REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Zabytki

Zapomniana historia Bródna? Kolej Nadwiślańska była potęgą
REKLAMA

źródło: MWKZ


Zapomniana historia Bródna? Kolej Nadwiślańska była potęgą

Większości warszawiaków Bródno kojarzy się z blokami, nielicznym - ze średniowiecznym grodem. Kolejarska przeszłość pozostaje na zdecydowanie dalszym planie.

REKLAMA

Czy to jest zabytek? "Zaskakuje swoją historią"
Czy to jest zabytek? "Zaskakuje swoją historią" Stowarzyszenie Kolekcjonerzy Czasu chce objęcia ochroną konserwatorską dawnego Domu Dozorców, stojącego naprzeciwko Cmentarza Bródnowskiego.
czytaj
Rejestr zabytków w Warszawie znowu się powiększył. Tym razem mazowiecki konserwator prof. Jakub Lewicki postanowił objąć ochroną budynek przy Oliwskiej 14, należący dawniej do Warsztatów Kolei Nadwiślańskiej. Został on wzniesiony w związku z budową linii z mazowieckiej Mławy do wołyńskiego Kowla, w ramach ogromnej prywatnej inwestycji na terenach ówczesnego Imperium Rosyjskiego.



REKLAMA

Kolej Nadwiślańska w Warszawie

- Główna warszawska stacja kolejowa Kolei Nadwiślańskiej została zbudowana w 1880 roku na Pradze, w dzielnicy Pelcowizna, w rejonie obecnej ulicy Oliwskiej - pisze prof. Lewicki. - Teren warsztatów zamykał się między obecną Oliwską, Poborzańską i obecną Pożarową. W tym czasie na terenie stacji Praga wzniesiono zabudowania techniczne: parowozownie, zabudowania warsztatów kolejowych, magazyny i składy, a także budynki administracyjne. Odznaczały się one spójną stylistyką: były murowane z czerwonej cegły z elementami kamiennymi.

W 1897 roku Koleje Nadwiślańskie zostały przejęte przez Imperium Rosyjskie. Podczas I wojny światowej znaczna część taboru została wywieziona na wschód. W okresie II Rzeczypospolitej na stacji Praga działały warsztaty naprawcze parowozów osobowych i towarowych oraz wagonów towarowych. Ponadto była ona miejscem postoju i przygotowania taboru kolejowego i składów pociągów. Budynek przy Oliwskiej 14 pełnił najprawdopodobniej funkcję domu dla pracowników. Być może w pewnym okresie wykorzystywany był na potrzeby dyrekcji i biura warsztatów. W czasie II wojny światowej zakłady przejęli Niemcy.



REKLAMA

Kolej Nadwiślańska - co przetrwało do dziś?

- W drugiej połowie 1944 roku, w związku ze zbliżającym się frontem, wojsko niemieckie większość budynków warsztatów zaminowało i wysadziło w powietrze - pisze konserwator zabytków. - Do czasów współczesnych zachowały się nieliczne przykłady zabudowy zespołu dawnej Kolei Nadwiślańskiej na stacji Praga, zlokalizowane głównie wzdłuż Oliwskiej pod numerami 9, 11B, 12 i 14. Ze względu na zniszczenie większości budynków współtworzących dawny zespół Warsztatów Kolejowych nie zdecydowano się na odbudowę warsztatów.

W czasach stalinizmu zachowane budynki kolejowe zostały zaadaptowane na funkcje mieszkalne i użytkowe, co często wiązało się z ich przebudową. Obiekt przy Oliwskiej 14 to jeden z nielicznych zachowanych przykładów zabudowy dawnych Warsztatów Kolei Nadwiślańskiej, które wzniesione zostały w drugiej połowie XIX wieku.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Targówek
  • Udostępnij

Zapomniana historia Bródna? Kolej Nadwiślańska była potęgą

źródło: MKWZ


Zapomniana historia Bródna? Kolej Nadwiślańska była potęgą

źródło: MKWZ






02.01.2021 14:43 #Ryszard Dąb-Rozwadowski
Wspaniale! Kolejny dom przy Oliwskiej w rejestrze zabytków. Unikatowe miejsce kolejowe w mieście. Inne, niż wolskie "pięciochatki" i również warte ochrony.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Winter Sale do -60%
REKLAMA

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA