Nowe tory na Euro
31 sierpnia 2007
W sierpniu ruszył zapowiadany od dawna remont zniszczonych torów kolejowych między Warszawą a Gdańskiem. Mają być one przystosowane do wysokich prędkości pociągów. Pasażerów czekają zmiany rozkładów.
Odnowione zostaną stacje, wiadukty, tory i centra sterowania. Wszystko to dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. Prędkość na nowych torach będzie sięgała w przypadku składów towarowych 120 km/h, pasażerskich - 160 km/h, zaś dla spec-jalnych, szybkich pociągów będzie to nawet 200 km/h. Prace w powiecie legionow-skim mają zakończyć się w 2010 roku. Na całym odcinku od Warszawy do Gdańska - jeszcze przed Euro 2012. - Będzie to zupełnie nowa linia - zapowiada rzecznik Polskich Linii Kolejowych Kazimierz Peryt. O nowej jakości świadczy chociażby fakt, że pociągi będą jeździły nawet ponad 100 km/h szybciej niż obecnie. W 15 minut pasażerowie będą mogli pokonać odległość między Legionowem a stolicą.
Tymczasem mieszkańców powiatu czekają pewne utrudnienia. Największe w Wieliszewie. Ponieważ prace będą odbywały się etapami na poszczególnych torach, od 4 września do 22 grudnia 2007 roku zamknięty będzie tor nr 1, po którym kursują pociągi z Warszawy Gdańskiej do Wieliszewa. Spowoduje to odwołanie wszystkich pociągów Kolei Mazowieckich w relacji Warszawa Gdańska - Wieliszew - Warszawa Gdańska. Koleje Mazowieckie uruchomią zastępcze pociągi wahadłowe na trasie Legionowo - Wieliszew, które będą skomunikowanie na stacji Legionowo z pociągami KM jadącymi z i do Warszawy.
Dla reszty pociągów będą obowiązywały zmienione rozkłady jazdy. - W czasie trwania prac modernizacyjnych planujemy utrzymanie jednego rozkładu jazdy od 4 września br. do grudniowej zmiany rocznego rozkładu jazdy pociągów (8/9 grudnia br.) - informują przedstawiciele PLK.
Informacje o zmienionych rozkładach jazdy powinien posiadać przewoźnik, czyli Koleje Mazowieckie. Te na razie jednak takich rozkładów nie opracowały. Tłumaczą się brakiem informacji o remoncie ze strony PLK. Wkrótce jednak zmie-nione rozkłady powinny pojawić się na www.koleje.mazowieckie.com.pl.
Przy okazji remontu torów wypłynęła sprawa budowy nowych stacji, między innymi na warszawskim Targówku (Radzymińska, Rondo Żaba przy św. Wincentego i na Bródnie przy Bartniczej). Na tym etapie inwestycji nie ma już mowy o innych nowych przystankach lub przenoszeniu w inne, lepsze miejsca obecnie istniejących. Kolej związana jest bardzo sztywnymi terminami narzuconymi przez Unię.
Milena Zawiślińska