REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Drogi

Najważniejsza przeprawa w Warszawie. Most Grota ma 40 lat
REKLAMA

źródło: GDDKiA


Najważniejsza przeprawa w Warszawie. Most Grota ma 40 lat

27 listopada 1981 roku pierwsi kierowcy przejechali mostem, który roboczo nazywano Toruńskim. Dziś to najbardziej oblegana przeprawa przez Wisłę.

REKLAMA

Podczas gdy używanie skróconej nazwy "most Curie" wciąż wzbudza wśród mieszkańców Białołęki zdziwienie, zwrot "most Grota" przyjął się doskonale. Czterdzieści lat temu sprawa wcale nie była tak oczywista. Gdyby istniały już wówczas media społecznościowe, nazwa "most Grota-Roweckiego" z pewnością spotkałaby się z hejtem jako zbyt długa i zagmatwana. Wówczas spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem.



REKLAMA

Most Grota - historia

Budowa mostu pomiędzy Żeraniem a Marymontem nabrała realnych kształtów w latach 70., gdy Warszawa zaczęła "rozlewać się" na północ a kierowcy i pasażerowie autobusów mieli do dyspozycji tylko most Gdański. Jednym z rozwiązań była budowa planowanego już przed II wojną światową mostu Krasińskiego między Żoliborzem a Bródnem. Komunistyczne władze co prawda często sięgały po przedwojenne pomysły, ale koncepcję uznano za przestarzałą.

Zamiast mostu Krasińskiego rozpoczęto w 1977 roku prace nad mostem Toruńskim, który pożyczył nazwę od znajdującej się na prawym brzegu Wisły ulicy. Przeprawę według projektu Witolda Witkowskiego (1924-2015) budowały Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 15 i Mostostal. Podczas gdy konstrukcja rosła, w Polsce rozgrywały się wydarzenia, które wkrótce miały odmienić Europę Wschodnią. Powstanie "Solidarności", fala strajków, odsunięcie od władzy Edwarda Gierka, krótkotrwałe rządy Stanisława Kani i wreszcie przejęcie władzy przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego - wszystko rozegrało się w ciągu zaledwie roku.



REKLAMA

Otwarcie mostu Grota

W 1981 roku nastroje patriotyczne były tak silne, że władze zgodziły się nazwać prawie gotowy most imieniem gen. Stefana Roweckiego (1895-1944), podczas II wojny światowej pełniącego funkcję komendanta głównego Armii Krajowej. 28 listopada przeprawa została nawet poświęcona przez katolickiego biskupa Jerzego Modzelewskiego. Smaczku sytuacji dodawał fakt, że główny projektant mostu służył podczas wojny w Kedywie, oddziale dywersyjnym AK.

Most Grota był najdalej wysuniętą na północ przeprawą w Warszawie przez 31 lat. Gdy otwarto most Skłodowskiej-Curie, pojawiła się możliwość wyremontowania starej konstrukcji bez paraliżowania północnych dzielnic miasta. W latach 2013-2015 most Grota został poszerzony do dziesięciu pasów ruchu i zyskał drogę rowerową. Firma Metrostav przeprowadziła prace wzorowo, kończąc przed wyznaczonym terminem i zbierając dobre recenzje za profesjonalizm.



REKLAMA

Najruchliwszy mosty Warszawie

Most Grota jest od lat najbardziej obleganą przeprawą w mieście. Ponieważ stanowi część trasy szybkiego ruchu S8 i ruch między dzielnicami Warszawy miesza się z tranzytem, liczba korzystających z niego kierowców jest ogromna. Wiosną przejeżdżały nim 194 tysiące pojazdów na dobę, latem 205 tysięcy. Drugie miejsce zajmuje most Łazienkowski, z którego korzysta 116-122 tysiące aut na dobę.

(dg)


REKLAMA
  • Poleć
  • Polub Tu Stolica
  • Udostępnij





29.11.2021 17:32 #Elzar
Wszystko się zgadza. Szczególnie ostatni remont i przebudowa była przeprowadzona naprawdę nieźle. Niemniej wiedząc ile samochodów tędy jeździ to może pomyślimy o jakiś alternatywnych trasach na wypadek kolejnych remontów czy może znów będzie sraczka i rozważanie mostu pontonowego? Warto też wziąć pod uwagę fakt, że już teraz mostem nie da się przejechać normalnie, bez korków a co dopiero będzie się działo kiedy Białołęka będzie dalej rosła (do 2050 zakłada się nawet 2x tyle mieszkańców)?
29.11.2021 20:10 #siskom
Na początek WOW a później ring S50.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA

więcej



REKLAMA
REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA