REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Tramwaje z Korei opóźnione o kilka miesięcy. "Siła wyższa"
REKLAMA

źródło: TW


Tramwaje z Korei opóźnione o kilka miesięcy. "Siła wyższa"

Pierwszy tramwaj firmy Hyundai Rotem przybędzie do Warszawy latem. W pojeździe trwa obecnie montaż foteli z dobrze znaną pasażerom tapicerką.

REKLAMA

Konia z rzędem temu, kto jeszcze 10-20 lat temu przewidziałby, że po Warszawie będą jeździć autobusy produkcji tureckiej i tramwaje z Korei Południowej. Teraz to już rzeczywistość. W 2018 roku na ulicach pojawiły się pojazdy marki Otokar, zaś w 2019 roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na dostawę 123 składów firmy Hyundai Rotem.



REKLAMA

Nowe tramwaje w Warszawie - kiedy?

- Nadwozia pierwszych dwóch wagonów są już gotowe - informują Tramwaje Warszawskie. - Pomalowane są na żółto, czerwono i czarno, czyli na kolory stołecznego transportu publicznego. Producent wkleił też już szyby. We wnętrzu tramwajów trwają prace wykończeniowe. Zamontowane jest już to, czego pasażerowie nigdy nie zobaczą: kilka kilometrów kabli i urządzenia energoelektroniczne. Pojawiły się też pierwsze czerwone warszawskie fotele. Jak we wszystkich tramwajach, pasażerowie na tych fotelach zobaczą najbardziej charakterystyczne widoki stolicy: Starówkę, Zamek Królewski albo pomnik Syrenki.

Zgodnie z harmonogramem produkcji w maju dwa pierwsze tramwaje będą przygotowane do uruchomienia i przejdą badania fabryczne. Po ich zakończeniu, na początku lata, trafią do Warszawy. Wówczas rozpoczną się procedury homologacyjne. Pierwszy tramwaj zostanie przekazany do odbioru prawdopodobnie we wrześniu. Kolejne będą dostarczane od początku przyszłego roku aż do końca kwietnia 2023, kiedy zostanie dostarczony ostatni wagon.



REKLAMA

Kryzys opóźnia dostawy

Produkcja tramwajów nie przebiega tak dobrze, jak zakładano w 2019 roku, gdy podpisywano umowę z Koreańczykami. Hyundai Rotem złożył zawiadomienie o wystąpieniu tzw. siły wyższej i przedstawił dokumenty, które potwierdzają wpływ "koronakryzysu" na terminowość kontraktu. Problemy związane z produkcją udowodniła większość dostawców części, w tym także podwykonawcy z Polski. Z przedstawionej dokumentacji wynika, że przesunięcie w dostawach wyniesie około pięciu miesięcy.

Część komponentów do południowokoreańskich tramwajów będzie pochodziła z Polski. Cały osprzęt energoelektroniczny powstanie w Warszawie i dostarczy go Medcom, współpracujący ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie - ATM - będą pochodziły rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarczy Damiro.

(dg)


  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij





02.02.2021 22:16 #facio aligacio
pieniądze warszawiaków miasto wysyła azjatom. a mógł je dostać poznań. poznań mając te pieniądze może zamówiłby coś w warszawie. ciekawe czy koreańczycy zamówią coś w warszawie? chyba tylko zapłacili za zgodę na ten kontrakt.
03.02.2021 16:03 #wwa
Post z gatunku nie wiem, a zamieszczę głupoty.
03.02.2021 19:12 #P47
Post oznaczony #wwa, sądząc po jego "mundroscu" pochodzi chyba z ratusza! Oczywiste jest, że rezygnując z produktu polskiego i wysyłając kilka miliard9w do Korei, a nie producenta polskiego ratusz wzmocnił gospodarkę koreanską, a nie polską. Przy zamówieniu np. w PESA ta kwota dalej krązylaby w Polsce przekładając na np. zakupy z pensji polskich pracowników, czy płacone tu podatki.Ale co to obchodzi Trzaskowskiego i s-ka....
03.02.2021 19:16 #P47
Cóż, wiadomo, że choćby wyjazdy do Korei na np. uzgadnianie, negocjacje, czy odbiory (czytaj: wycieczki), są atrakcyjniejsze, niż takie wyjazdy do Bydgoszczy, czy Poznania...
04.02.2021 08:53 #Jak
Komuna się skończyła. Obecnie zamawia się sprzęt w ramach przetargów. Wygrał najlepszy. Przecież nikt nie będzie ustawiał przetargów tak żeby wygrywała tylko PESA, albo Modertrans. A i tak najlepsze jest to, że jak chodzi o tramwaje to część komentatorów psioczy na Hyundaia. A, jak polski rząd błagał Hyundaia o udzielenie licencji na produkcję podwozi haubic Krab to wszystko było ok. Podwozi, których polski przemysł nie potrafił ogarnąć i przez to cały ten projekt był zagrożony.
04.02.2021 08:59 #ASior
Przetargi trzeba pisać z rozumem, zwłaszcza gdy w PL mamy firmy które są w stanie dostarczyć dany odpowiedni produkt.
04.02.2021 09:01 #ASior
#Jak napisał(a) 04.02.2021 08:53

Komuna się skończyła. Obecnie zamawia się sprzęt w ramach przetargów. Wygrał najlepszy. Przecież nikt nie będzie ustawiał przetargów tak żeby wygrywała tylko PESA, albo Modertrans. A i tak najlepsze jest to, że jak chodzi o tramwaje to część komentatorów psioczy na Hyundaia. A, jak polski rząd błagał Hyundaia o udzielenie licencji na produkcję podwozi haubic Krab to wszystko było ok. Podwozi, których polski przemysł nie potrafił ogarnąć i przez to cały ten projekt był zagrożony.
Przetargi trzeba pisać z rozumem, zwłaszcza gdy w PL mamy firmy które są w stanie dostarczyć odpowiedni produkt.
04.02.2021 14:09 Taltos2
Do "znawców":
przetarg na tramwaje ma dofinansowanie z UE, co oznacza, że nie mógł mieć narodowego charakteru. A Korea Płd ma umowę z UE, więc firma z tego kraju miała pełne prawo wystartować w przetargu.
PS. Pesa złożyła dużo droższą ofertę i na gorszych warunkach, a co do jej tramwajów, to jakość głowy nie urywa. Zresztą po Wawie jeździ ponad 200 składów od Pesy, swego czasu to właśnie kontrakt z Warszawy pociągnął ich w górę. A że przeliczyli się z siłami, jakością i terminowością dostaw (i to lata przed pandemią), patrz pociągi dla DB, to teraz zbierają tego owoce...

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA