REKLAMA

Bemowo

inwestycje »

 

Metro do Połczyńskiej wciąż bez pozwoleń. Przed nami konsultacje społeczne

  22 września 2021

alt='Metro do Połczyńskiej wciąż bez pozwoleń. Przed nami konsultacje społeczne'
źródło: Metro Warszawskie

22 września radni dzielnicy spotkali się z przedstawicielami Metra Warszawskiego i firmy Gülermak, ale nie usłyszeli żadnych dobrych wieści.

REKLAMA

Budowa stacji metra na rogu Górczewskiej i Powstańców Śląskich jest już na ostatniej prostej. Wszystko wskazuje na to, że prace zakończą się w lipcu przyszłego roku, a kilka miesięcy później - po odbiorach technicznych - pierwsi pasażerowie ruszą do centrum Warszawy, na Pragę i Targówek. Tymczasem prace nad stacjami Lazurowa, Chrzanów i Karolin utknęły w martwym punkcie. Metro na Chrzanów droższe o kilkaset milionów. Grozi nam zerwanie umowy Metro na Chrzanów droższe o kilkaset milionów. Grozi nam zerwanie umowy
Według informacji "Gazety Wyborczej" turecko-włoskie konsorcjum Gülermak-Astaldi rozważa wycofanie się z kontraktu z samorządem stolicy, jeśli nie otrzyma dodatkowych kilkuset milionów złotych.

Metro na Chrzanów - kiedy budowa?

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem budowa trzech ostatnich stacji na zachodnim odcinku linii metra powinna zakończyć się w kwietniu 2024 roku. Terminu tego z pewnością nie uda się dotrzymać, ponieważ odcinek nie ma ani pozwoleń na budowę, ani nawet decyzji środowiskowej.

Co więcej, prawo przewiduje, że... czekają nas jeszcze konsultacje społeczne. Ich organizację wymuszają na wojewodzie nowe przepisy dotyczące decyzji środowiskowych. Na ten moment nikt nie jest w stanie stwierdzić, kiedy będzie mogła ruszyć budowa odcinka od Powstańców Śląskich przez Chrzanów do Połczyńskiej.

Kup bilet

Brakuje setek milionów

Osobnym problemem jest brak pieniędzy. Obecny na sesji rady dzielnicy przedstawiciel Zarządu Transportu Miejskiego powiedział, że ratusz ma w budżecie zabezpieczone 1,62 mld zł. Nie dodał jednak, że umowa z konsorcjum Gülermak-Astaldi została zawarta w 2018 roku i uwzględniała ówczesne ceny. Przedstawiciele warszawskiego samorządu wciąż nie chcą oficjalnie przyznać, że trzeba będzie dopłacić kilkaset milionów.

- Obserwujemy sytuację na rynku materiałów budowlanych, jesteśmy w kontakcie z wykonawcą i rozmawiamy - mówi Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego. - W tej chwili przede wszystkim oczekujemy na pozwolenie na budowę.

REKLAMA

Gdzie będą stacje?

Stacja Lazurowa zbudowana zostanie pod pętlą tramwajowo-autobusową Osiedle Górczewska, po południowej stronie Górczewskiej. Następnie metro skręci na południe i pojedzie między blokami Chrzanowa.

Lokalna stacja mająca obsługiwać osiedle projektowana jest pod Rayskiego, po północnej stronie skrzyżowana z Szeligowską. Ostatnia stacja o nazwie Karolin powstanie przy skrzyżowaniu Połczyńskiej z Sochaczewską. Elementem inwestycji będzie też stacja techniczno-postojowa, która powstanie obok terenów kolejowych i Instytutu Energetyki.

(dg)

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (12)

# Jelonkowy

22.09.2021 20:42

Będzie za to kładka dla pieszych nad Wisłą. Władze miasta zamiast dbać o interesy mieszkańców, wolą uprawiać wojnę podjazdową z rządem i tak się to skończyło ***** ***. Metra nie będzie, bo się dogadać nie potrafią.

# jkk

22.09.2021 22:36

Odnoszę wrażenie, że w grę wchodzi polityka. Podstawa to decyzja środowiskowa. Tej brakuje już chyba od roku. Zwalamy później winę na władze miasta a w tym czasie rosną niewiarygodnie w górę koszty budowy. Opóźnienie wzrasta. Realnie oceniam możliwość zbudowania tego odcinka metra na 2029 rok.

# opie zoba

22.09.2021 22:58

wiatraczna też miała być chyba w 2020, dalej rosną krzaczory, za 3 lata na chrzanowie nie będzie gdzie wyjścia z metra postawić bo wszystko ebe ebeloperzy zabudują, warszawa staje się parodią miasta, każdy robi co chce, istna sieczka

REKLAMA

# DBC

23.09.2021 09:30

Teraz widać, jakim błędem była decyzja, że stacja Lazurowa będzie budowana w ostatnim etapie (z Chrzanowem i Karolinem), a nie we wcześniejszym etapie razem ze stacjami Ulrychów i Bemowo. Tak byłaby już na ukończeniu, a w ten sposób II linia na lata będzie się kończyć jedną stację od ważnego punktu przesiadkowego na autobusy i tramwaje.

# Anabell

23.09.2021 09:56

Metro metrem może tak przydałoby się poprawić jakość wykonania chodnika przy Dostawczej. Jak dobrze popada to można pływać, woda po łydki. Miasto st. Warszawa nic nie robi tylko przepychanki jedni na drugich .Jak nie ZDM to ZDK i tak dalej
Kiedyś dojdzie do poważnego wypadku drogowego i zobaczymy jak się będą tłumaczyć

# Tubylec

23.09.2021 11:23

Piękny przykład krótkowzroczności władz miasta. Przez długie lata Ratusz Bemwo będzie stacją przesiadkową. Szykuje się armagedon komunikacyjny w okolicy.

REKLAMA

# Elomelo

23.09.2021 14:05

Nie trawie Rafala(lali) Czaskowskiej natomiast tutaj od ponad roku blokuje wszystko pisowski wojewoda potomek zdrajców i targowiczan radziwill. Nie wiem jak można być tak podłym w stosunku do zwykłych mieszkańców którzy na niego pracują...

# Marklar

23.09.2021 17:20

Inwestor złożył wniosek o kolejną decyzję środowiskowa. To jest teraz główna przyczyną opóźnień. Przecież jest napisane. Wojewoda decyzję lokalizacyjne wydał już ponad rok temu.

# bnm

23.09.2021 17:34

Metro na pola kapusty. Nie pali się można budowac wolniej. Brakująca kasa poszła na przebudowę JP2 i Marszałkowskiej. W budżecie brakuje podobno kasy ale na inwestycje, które nie są niezbędne jest.

REKLAMA

# DBC

24.09.2021 09:22

#bnm napisał(a) 23.09.2021 17:34
Metro na pola kapusty. Nie pali się można budowac wolniej. Brakująca kasa poszła na przebudowę JP2 i Marszałkowskiej. W budżecie brakuje podobno kasy ale na inwestycje, które nie są niezbędne jest.

Przejedź się, kolego, na te "pola kapusty". Albo chociaż zerknij na Google Maps. Tam już jest blok przy bloku, a tylko budują kolejne.

# darq

24.09.2021 12:14

#DBC napisał(a) 23.09.2021 09:30
Teraz widać, jakim błędem była decyzja, że stacja Lazurowa będzie budowana w ostatnim etapie (z Chrzanowem i Karolinem), a nie we wcześniejszym etapie razem ze stacjami Ulrychów i Bemowo.
Może to nie był błąd? Budowanie bez Lazurowej było od początku nonsensem, tłumaczonym chyba tak, że bez STP nie da się obsłużyć tylu stacji. Dziś wiadomo, że to nieprawda. Za to miasto zostawiło sobie trochę opcji:
* dobudować "kiedyś później",
* w ogóle nie budować, bo i tak dla III linii chcą zrobić STP Kozia Górka i cisną na ten idiotyczny przebieg przez Stadion jak ruski czołg,
* zupełnie zmienić przebieg, np. na Nowe Bemowo, tłumacząc np. że na Chrzanowie nie ma już miejsca na plac budowy z zapleczem - w istocie, gdy deweloperzy zabudują sąsiednie działki, to tam będzie ciasno jak nigdzie indziej.
Tak naprawdę nikt nie wytłumaczył, czemu obecnie budowany odcinek na Bródno ma 3 stacje, a na Bemowo tylko 2. Ciekawe, gdzie będą zawracały obecne dowozówki do metra - czyżby na pętli Górczewska, a dalej 2 przystanki tramwajem i kolejna przesiadeczka?

# DBC

24.09.2021 14:16

#darq napisał(a) 24.09.2021 12:14
Może to nie był błąd? Budowanie bez Lazurowej było od początku nonsensem, tłumaczonym chyba tak, że bez STP nie da się obsłużyć tylu stacji. Dziś wiadomo, że to nieprawda. Za to miasto zostawiło sobie trochę opcji:
* dobudować "kiedyś później",
* w ogóle nie budować, bo i tak dla III linii chcą zrobić STP Kozia Górka i cisną na ten idiotyczny przebieg przez Stadion jak ruski czołg,
* zupełnie zmienić przebieg, np. na Nowe Bemowo, tłumacząc np. że na Chrzanowie nie ma już miejsca na plac budowy z zapleczem - w istocie, gdy deweloperzy zabudują sąsiednie działki, to tam będzie ciasno jak nigdzie indziej.
Tak naprawdę nikt nie wytłumaczył, czemu obecnie budowany odcinek na Bródno ma 3 stacje, a na Bemowo tylko 2. Ciekawe, gdzie będą zawracały obecne dowozówki do metra - czyżby na pętli Górczewska, a dalej 2 przystanki tramwajem i kolejna przesiadeczka?

Były spekulacje, że Lazurową "doklejono" do ostatniego odcinka, żeby zwiększyć szanse, że ten odcinek dostanie unijne dofinansowanie (co się nie udało). Co do przesiadek, to na pewno puszczą jakieś autobusy dowożące do stacji metra Bemowo.
Co do braku miejsca na Chrzanowie, nie sądzę, żeby tak było - na Zaciszu jest bardzo ciasno, a jakoś się z placem budowy zmieścili. Dla chcącego nic trudnego. A zmiana przebiegu metra to kolejne lata analiz, planów, biurokracji, uzyskiwania pozwoleń itp. Myślę, że władzom z przyczyn wizerunkowych będzie raczej zależało na jak najszybszym dokończeniu tego, na co już są wszystkie papiery (no, prawie wszystkie).

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA