REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


DODAJ ARTYKUŁ PARTNERSKI



Kolory CMYK - co musisz wiedzieć?

Kolory CMYK - co musisz wiedzieć?

Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że głównym narzędziem reklamowym stał się Internet i urządzenia elektroniczne. Wielu przedsiębiorców zapomina, że nadal skuteczną formą promocji są ulotki, plakaty, wizytówki, czy broszury reklamowe.

Zlecając wykonanie tradycyjnych nośników reklamowych profesjonalnej drukarni możemy zetknąć się z terminem ,,kolory CMYK". Pojęcie to jest szczególnie popularne w branży poligraficznej. W szerokim rozumienie oznacza zbiór kolorów używanych w drukarstwie wielobarwnym. Poszczególne barwy łączone są ze sobą w odpowiednich proporcjach, co pozwala uzyskać ciemniejsze i jaśniejsze odcienie. Czym dokładnie są kolory CMYK? Jakie zestawy kolorów zawierają? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w poniższym poradniku!

Co to jest paleta barw CMYK

Jak już zostało wspomniane, kolory CMYK to termin mocno związany z dziedziną poligrafii - drukarstwem wielobarwnym. Z tej usługi najczęściej korzystają przedsiębiorcy, których celem jest wypromowanie własnej marki, produktów bądź usług. System CMYK to inaczej paleta barw składająca się z czterech podstawowych kolorów - cyjan, magenta, yellow i key colour (black). Jak możemy zauważyć skrót CMYK powstał po połączeniu pierwszych liter nazw kolorów w języku angielskim. W wyniku nakładania na siebie barw składowych w odpowiednich proporcjach, możemy otrzymać wiele wersji kolorystycznych. Dzięki temu mamy szansę cieszyć się atrakcyjnym, ubarwionym wydrukiem.

Jakie kolory zawiera CMYK?

Pierwszym kolorem wchodzącym w skład palety barw CMYK jest cyan, czyli niebieski. Do jego pochodnych możemy zaliczyć między innymi turkusowy, błękitny, ciemnoniebieski oraz szafirowy. Kolejny odcień to magenta - purpurowy, choć przez wielu uważany jest jako odpowiednik koloru różowego. Magneta w połączeniu z innym kolorem składowym z palety CMYK może przybierać barwę od czerwonej aż po czekoladową. Następnym kolorem jest yellow, a więc żółty. Za jego przyczyną możemy otrzymać kolor pomarańczowy, a nawet zielony. Ostatnim kolorem, jaki wchodzi w skład modelu CMYK to tzw. key colour (kolor kluczowy), którym jest czysta czerń. Do końca nie wiadomo skąd wzięła się taka nazwa. Kolor ten został wprowadzony na potrzeby druku poligraficznego. Choć możliwe jest uzyskanie barwy czarnej poprzez łączenie kolorów składowych, to odcienie mogą znacząco różnić się od siebie.

paleta barw

CMYK - łączenie kolorów

W wyniku połączenia barw podstawowych możemy otrzymać aż 70% odcieni, jakie jest w stanie zarejestrować ludzkie oko. Na jakiej zasadzie odbywa się łączenie kolorów? Na początek warto wiedzieć, że farby CMYK to substancje barwiące i przepuszczające światło (są półprzezroczyste). Poszczególne kolory nakładane są na siebie warstwowo. Każdy z nich może osiągać od 0 do 100% nasycenia. Z uwagi na to, że wyróżniamy cztery kolory składowe, maksymalne natężenie barwy, jakie możemy uzyskać wynosi 400%. W wyniku mieszania ze sobą kilku odcieni powstaje całkiem nowy, odrębny kolor. Dla przykładu, by otrzymać kolor czerwony wystarczy połączyć purpurowy z żółtym. By pogłębić odcień należy dodać odrobinę czarnego. Z kolei kolor ciemnozielony otrzymamy nakładając na siebie kolejno: niebieski (83%), purpurowy (21%) i żółty (85%).

Jak uzyskać kolor czarny?

Nie da się ukryć, iż kolor czarny to najważniejszy odcień w druku CMYK. Wykorzystywany jest do produkcji książek, czasopism, ulotek, wizytówek i innych materiałów promocyjnych. Tak, jak zostało wspomniane wcześniej, da się go uzyskać poprzez nałożenie na siebie kilku podstawowych barw. Mowa tutaj o kolorach, takich jak cyan, magneta i yellow. Każdy z nich musi mieć nasycenie równe 100%. Choć na ekranie komputera barwa ta może faktycznie wyglądać na intensywną, czystą czerń, po wydrukowaniu raczej będzie wpadać w ciemny brąz. Z tego względu do palety barw CMYK wprowadzono jeszcze jeden kolor zwany key colour. Korzystanie z niego jest o wiele łatwiejsze i tańsze, niż każdorazowe mieszanie trzech kolorów, szczególnie przy dużych nakładach. Co ciekawe, kolor biały uzyskujemy wykorzystując te same odcienie, czyli C + M + Y. Przy czym każdej barwie nadajemy nasycenie równe 0%.

Druk CMYK

Druk CMYK wykonywany jest przy użyciu metody rastra. Polega na nanoszeniu na konkretne podłoże drukowe niewielkich punkcików. Są one na tyle małe, że dostrzec można je jedynie pod lupą. Każdy z nich jest w 100% nasycony kolorem. Punkty rastrowe różnią się od siebie wielkością i kształtem. Warto wiedzieć, że stosunek powierzchni pokrytej danym kolorem względem całego obszaru to wartość tonalną. Przykładowo, jeżeli wartość tonalną dla magenty wyniesie 100%, będzie to oznaczać, że podłoże zostało w całości zadrukowane właśnie tym kolorem. Należy dodać, że w druku CMYK obowiązuje następująca kolejność - najpierw kolor black, następnie magneta, cyjan i yellow. Przekłada się to na spektakularny efekt końcowy. W niektórych sytuacjach zastosowanie takiej kolejności nie jest możliwe. Wiąże się to w głównej mierze ze specyfiką maszyn. Przed rozpoczęciem pracy urządzenia trzeba koniecznie pamiętać o konwersji kolorów RGB na CMYK. W przeciwnym razie wydruk może być niezadowalający - kolory utracą na nasyceniu, przez co będą mało intensywne.

drukowanie

Czym jest przestrzeń barw RGB?

Przygotowując materiały do druku, spotkamy się nie tylko z terminem CMYK, ale również RGB. Czym zatem jest RGB? To jeden z modeli przestrzeni barw, powstały w oparciu o właściwości odbiorcze ludzkiego oka. Barwy tworzone są poprzez mieszanie trzech wiązek światła - czerwonej, zielonej i niebieskiej. Nazwa RGB, podobnie jak CMYK, wzięła się od pierwszych liter nazw kolorów w języku angielskim, czyli red, green i blue. Mieszając poszczególne kolory możemy otrzymać wiele barw pochodnych. Dla przykładu nanosząc na siebie kolor czerwony i zielony, powstanie żółty. Natomiast mieszając czerwony z niebieskim otrzymamy fioletowy. Należy zaznaczyć, iż RGB jest paletą barw charakterystyczną dla komputerów i urządzeń elektronicznych.

RGB i CMYK - różnice

Zarówno RGB, jak i CMYK to dwie podstawowe palety kolorów, wykorzystywane w poligrafii. Warto wiedzieć, że zachodzi między nimi wiele różnic. Pierwszą z nich są oczywiście inne kolory bazowe. Zestaw CMYK obejmuje odcienie, tj. niebieski, purpurowy, żółty i czarny, zaś dla RGB będą to kolory: czerwony, zielony i niebieski. Ciekawe jest to, że jeżeli nałożymy na siebie trzy pierwsze kolory w systemie CMYK otrzymamy kolor czarny, zaś w przypadku RGB będzie to biel. Większość grafik prezentowanych na wyświetlaczach urządzeń elektronicznych zapisywana jest w przestrzeni barw RGB. Natomiast CMYK wykorzystywany jest głównie w przypadku urządzeń drukujących. Projekty na ekranie komputera mogą wydawać się bardziej wyraziste, a kolory intensywne. Po wydrukowaniu intensywność kolorów zdecydowanie spada. Dzieje się tak, ponieważ podłoża drukarskie zwiększają pochłanianie światła. Plus jest taki, że niektóre odcienie żółci i niebieskiego mogą prezentować się odrobinę lepiej.

Podsumowanie

W procesie tworzenia wymarzonego projektu graficznego przyjdzie się nam zmierzyć z wieloma terminami dotyczącymi nie tylko samych plików, ale także ich kolorystyki. Jednym z najważniejszych jest bez wątpienia CMYK. To paleta barw składająca się z czterech podstawowych kolorów: cyan, magneta, yellow oraz key colour. Możemy je dowolnie mieszać, co pozwala uzyskać szerokie spektrum barw. Kluczowe znaczenie ma zachowanie odpowiednich proporcji. Druk CMYK wykonywany jest metodą rastową - poprzez nanoszenie na materiał drukarski niewielkich punkcików. Paleta barw CMYK jest powszechnie stosowana w druku wielobarwnym. Oprócz tego, wyróżniamy jeszcze przestrzeń barw RGB. Widzimy ją codziennie korzystając z komputera, tableta, czy smartfona. Aby zobaczyć, jak będą prezentować się wydrukowane ulotki, broszury, czy wizytówki należy przekonwertować dany plik na przestrzeń CMYK.





REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA