REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Bemowo

komunikacja

 

Mały autobusik na wielkie osiedle. Kiedy Chrzanów doczeka się metra?

  14 kwietnia 2022

Mały autobusik na wielkie osiedle. Kiedy Chrzanów doczeka się metra?
Fot. L. Peczyński, źródło: ZTM

Po otwarciu stacji metra Bemowo mieszkańcy bloków przy Batalionów Chłopskich, Rayskiego czy Coopera nie zyskają nowych połączeń autobusowych. W okolicy nie ma odpowiedniej siatki ulic.

REKLAMA

Wielkie osiedle pomiędzy Lazurową a zachodnią granicą Warszawy to jedna z największych białych plam na komunikacyjnej mapie miasta. Choć na Chrzanowie mieszkają tysiące osób, docierają tam tylko najmniejsze, 9-metrowe autobusy.

REKLAMA

Wszyscy na Lazurową

Jedyną linią docierającą w głąb osiedla jest kursujące od 2018 roku 249. Mały autobus raz na pół godziny przejeżdża przez Coopera i Rayskiego, zapewniając połączenie m.in.

z przychodnią i pętlą tramwajowo-autobusową Osiedle Górczewska. Jeszcze rzadziej, co 30-60 minut kursuje 743, którym można dojechać z Szeligowskiej np. do przystanku tramwajowego na rogu Połczyńskiej i Powstańców Śląskich.

Podczas trwających konsultacji z Zarządem Transportu Miejskiego mieszkańcy Chrzanowa pytają, dlaczego po otwarciu stacji metra Bemowo nie mogą liczyć na żaden dodatkowy autobus. Urzędnicy rozkładają ręce. Na osiedlu nie ma dziś ani jednej ulicy, którą mógłby kursować pełnowymiarowy tabor. Najlepszą opcją dla mieszkańców Chrzanowa pozostaną spacery do autobusów jadących Lazurową, a następnie przesiadka do metra lub tramwaju przy Powstańców Śląskich.

REKLAMA

Nowej pętli nie będzie

Docelowo mieszkańcy Chrzanowa będą mieć do dyspozycji stację metra na rogu Szeligowskiej i Rayskiego. Choć umowę na jej budowę podpisano w 2018 roku, nic nie wskazuje na to, by prace miały rozpocząć się w najbliższych miesiącach. Brakuje nawet pozwolenia na budowę, nie wspominając o pieniądzach na linię M2 i budowę obiecanego parkingu P+R.

Okazuje się także, że do projektowanej stacji metra może nie być normalnego dojazdu autobusem. Przed kilkoma laty ZTM zapowiadał, że w przyszłości konieczna będzie budowa pętli autobusowej na Szeligowskiej, pomiędzy trasą Obrońców Grodna (S8) a granicą Warszawy. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, plany zostały zarzucone, bo warszawski samorząd nie ma prawa do dysponowania terenem. Skutki są fatalne: na Rayskiego i Coopera mieszczą się tylko najmniejsze autobusy, a jadąc Szeligowską można zawrócić dopiero daleko za granicą Warszawy. W rezultacie jedynym pewnym środkiem komunikacji miejskiej na Chrzanowie będzie metro - pod warunkiem, że w ogóle powstanie.

(dg)

.
 

Czytaj na ten temat

Komentarze (37)

# jkk

14.04.2022 15:23

Nie liczył bym na wybudowanie w najbliższych kilku latach planowanego na Chrzanowie odcinka 2 linii metra.
Zabudowa Chrzanowa trwa w najlepsze, najgorzej jest z dojazdem do nowych osiedli. Główną ulicą jest Batalionów Chłopskich, choć jest ona wąska i, beznadziejnie głupią decyzją administracyjną, przeznaczona na parking w miejscu dawnej ścieżki rowerowej, musi przenosić znakomitą cześć ruchu pojazdów z całego terenu, nadto niemal cały ruch pieszy mieszkańców okolicznych osiedli i pacjentów przychodni odbywa się tą ulicą.
Sytuację może nieco złagodzić oczekiwane zapewne już niebawem wybudowanie brakującego odcinka ulicy Orlinskiego. Autobus linii 249 mógłby wówczas zostać uzupełniony przez jadący od pętli Gorczewska Lazurową, Orlinskiego, Coopera w stronę Szeligowskiej, innymi słowy odwrotnie niż obecną trasą 249. Ale oczekiwać też można niebawem przedłużenia Batalionow Chłopskich do budowanego osiedla a może nawet aż do S8, tam też niebawem mógłby przydać się autobus.
Szeligowska w obecnej postaci może jedynie udawać ulicę spełniająca warunki dogodne dla komunikacji publicznej. Może sytuacja poprawi się dopiero po wybudowaniu przedłużenia Człuchowskiej do skrzyżowania Rayskiego z Szeligowska?
Jeszcze przez kilka lat ruch na obszarze Chrzanowa odbywać się będzie w większości prywatnymi środkami lokomocji mieszkańców z marginalnym jedynie udziałem komunikacji publicznej.

# Marian

14.04.2022 15:52

Czask z Puchalskim zrobią im rowerostradę i morda w kubeł. W Korei chodzą na piechotę i nie narzekaja. Trzeba być EKO.

# Ja tu nie przyjechalem

14.04.2022 19:54

Chłopki kupili za dziadowa miedzę mieszkania na patodeweloperskim osiedlu i teraz niema jak dojechać do korpo

REKLAMA

# ŁowcaStulejki!

14.04.2022 21:34

Uwaga na "Ja tu nie przyjechałem" to lokalny forumowy troll, większość zna go jako Stulejkę :D. To zakompleksiony piwniczak :). Won Stulejko do swojej nory !

# nnn

14.04.2022 23:47

#ŁowcaStulejki! napisał(a) 14.04.2022 21:34
Uwaga na "Ja tu nie przyjechałem" to lokalny forumowy troll, większość zna go jako Stulejkę :D. To zakompleksiony piwniczak :). Won Stulejko do swojej nory !
Stulejka do defekt fujarki.

# Pan M

15.04.2022 01:34

Linia 249 jest optymalna dla obsługi kameralnych osiedli Chrzanowa. Pamiętam, że jeszcze w roku 2016 gdy rodził się zamysł doprowadzenia połączenia autobusowego na Chrzanów, zwracałem uwagę na sposób organizacji ruchu i kierunku jazdy autobusu na okrężnej linii lokalnej. Szczęśliwie wybrano rekomendowany przebieg wpisujący się w architekturę podróży. Niestety rozwiązania nie uzupełniono jednokierunkową organizacją z właściwym wyborem kierunku ruchu na ul. Coopera plus kontraruch rowerowy, jednostronne (po prawej stronie) parkowanie równoległe i anyzatoki na przystankach, co skutkuje utrudnieniami w ruchu autobusów. Generalnie jednak, linia 249 jest modelowym rozwiązaniem i powinna ona funkcjonować w niezmienionym kształcie docelowo, również po uruchomieniu metra w tym rejonie. O ile przebieg linii i klasa pojemności taboru jaki pracuje na 249 nie budzi zastrzeżeń, o tyle korekty wymaga dostępność czasowa połączenia. Linia powinna kursować przez cały tydzień. W dni powszednie z częstotliwością 12 - 15 minut zwiększoną w godzinach szczytu porannego do odpowiednio 6 lub 7-8 minut. W soboty niedziele i święta co 30 minut - z okresowym wzmocnieniem do 15 min. w soboty w godz. 8 - 12.

REKLAMA

# Ja tu nie przyjechalem

15.04.2022 08:25

#ŁowcaStulejki! napisał(a) 14.04.2022 21:34
Uwaga na "Ja tu nie przyjechałem" to lokalny forumowy troll, większość zna go jako Stulejkę :D. To zakompleksiony piwniczak :). Won Stulejko do swojej nory !
dlaczego uwaga? Prawda w oczy kole że z miasta zrobiliście chamowo?

# jkk

15.04.2022 11:36

Czy linia 249 jest optymalna dla obsługi chrzanowskich osiedli? I tak i nie. Na Rayskiego czy Coopera w autobusie nigdy jeszcze nie widziałem więcej niż kilku pasażerów, zatem autobusiki jakie kursują np. po Grodzisku byłyby bardziej optymalne, być może chodzi o to aby ZTM miał do dyspozycji ograniczoną ilość rodzajów pojazdów. Sam przebieg trasy linii 249 też nie zaskakuje z uwagi na ograniczoną sieć ulic.
Potrzeby rozwoju sieci komunikacji publicznej na Chrzanowie znacznie wzrosną z chwilą wybudowania szkoły na Szeligowskiej ale do tego czasu obecne chrzanowskie dzieci zdążą zapewne założyć własne rodziny i wynieść się w inne strony.
Tak na marginesie, skoro mowa o komunikacji m.inn. na Coopera. Ulica ta objęta jest planem miejscowym Chrzanów 2 z grudnia 2004 roku jako 13KL. Zgodnie z planem, który z definicji tworzy najwyższe prawo w obszarze obowiązywania, w liniach rozgraniczających ulicy należy zaprojektować ścieżkę rowerową a także jest obowiązek nasadzenia szpaleru drzew. Dla mieszkańców przylegających osiedli plan przewiduje na terenie tych osiedli 1,5 miejsca garażowego/postojowego na każde mieszkanie.
Jaka jest rzeczywistość? Ścieżkę rowerową zaprojektowano a po kilku latach skasowano, miejsca postojowe i garażowe wybudowano na terenie osiedli, znaczna ilość tych miejsc jest niewykorzystana, część jeszcze niewykupiona a samochody mieszkańców parkują na ulicy. Często, aby przejechać 600 metrowy odcinek Coopera od Gorczewskiej, należy kilka razy odczekać aby przepuścić pojazdy jadące w przeciwnym kierunku.
Na około 300 metrowym odcinku Coopera od Batalionów Chłopskich do przychodni, zbudowanym w trybie ZRID, zignorowane zostały ustalenia planu miejscowego - to taka luka w naszym prawie, w efekcie nie ma ścieżki rowerowej, szpaleru drzew a połowa chodnika stała się miejscem postoju samochodów, których kierowcy opuszczając pojazdy w większości zmierzają w stronę Batalionow.
Brakuje przepisu nakazującego posiadanie przez właściciela pojazdu miejsca do jego parkowania. Na Coopera, aby autobus mógł jeździć bez przeszkód, zmieniono specjalnie organizację ruchu, w tym stworzono miejsca do parkowania po zachodniej stronie ulicy. Dla kogo, skoro na osiedlach przeznaczone dla mieszkańców miejsca stoją puste?
Ten problem dotyczy całego Chrzanowa, była okazja aby w okolicach nowych osiedli na Chrzanowie nie dopuścić do kłopotów związanych z parkowaniem.

# Pan M

15.04.2022 12:12

Dlatego ulica powinna być jednokierunkową (z południa na północ) a miejsca postojowe powinny być zlokalizowane po wschodniej stronie ulicy. W miejscach przystanków powinny być wykonane anyzatoki. Czy mikrobus byłby lepszy niż autobus klasy MIDI? Pozostaję w przekonaniu że nie, a słabe napełnienia są wynikiem fatalnej częstotliwości. Przy poprawie oferty, frekwencja wzrośnie do poziomu uzasadniającego kursowanie autobusów 9-10 metrowych. Wzdłuż ulicy nie powinna powstać wydzielona droga dla rowerów. Ulice powinny utrzymać lokalny charakter z ruchem rowerów na jezdni, a cały Chrzanów powinien być strefą 30 (w obszarze wyznaczonym ulicami Lazurową -Szeligowską - Serwisową - Górczewską z wyłączeniem tych ulic).

REKLAMA

# PanP

15.04.2022 12:48

Biorąc pod uwagę to że na metro trzeba będzie jeszcze długo czekać, uważam że autobusy linii 249 powinny dojeżdżać do najbliższej stacji M2. Myślę że byłaby to duża zacheta do podróżowania komunikacją, nawet przy obecnej częstotliwości kursowania.

# jkk

15.04.2022 13:51

Jeden kierunek ruchu na Coopera na obecną chwilę nie ma racji bytu. Chcąc dostać się do domu, w skrajnym przypadku należałoby wykonać 2,5 kilometrową pętlę. Inna szansa pojawi się z chwilą zbudowania brakującego odcinka Orlinskiego, wtedy też można uruchomić autobus w przeciwną stronę a nawet przedłużyć trasę takiego pojazdu: pętla Gorczewska, Lazurowa, Orlinskiego, Coopera, Rayskiego, Szeligowska, Lazurowa, Czluchowska, Powstańców Śląskich, Gorczewska, pętla Gorczewska. Taki autobus zawiezie ludzi z pętli do przychodni, mieszkańców chrzanowskich osiedli bliżej domów, tychże mieszkańców do stacji metra, ratusza itp. O uczniach przyszłej szkoły na Szeligowskiej nie wspomnę.
Co do parkowania na ulicach, uważam je za dopuszczalne w ograniczonym zakresie - w wyznaczonych jedynie miejscach, np. pojedynczych lokalizacjach w pasie przyulicznej zieleni, oraz w ograniczonym czasie.
Choć plan miejscowy nakazuje zaprojektowanie (nie mylić z budową) ścieżki rowerowej w liniach rozgraniczających ulicy a pierwotnie ścieżkę stworzono w połączeniu z chodnikiem, jestem za jazdą rowerzystów ulicą.
Strefę 30 ciekawie zrobiono na Batalionów, z zachodu na wschód są ograniczenia do 30, w przeciwną stronę, gdzie jest bardziej niebezpiecznie z uwagi na parkujące samochody takich ograniczeń nie ma. Zresztą, i tak mało kto tych ograniczeń przestrzega.

# lideksynubeka

15.04.2022 15:11

Typowa logika platfonsiaków;stawiamy na komunikację zbiorową,więc budujemy ulice nie nadające się do komunikacji zbiorowej. Rzeczywiscie,najwyższym osiągnięciem POstępu będzie rower. Niech leminżeria zapierdziela na rowerze do lekarza ze złamaną nogą albo od lekarza po aborcji. W śniegu i mrozie

REKLAMA

# Mieszkajaca na Coopera

16.04.2022 06:41

To jest ciche osiedle z małymi , wąskimi uliczkami u i taka komunikacja powinna pozostać. Przeciez nie macie zamiaru poszerzyć ulic kosztem zabudowy osiedla????Czyje to pomysły? Chyba tylko ludzi z zewnątrz, którzy chcą na skróty dojechać z Ursusa na Bielany alternatywną trasą wciskając się na czyjes osiedle.Juz teraz po południu nie można wyjechać z garażu, bo cwaniacy robią sobie tranzyt przez Coopera.

# Pan M

16.04.2022 10:57

@PanP: Oczywiście że tak. Nie wspominałem o tym, bo byłem przekonany, że na dzień dzisiejszy 249 podobnie jak 149 i inne linie peryferyjne w tym podmiejskie, zostało wydłużone czasowo do najbliższej stacji metra. Docelowo oczywiście Os.Górczewska - Lazurowa, Szeligowska, Coopera - Os. Górczewska na zasadach jakie przedstawiłem we wcześniejszym komentarzu.

# Pan M

16.04.2022 11:18

@jkk: Organizacja jednokierunkowa w siatce lokalnych ulic jest najlepszym rozwiązaniem. Ważny jest wybór kierunku ruchu tak, aby z jednej strony minimalizował niedogodność związaną z wydłużonym dojazdem, a z drugiej ograniczał przejazdy tranzytowe. Obszary osiedli pełnią przede wszystkim funkcję mieszkalną i funkcja komunikacyjna celowo powinna być ograniczona jedynie do zaspokajania potrzeb mieszkańców. Nadłożenie (i to tylko w skrajnym przypadku) kilometra, to cena spokoju. Dwukierunkowy ruch autobusu w sieci ulic osiedli jest nieefektywny, zwłaszcza gdy mówimy o linii lokalnej. Obecny przebieg linii jest optymalny, a ze względu na wybrany kierunek jazdy - wręcz modelowy.

REKLAMA

# jkk

16.04.2022 13:43

Pan M.
Wyobraźmy sobie kogoś jadącego od strony Babic do swojego mieszkania na Coopera 50 metrów od Gorczewskiej. Zamiast owych 50 metrów kierowca musi zrobić rundę przez Lazurowa, Batalionow i Coopera, to w sumie niemal 2,5 km. Jeśli powstanie brakujące 80 metrów Orlinskiego ta runda zmniejszy swą długość o połowę i to już zacznie mieć sens.
Po powstaniu szkoły na Szeligowskiej jej uczniami staną się również dzieci z Coopera. Autobusem z Szeligowskiej dostaną się po zajęciach do domu, tylko jak dostaną się do szkoły jeśli Coopera byłaby jednokierunkowa?
Zgadzam się, że organizacja jednokierunkowa w siatce lokalnych ulic bywa optymalnym rozwiązaniem, rzecz w tym aby siatka ulic była dostatecznie gęsta.

# Pan M

16.04.2022 14:25

Ulica Orlińskiego bezdyskusyjnie musi powstać. Jeżeli zaś chodzi o połączenie autobusowe w kierunku Szeligowskiej, linia 249 jest osiągalna na ulicy Lazurowej. Dojście do przystanków przy Górczewskiej lub Szobera, to zaledwie 200 - 300 metrów, a więc parametr ma wartość modelową. Co więcej, w takim układzie dojście z Chrzanowa do autobusu w kierunku Szeligowskiej jest bezpieczne i nie wymaga przekraczania ul. Lazurowej - co z punktu widzenia bezpieczeństwa dzieci ma fundamentalne znaczenie. Należy pamiętać, że głównym celem linii, jest jednak skomunikowanie Chrzanowa z metrem lub tramwajami. I w świetle powyższego kierunek jazdy autobusów 249 ma również dużą zaletę - wpisuje się w program podróży. Dojazd do metra (podróże do pracy) odbywa się najprostszą drogą (priorytet czasu), zaś powrót umożliwia zrobienie zakupów .

 weronika23kl

16.04.2022 17:20

Linia 249 nie jest optymalna bzdury. Poszerzanie ulic też nie wchodzi w grę. Tu w ogóle nie za dużo da się zrobić, taka zabudowa
Brzmi ciekawie
https://www.ogloszenia24m.pl/

# Pan M

16.04.2022 17:52

Jeśli zamieszczane treści pod zlinkowanym adresem są tak merytoryczne jak ocena przebiegu linii 249, to zaglądanie tam nie ma sensu.

# jkk

16.04.2022 18:29

Zatem inny przykład. Dzieciarnia z osiedla VL ma do przystanku przy Szobera trochę dalej. Do przystanku przy Lazurowej/ Batalionow to już około 600 metrów z przejściem przez ulicę. 200 metrów dalej jest do skrzyżowania Szeligowskiej z Rayskiego a stąd już tylko kawałek do szkoły. Zresztą dzieciarnia radzi sobie całkiem nieźle pomagając sobie za pomocą wrotek, rowerów, hulajnóg i innych wynalazków. Zanim jednak nasze władze zbudują szkołę, może pojawić się inne rozwiązanie np. ruchomy chodnik długi na kilkaset metrów, wzorem istniejących na chińskich dworcach lotniczych. A tak serio, szkoda ze władze Bemowa nie skorzystały z oferowanej im możliwości nabycia działki pod szkołę przy Batalionow, co pozwoliło by zamknąć temat dojazdu chrzanowskich dzieci do szkoły. Spokojnych świąt.
więcej na forum

REKLAMA

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA