REKLAMA

Wola

przestrzeń miejska »

 

Wielka dziura w środku miasta. I tak ma zostać

  28 czerwca 2021

alt='Wielka dziura w środku miasta. I tak ma zostać'

800 metrów od stacji metra, w bezpośrednim sąsiedztwie bloków mieszkalnych po wsze czasy mają znajdować się "tereny obiektów i urządzeń komunikacji miejskiej". Tak zdecydowała Rada Warszawy.

REKLAMA

"Najważniejszym wyzwaniem jest zadbanie, by miasto nie rozlewało się na coraz to nowe, niezurbanizowane tereny. Budowanie w granicach obszaru zwartego ograniczy koszty ekonomiczne i ekologiczne. Celem jest również wypełnienie luk w zabudowie już istniejącej, tak by lepiej wykorzystać zasoby w ramach miasta zwartego. Ważne jest tworzenie obszarów wielofunkcyjnych, czyli miejsc, gdzie można żyć, pracować, odpoczywać, by ograniczyć potrzebę przemieszczania się" - to cytat ze strony warszawskiego ratusza poświęconej pracom nad powstającym od lat nowym studium uwarunkowań przestrzennych Warszawy.

Mieszkania i biura na Woli

Dobrym przykładem urządzania zwartego miasta o mieszanych funkcjach są nowe kwartały Woli, począwszy od zabudowanego wieżowcami rejonu ronda Daszyńskiego a skończywszy na znacznie niższych Browarach Warszawskich. Zabudowa mieszkaniowa miesza się tam z biurową, usługową czy hotelową do tego stopnia, że okolica żyje całymi dniami, również w weekendy - zupełnie inaczej, niż na zabudowanym do niedawna samymi biurowcami Służewcu.

Również przy Redutowej zabudowa mieszkaniowa w naturalny sposób wypiera przemysłową. W grudniu pisaliśmy o budowie czterech bloków o wysokości 4-8 pięter w miejscu dawnej fabryki Danone. Kojarzona niegdyś z przemysłem i magazynami Redutowa zmienia się w miejską ulicę. Idąc wśród nowej zabudowy natrafiamy jednak na wielki, betonowy plac należący do warszawskiego ratusza.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Co czeka Zajezdnię Redutowa?

Skoro centrum Warszawy przesuwa się na Wolę, ceny nieruchomości rosną, samorząd ma 3-miliardową dziurę budżetową i jednocześnie chce zapobiegać rozlewaniu się miasta, rozwiązanie jest oczywiste. Teren nieczynnej od 2013 roku zajezdni Redutowa należałoby sprzedać za wielkie pieniądze, wydać inwestorowi zgodę na budowę mieszkań i biur z dużą ilością zieleni, zaś nowy zakład dla autobusów umieścić w którejś z zewnętrznych dzielnic. Miejskie Zakłady Autobusowe planują budowę zajezdni przy Spedycyjnej na Białołęce, ale cenna nieruchomość przy Redutowej nie zmieni swojej funkcji.

- W tej chwili kończymy kompletować dokumentację niezbędną do uzyskania pozwolenia na budowę - mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA. - Przebudowa zajezdni jest dla nas niezbędna. Jest ona przewidziana do eksploatacji pojazdów elektrycznych, do ładowania których właśnie tam możemy pozyskać niezbędną moc przyłączeniową. Poza tym zakładamy dalszy rozwój transportu publicznego, a co za tym idzie, także taboru MZA. W takiej sytuacji normalne funkcjonowanie jest możliwe tylko przy działających pięciu zajezdniach.

REKLAMA

Co mówi plan miejscowy?

Teren zajezdni Redutowa jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym przez Radę Warszawy w 2009 roku. Przebieg drugiej linii metra był już wówczas znany, na Woli rozpoczynał się boom inwestycyjny i było oczywiste, że inwestorzy lada moment zechcą burzyć dawne fabryki i magazyny, by budować biura i mieszkania. Zamiast zaplanować przy Redutowej kwartał nowoczesnego miasta z dużą ilością zieleni, warszawscy radni postanowili zachować zajezdnię autobusową po wsze czasy.

- Przeznaczenie terenu: tereny obiektów i urządzeń komunikacji miejskiej - czytamy w planie zagospodarowania przestrzennego dla działki, na której znajduje się nieczynna zajezdnia. - Minimalny wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej: 20%.

Decyzja o pozostawieniu zajezdni autobusowej przy Redutowej jest zadziwiająca także w kontekście losów zakładów przy Inflanckiej i Chełmskiej. W latach 2003-2006 zostały one zamknięte jako zajmujące cenne tereny blisko centrum Warszawy, a następnie sprzedane pod zabudowę biurową i mieszkaniową. Z niewiadomych powodów na Woli historia nie chce się powtórzyć.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (14)

# DBC

28.06.2021 13:09

Tak strasznie widać, że jesteście opłacani przez deweloperów.
Chciałem też zauważyć, że 800 m od metra to już daleko - większości ludzi nie będzie iść pieszo takiego odcinka. Więc to akurat słaby argument za budową nowych bloków w tym miejscu.

# absolwent podstawówki

28.06.2021 13:23

#DBC napisał(a) 28.06.2021 13:09
Tak strasznie widać, że jesteście opłacani przez deweloperów.
Chciałem też zauważyć, że 800 m od metra to już daleko - większości ludzi nie będzie iść pieszo takiego odcinka. Więc to akurat słaby argument za budową nowych bloków w tym miejscu.

800 metrów to daleko? To jest 8 minut spokojnego marszu. Idealne miejsce na nowy przemyślany kwartał miasta.

# podatNIKT

28.06.2021 15:27

#DBC napisał(a) 28.06.2021 13:09
Chciałem też zauważyć, że 800 m od metra to już daleko - większości ludzi nie będzie iść pieszo takiego odcinka. Więc to akurat słaby argument za budową nowych bloków w tym miejscu.

Masz rację. 800 metrów od metra nie należy budować żadnego osiedla, bo to za daleko do stacji. Osiedle na 1500 mieszkań zdecydowanie lepiej zbudować pod Ożarowem Mazowieckim albo w Nadarzynie. Oszczędzimy dzięki temu potencjalnym mieszkańcom Redutowej 10 minut spaceru do metra. Dzięki nam dojadą samochodem i wygodnie zaparkują pod samą stacją, bo zbudujemy dla nich parking P+R, uruchomimy też dodatkowe linie autobusowe i będziemy uczyć w naszych szkołach fikcyjnie zameldowane pod warszawskimi adresami dzieci z Ożarowa lub Nadarzyna. Wszystko to w imię słusznej walki z deweloperami, bo oni są złem wcielonym.

REKLAMA

# Wiemy przez kogo!

28.06.2021 18:38

Artykuł sponsorowany, artykuł sponsorowany...

# nnn

28.06.2021 22:11

Gdyby prezes MZA dotrzymał słowa danego pracownikom, to zajezdnia Redutowa dawno powinna być odbudowana. Mieliśmy obiecane "góra cztery lata", mija ósmy rok, a zajezdni nie ma. Wizualizacją pan Stawicki chwalił się w mediach w 2016r. Od tego czasu, oprócz przesuwania terminu rozpoczęcia robót, nic nie zrobiono. Za to przy Nakielskiej deweloper zdążył wybudować osiedle. Mam nadzieję, że mieszkańcy czytają tę stronę i to do nich piszę: nie pozwólcie na odbudowę tej zajezdni, bo będziecie narzekać. Protestujcie gdzie tylko można. Taka zajezdnia pracuje na okrągło, 24 godziny na dobę. Nawet jeśli tam będą teoretycznie ciche elektryki, to i tak macie ciągły hałas, latem trudno okno otworzyć, szczególnie w nocy to słychać. Zwiększony ruch autobusów zatka skrzyżowanie Nakielska/Redutowa. Jak ktoś nie wierzy niech porozmawia z mieszkańcami bloków wybudowanych przy czynnych zajezdniach Kleszczowa czy Woronicza, ale tamtym można zawsze powiedzieć "widziały gały co brały". Wy jeszcze macie trochę czasu.

# Jerzy Jerzy

29.06.2021 00:21

Osiedle Bliska Wola (Kasprzaka) ż gęstością zaludnienia111 tyś/kl kw.to już standard azjatycki taki Hongkong tyle że w Hongkongu brak jest terenów a w Warszawie która zatrudnia w magistracie ponad 20 tyś urzedasów nie ma kto opracować Planu Zagospodarowania Przestrzennego.
Widocznie to się opłaca zarówno samorządowi jak i deweloperom.
Mieszkańcom raczej się nie opłaci ale kto by się przejmował

REKLAMA

# DBC

29.06.2021 09:15

#podatNIKT napisał(a) 28.06.2021 15:27

Masz rację. 800 metrów od metra nie należy budować żadnego osiedla, bo to za daleko do stacji. Osiedle na 1500 mieszkań zdecydowanie lepiej zbudować pod Ożarowem Mazowieckim albo w Nadarzynie. Oszczędzimy dzięki temu potencjalnym mieszkańcom Redutowej 10 minut spaceru do metra. Dzięki nam dojadą samochodem i wygodnie zaparkują pod samą stacją, bo zbudujemy dla nich parking P+R, uruchomimy też dodatkowe linie autobusowe i będziemy uczyć w naszych szkołach fikcyjnie zameldowane pod warszawskimi adresami dzieci z Ożarowa lub Nadarzyna. Wszystko to w imię słusznej walki z deweloperami, bo oni są złem wcielonym.

Nie wkładaj mi w ust rzeczy, których nie powiedziałem. 800 m od metra można budować osiedle, tylko reklamowanie go bliskością metra jest zakłamaniem. Samo metro przyznaje, że realny zasięg obsługi stacji to ok. 500 m wokół niej, bo więcej ludzie po prostu nie są skłonni przejść pieszo. Jedyne, czego się domagam, to trzymania się faktów.

# ABC

29.06.2021 10:54

#DBC napisał(a) 29.06.2021 09:15

Nie wkładaj mi w ust rzeczy, których nie powiedziałem. 800 m od metra można budować osiedle, tylko reklamowanie go bliskością metra jest zakłamaniem. Samo metro przyznaje, że realny zasięg obsługi stacji to ok. 500 m wokół niej, bo więcej ludzie po prostu nie są skłonni przejść pieszo. Jedyne, czego się domagam, to trzymania się faktów.

Jeśli Metro Warszawskie podaje 500 metrów, to źle podaje. Przyjmuje się, że tzw. "strefa dojścia" do metra wynosi 1 km, a w rejonach peryferyjnych 1,5 km.

# DBC

29.06.2021 11:59

#ABC napisał(a) 29.06.2021 10:54
Jeśli Metro Warszawskie podaje 500 metrów, to źle podaje. Przyjmuje się, że tzw. "strefa dojścia" do metra wynosi 1 km, a w rejonach peryferyjnych 1,5 km.

Jeśli tak, to zwracam honor. 500 m "strefy dojścia" podawano przy okazji zapowiedzi budowy stacji Plac Konstytucji i Muranów. Może metro podaje taką liczbę, jaka w danym momencie jest wygodna...

REKLAMA

# Matt0

29.06.2021 13:42

Bardziej mnie martwi jak wyglądają nowe przestrzenie publiczne tworzone wokół nowej zabudowy mieszkaniowej na Woli. Jak narazie bida z nędzą, brakuje przedewszystkim jakiś mniejszych skwerów.

# max

01.07.2021 14:13

Krótko pisząc w ramach oszczędności władze Warszawy idą w stronę Chin, czyli maksymalizacja zagęszczenia. Brawo wyborcy, będziecie mieszkać jak zwierzęta na farmach.

# Maciejzzz

04.07.2021 13:51

Te 800m metrów to jest z rogu Pustola i Redutowej. Z przeciwnego rogu zajezdni jest 1300m.
I tak artykuł albo sponsorowany albo polityczny....

REKLAMA

# Shadi

07.07.2021 11:24

Piszecie, że zajezdnie to dla mieszkańców zło wcielone, a nie bierzecie pod uwagę, że gdzieś te autobusy muszą stacjonować, tankować itd. To co, chcecie żeby nie było komunikacji miejskiej i wszyscy mają jeździć samochodami?

# no name

12.02.2022 17:34

Wpuśćcie tam JWC to Pan Wojciechowski pokaże Wam zło wcielone. Miała być zielona zajezdnia dla autobusów elektrycznych i zasilanych wodorem. I niech tak będzie. Mieszkam na Woli 51 lat i nie mam już siły na to patologiczne budowanie.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA