Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski - Czycz - Drahan - Grześczak - Partum - Wirpsza
autor: | Piotr Bogalecki |
wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
kolekcja: | awangarda / rewizje |
wydanie: | Kraków |
data: | 6 listopada 2020 |
forma: | książka, okładka miękka ze skrzydełkami |
wymiary: | 158 × 235 mm |
liczba stron: | 500 |
ISBN: | 978-83-2334904-4 |
Książka Piotra Bogaleckiego Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski - Czycz - Drahan - Grześczak - Partum - Wirpsza imponuje nie tylko ogromną wiedzą i erudycją oraz umiejętnością przemierzania wraz z czytelnikiem skomplikowanych, splątanych ścieżek neoawangardowych eksperymentów, koncepcji i metatekstów. Wiedzy tej towarzyszy nie tylko zapał wykładu - prostowania od dawna powtarzanych historycznoliterackich tez i wydobywania żywego dyskursu poetów-eksperymentatorów spod złogów uogólnień. Przede wszystkim wielką wartością tej książki jest pasja i inwencja badacza-czytelnika, który nie waha się podejmować wyzwania najtrudniejszych wierszy-partytur, jakimi może się pochwalić polska neoawangarda. Monografia rysuje nie tylko kompletny obraz bardzo szczególnego i trudnego do opisu zjawiska, w którym krzyżują się muzyczne i poetyckie przesłanki tworzenia eksperymentalnych partytur. Stanowi także szczególną historię eksperymentów poetyckich, podejmowanych na pograniczu najważniejszych obecnych na polskim gruncie tendencji neoawangardowych, z konkretyzmem i konceptualizmem na czele. Wszystko to - wzbogacone o świetne, pełne inwencji, nowatorskie interpretacje wierszy-partytur - sprawia, że książka Piotra Bogaleckiego stanowić będzie ważną, obowiązkową pozycję neoawangardowej, teoretycznej i historycznej, biblioteki.
Z recenzji dr hab. Joanny Orskiej, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego
Performatywne, intermedialne, polifoniczne - eksperymentalne wiersze-partytury nie przestają zadziwiać. Popisowo odgrywają awangardowy temat różnicującego powtórzenia, za Halem Fosterem pojmowany jako ,,powracające z przyszłości" działanie opóźnione. Skutecznie komplikują pojęcia dzieła, całości i oryginału, dynamizując utajoną relację pomiędzy tym, co w tekście zaktualizowane, a tym, co w nim potencjalne, a jednak już teraz iście widmowo współtworzące jego fenomen. Istniejący w kondycji partytury tekst nawiedzany jest przez przyszłe wykonania - przy czym ,,nawiedzanie" to nie jawi się nam jako niespodziewane i niechciane, lecz jako założone i nasłuchiwane. Choć wciąż niezaistniałe, wykonania z przyszłości aktualizują rozciągniętą przed nami partyturę już teraz, ta zaś - jak ujmie to Hendrik Folkerts - ,,rozszerza złożoność" implikowanych przez siebie ,,procesów czasowych". Wiersze-partytury to zadania: intrygujące i obiecujące, o wymagających i cokolwiek enigmatycznych regułach, zgodnie z którymi próbuję je wykonać - wiedząc jednak, że w inny sposób zabierze się za nie kiedyś interpretator kolejny. Jeśli żywię nadzieję, że poświęcona im refleksja może okazać się produktywna nie tylko w odniesieniu do stosunkowo wąskiego wycinka historii neoawangardowego eksperymentu, lecz także w myśleniu o poezji i literaturze jako takich - to dlatego, że partytura obiecuje mi wszystko. Zupełnie jak wiersz - i pewnie dlatego łączący i dzielący je zarazem dywiz od razu wydał mi się myślnikiem: linią zadumy prowadzącą w nieznane.
Piotr Bogalecki - dr hab., historyk i teoretyk literatury, komparatysta, kulturoznawca. Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego na stanowisku profesora uczelni. Laureat Nagrody Narodowego Centrum Kultury za najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny nauk o kulturze (2010). Jego naukowe zainteresowania obejmują myśl postsekularną, teorię literatury oraz polską poezję XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem nurtów awangardowych i eksperymentalnych. Autor książek ,,Niedorozmowy". Kategoria niezrozumiałości w poezji Krystyny Miłobędzkiej (2011) i Szczęśliwe winy teolingwizmu. Polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej (2016). Współredagował m.in. antologię Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach (2012) oraz monografie: Więzi wspólnoty. Literatura - religia - komparatystyka (2013), Polytropos. Na drogach Tadeusza Sławka (2016), Wiedza niezdyscyplinowana. Meandry międzyobszarowości (2017). Współpracuje z Ośrodkiem Badań nad Awangardą Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mieszka w Chorzowie.
Na sąsiedniej półce
-
[ książka ]Współczynnik sztuki. Polska poezja awangardowa i postawangardowa między autonomią a zaangażowaniemAlina Świeściak
-
[ książka ]Mozaika poetyckaKrzysztof Faltyn
-
[ książka, e-book ]Sztuczny miód. Wiersze prawie wszystkie. Tom 1Agnieszka Osiecka
-
[ książka, e-book ]Śpiewające piaski. Wiersze prawie wszystkie. Tom 2Agnieszka Osiecka
-
[ książka ]Parowy mroku i wzgórza świtaniaPiotr Jarczewski
-
[ książka, e-book ]Melodia złudzeń. Wiersze prawie wszystkie. Tom 3Agnieszka Osiecka
-
[ książka ]125x176Magdalena Wysocka
-
[ książka ]Jest pięknie, tylko Polski trochę szkodaRadosław Pańko
-
[ książka ]Poezje i prozinkiJadwiga Stańczakowa
-
[ książka ]Siedem bramJnaszko
-
[ e-book ]Iluzja ChaosuOwi Wookz-Sawi
-
[ książka ]Szyszka piniiAlfred Wierzbicki
LINKI SPONSOROWANE