REKLAMA

Artykuł sponsorowany

Ile kosztuje rekrutacja pracownika?

Ile kosztuje rekrutacja pracownika?

Rynek pracy ciągle ewaluuje. Zmieniają się standardy i oczekiwania specjalistów i ekspertów. A co za tym idzie - rekrutacja nowych pracowników nie należy do najprostszych zadań. Coraz więcej organizacji zaczyna więc dostrzegać, jak duże znaczenie ma dobrze zaprojektowany i przeprowadzony proces rekrutacyjny. Dlaczego? Koszty rekrutacji stale rosną, a jeden, mały błąd rekrutacyjny może nas naprawdę sporo kosztować. Jak wyliczyć koszty rekrutacji? Co się na nie składa? Co zrobić, by zoptymalizować cały proces, jednocześnie obniżając koszt zatrudnienia pracownika? Podpowiadamy!

Co składa się na koszty rekrutacji pracowników?

Każdy przedsiębiorca wie, że na koszt rekrutacji pracownika składa się wiele elementów. Jednak codzienne, liczne obowiązki sprawiają, że nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak wiele czasu i pieniędzy kosztuje nas pozyskanie nowego specjalisty.

Czynniki wpływające na koszty rekrutacji możemy bowiem podzielić na bezpośrednie i pośrednie, czyli te, których nie widać na pierwszy rzut oka. Często więc wyliczając, ile "zapłaciliśmy" za pozyskanie jednego specjalisty nie bierzemy wszystkich składowych pod uwagę. Ile więc kosztuje rekrutacja pracowników? Aby to wyliczyć, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • Koszt zamieszczenia ogłoszenia rekrutacyjnego / koszt licencji na portalu ogłoszeniowym - wydatek wydaje się oczywisty, prawda? Zwłaszcza jeśli wstawiając ogłoszenie o pracę musimy w tej samej chwili opłacić je na portalu. Sytuacja wygląda jednak nieco inaczej, gdy na danym portalu posiadamy stały abonament. Wtedy często zdarza się, że wyliczając koszt konkretnej rekrutacji zapominamy o doliczeniu kwoty należnej za abonament na portalu. Oczywiście warto jeszcze wspomnieć, że zazwyczaj ogłoszenie wrzucamy na kilka serwisów rekrutacyjnych. Wtedy koszty związane z publikacją ogłoszeń automatycznie rosną.
  • Czas pracy rekrutera - ten czynnik bierzemy pod uwagę niezależnie od tego, czy specjalista ds. rekrutacji rozliczany jest projektowo, czy ma w naszej firmie stały etat. W drugiej sytuacji chcąc obliczyć koszt danego procesu, musimy podzielić wynagrodzenie miesięczne rekrutera przez godziny pracy poświęcone na konkretną rekrutację.
  • Czas pracy grafika - jeśli do ogłoszenia rekrutacyjnego grafik będzie przygotowywał specjalny layout bądź zdjęcia/grafiki, to jego czas pracy również wliczamy w koszty rekrutacji.
  • Czas pracy Hire Managera - oczywiście zdecydowana większość procesu rekrutacyjnego prowadzona jest przez specjalistę ds. rekrutacji, jednak ostatnie spotkania z kandydatami, sprawdzenie testów kompetencji i sama decyzja o zatrudnieniu leżą w gestii managera zespołu. W koszty rekrutacji należy więc również wrzucić wynagrodzenie managera za czas poświęcony na uczestniczenie w procesie.
  • Koszty dodatkowe/pośrednie - do kosztów związanych z procesem pozyskania nowego pracownika należy doliczyć także m.in. środki przeznaczone na kampanię promującą ogłoszenie (budżet reklamowy), na program poleceń, na employer branding itp. Do kosztów pośrednich warto wliczyć także koszty przedłużających się procesów, koszty nietrafionych decyzji dot. zatrudnienia, czyli tzw. błędów rekrutacyjnych, a także środki przeznaczone na wdrożenie i szkolenie nowego pracownika.

    Jak obniżyć koszty rekrutacji?

    Nietrudno zauważyć, że koszty rekrutacji pracowników mogą być naprawdę wysokie - w ekstremalnych przypadkach potrafią sięgać nawet kilkudziesięciu kilkuset tysięcy złotych. Zwłaszcza w sytuacji, gdy proces będzie obarczony błędem rekrutacyjnym.

    Na szczęście mamy także dobrą wiadomość! Odpowiednie prowadzenie procesów oraz wspieranie się dedykowanymi rozwiązaniami pozwala skrócić czas rekrutacji i zmniejszyć prawdopodobieństwo popełnienia błędów rekrutacyjnych, a tym samym - obniżyć jej koszty. Jak to zrobić?

    Przede wszystkim warto rozważyć automatyzację procesów rekrutacyjnych, a także dokładną weryfikację kanałów pozyskiwania potencjalnych pracowników pod kątem wakatu. W tych wypadkach bardzo pomocny okazuje się dedykowany system rekrutacyjny, czyli tzw. profesjonalny system ATS. Taki program komputerowy to bezpieczne i funkcjonalne narzędzie do rekrutacji, które przynosi organizacji wiele korzyści, m.in.:

  • pozwala na dokładne analizowanie źródeł pozyskiwanych aplikacji,
  • skraca czas selekcji napływających aplikacji,
  • ułatwia komunikację między departamentem HR a biznesem.

    Często dobrym rozwiązaniem jest także outosourcing procesu rekrutacji. Jeśli otwartych rekrutacji mamy naprawdę dużo bądź po prostu nie posiadamy wewnętrznych zasobów, by zrekrutować nowego pracownika, warto zgłosić się do zewnętrznej agencji. Wielokrotnie zdarza się bowiem, że wyspecjalizowane w konkretnych branżach agencje znajdą pracownika szybciej niż wewnętrzny departament HR, co automatycznie przełoży się na niższy koszt pozyskania pracownika.

    Treść powstała przy współpracy z agencję HR Saleswise - świadczącą usługi z zakresu rekrutacji i szkoleń pracowników


  • Chcesz przekazać coś więcej, poprawić SEO swojej strony?

    LINKI SPONSOROWANE

    REKLAMA

    Znajdź swoje wakacje

    REKLAMA