyznaniu 200 mln zł na garaże dla mieszkańców. Bardzo nietypową lokalizację dla jednego z nich wskazał radny dzielnicy Kamil Giemza.
- Dobrym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie parkingu pod boiskiem szkolnym, które po zakończeniu budowy zostałoby odnowione - uważa. - Na niezbędny remont czeka zaniedbane betonowe boisko przy zespole szkół przy Chłodnej 36/46. Znajduje się ono w bliskim sąsiedztwie urzędu dzielnicy i zrewitalizowanej części Chłodnej (gdzie odbywają się liczne wydarzenia kulturalne) oraz zabudowy mieszkalno-usługowej.
Lokalizacja przy Chłodnej została wpisana przez radnych Warszawy do wielkiego programu budowy parkingów podziemnych na pozycję numer... jeden. Według wstępnych szacunków podziemny garaż pod boiskiem zajmie dwie kondygnacje, pomieści 225 samochodów i będzie kosztować ok. 25 mln zł. Prace w terenie mają rozpocząć się już w przyszłym roku. Budową parkingów zajmie się Zarząd Transportu Miejskiego, późniejszym zarządzaniem - Zarząd Dróg Miejskich. Dostępność miejsc będzie można sprawdzić np. za pomocą aplikacji na smartfona.
Docelowo Rada Warszawy zamierza przeznaczyć na budowę parkingów podziemnych aż 200 mln zł. Budowa jednego miejsca postojowego będzie kosztować ponad 100 tys. zł.
(dg)