
Nadarzyn montuje strażników wody. "Obniżą rachunki"
Koniec ery marnowania wody i czekania na odczyt wodomierzy? Nadarzyn od czerwca testuje nowoczesne rozwiązania, które oszczędzają czas i pieniądze mieszkańców. O co chodzi?
O stratach wody w systemie wodociągowym na terenie gminy Nadarzyn można by napisać książkę, mógłby też powstać podręcznik pod modnym tytułem: "Jak oszczędzać wodę?". Z badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że największy pobór wody występuje w województwach mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. W raporcie znalazło się zdanie, które powinno zainteresować wszystkich odbiorców wody i spółki wodno-kanalizacyjne: "Polska nie jest krajem zasobnym w wodę. Na jednego mieszkańca przypada ok. 1,6 tys. m3 wody, czyli trzy razy mniej niż wynosi średnia europejska. Wprowadzenie obowiązku opomiarowania wielkości zużycia wody i upowszechnienie wiedzy o potrzebie oszczędzania wody, a także podwyżki cen wody spowodowały, że jej pobór na cele zbiorowego zaopatrzenia ludności w latach 2000-2016 zmniejszył się w Polsce o ok. 13 proc." - czytamy w raporcie NIK. Większa świadomość wpływa na automatyczne włączanie trybu oszczędności i tak jest też u nas. Od czerwca w dwunastu domach w naszej gminie rodziny testują inteligentne nakładki na liczniki. Pomysł przywędrował ze Środy Wielkopolskiej i Szczecina, gdzie nowoczesne systemy kontrolujące zużycie wody spisały się wzorowo.
Po co?
Cel zamontowania systemów jest dwojaki: najważniejszy dotyczy kontroli i oszczędzania wody, pośredni to edukacja. Świadomość zużycia wody włącza w nas ostrożność, a za tym zmianę przyzwyczajeń (np. mycie zębów przy zamkniętym kranie), co ma ostatecznie wpływ na wysokość rachunków. Testowe nakładki działają w naszej gminie od czerwca. Zainstalowanie nowoczesnego systemu trwa kilka minut, niewielką nakładkę montuje się na wodomierzu, a zdalny odczyt danych z wodomierzy i natychmiastowa pełna analiza wskazuje bilans zużycia wody oraz jest przesyłana do Przedsiębiorstwa Komunalnego Nadarzyn. Mieszkaniec od razu ma wgląd w rzeczywiste zużycie wody. Odpada wizyta inkasenta, rachunek można otrzymywać raz w miesiącu lub po staremu raz na dwa miesiące.
Po dwóch miesiącach testowania systemu są pierwsze wnioski. Świadomość posiadania systemu mierzenia zużycia wody na bieżąco budzi w nas postawy proekologiczne. Zużycie wody jest mniejsze, a jeśli dochodzi do niekontrolowanego wycieku lub awarii wodociągu - system błyskawicznie alarmuje o tym sieć.
- Chcemy opomiarować całą sieć, żeby mieć kontrolę nad awariami i móc wysyłać na miejsce ekipę przed wydostaniem się wody na powierzchnię, żeby zminimalizować straty. Nieduże awarie są dla nas niewidoczne a nakładki GSM od razu alarmują nas o awarii - mówi Piotr Kozłowski, wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Nadarzyn.
- Środa Wielkopolska zainstalowała ok. 1300 nakładek. Dzięki nowoczesnym urządzeniom wpływy do budżetu spółki wodno-kanalizacyjnej wzrosły, natomiast spadły nadużycia związane z manipulacją nad rzeczywistym zużyciem wody, czyli tzw. cofaniem liczników wodomierzy. Przy jednoczesnym zmniejszeniu rachunków dla pojedynczych odbiorców wody - mówi Bogdan Malinowski, prezes PKN.
5 tysięcy gospodarstw
Obecnie na terenie gminy Nadarzyn działają głównie wodomierze tradycyjne, z odczytem realizowanym przez inkasenta. W kilku miejscowościach i na kilku osiedlach są zainstalowane urządzenia z odczytem zdalnym. Raz na dwa miesiące w pobliżu domu pojawia się inkasent PKN, dokonuje pomiaru zużycia wody. Nakładki na wodomierze mają tę przewagę, że wynik zużycia wody jest widoczny od razu.
W tej chwili trwają rozmowy z firmami, które zaoferują usługę montażu i odczytu nakładek GSM na wodomierze. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w październiku zostanie podpisana umowa na zakup nowoczesnych systemów monitorujących zużycie wody. Koszt instalacji nakładki poniesie Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn. Przy okazji instalowania nakładek PKN chce także wymienić starsze modele wodomierzy. Nowe trafią do 5 tysięcy gospodarstw.
(jk)
Ten tekst nie ma jeszcze komentarzy na forum. Twój może być pierwszy...
więcej