Inwestycje

źródło: GDDKiA
Most i obwodnica otwarte. "Ograniczenie prędkości do 100 km/h"
Południowa obwodnica Warszawy wydłużyła się o 15 kilometrów. Do zakończenia budowy brakuje już tylko tunelu pod Ursynowem.
We wtorek 22 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że jeszcze tego samego dnia otwiera trasę S2 między węzłami Wilanów i Lubelska, wraz z nowym - na razie bezimiennym - mostem przez Wisłę. Udostępnione zostaną również kolejne relacje na węźle Lubelska, stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.
Trasa S2 otwarta
- Kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu - przypomina GDDKiA. - Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z władzami Warszawy.
Na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa, jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.
Most Południowy - otwarcie
Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej ok. 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 534 m a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 343 m (po stronie Wilanowa) oraz 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i drogi rowerowej po obu stronach mostu.
- W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami - piszą drogowcy. - Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m, niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie 8715 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
"Wanna" w Falenicy
Trasa ekspresowa S2 na wysokości Patriotów poprowadzona jest w tzw. "wannie szczelnej", nad którą wybudowane są cztery wiadukty: dwa dla samochodów w ciągu ulicy Patriotów zachodniej i wschodniej oraz dwa dla pociągów. Pierwotnie w tym miejscu miał powstać wiadukt kolejowy pod dwa obecne tory i rezerwę pod trzeci, jednak na mocy porozumienia z PKP PLK powstał dodatkowy obiekt pod czwarty tor. Przez teren Mazowieckiego Parku Krajobrazowego trasa S2 przechodzi dwiema estakadami o łącznej długości 552 m.
S2 - kiedy tunel pod Ursynowem?
Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89%. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy GDDKiA wydłużyła czas na ukończenie robót do końca marca. Jak piszą drogowcy, powodem wydłużenia czasu na ukończenie była m.in. długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w drugim kwartale przyszłego roku, po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment południowej obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(dg)

źródło: GDDKiA

źródło: GDDKiA

źródło: GDDKiA
O tonach extra spalin i pyłu z okładzin nie wspomnę.
Kiedyś dało się Wał przejechać ze średnim spalaniem 6/100. Dzisiaj 8 to sztuka. Tak wygląda walka miasta ze smogiem. A żeby zachęcić do komunikacji miejskiej to 146 wlokące sie ponad 40min do metra średnio co pół godziny.
Nowoczesne miasto.
Bzdura. Chyba dawno tam nie jechałeś. Od czasu pandemii światła dla pieszych włączają się bez przycisków, co bardzo ogranicza przepływ samochodów. Zrezygnowałem z jazdy Wałem, dużo szybciej jest wzdłuż torów, ale i tak wolno. Średnia prędkość z Miedzeszyna na Gocław to 32km\h, a jeżdżę wczesnym rankiem lub nocą.
Ja jakoś nie mam większego problemu z jazdą Wałem - światła są dostosowane do prędkości maksymalnej, spokojnie można sobie zarzucić tempomat. Największy problem jest z patusami piłującymi od świateł do świateł - czasem trzeba zwalniać przed kolejnymi światłami bo oni dopiero ruszają z czerwonego.
więcej