REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Koniec marzeń o metrze na Białołękę. Trzecia linia łukiem na Gocław
REKLAMA

źródło: MW


Koniec marzeń o metrze na Białołękę. Trzecia linia łukiem na Gocław

W środku kryzysu gospodarczego zadłużony samorząd Warszawy ogłasza budowę nowych stacji metra, przy okazji przekreślając marzenia mieszkańców Białołęki.

REKLAMA

"Nie ma czegoś takiego, jak metro na Białołękę". A tyle było obietnic
"Nie ma czegoś takiego, jak metro na Białołękę". A tyle było obietnic Lata mijają, a niektórzy wciąż łudzą się, że północna dzielnica Warszawy dostanie odcinek podziemnej kolei.
czytaj
15 marca prezydent Rafał Trzaskowski niespodziewanie ogłosił, że mimo fatalnej sytuacji finansowej samorząd stolicy rozpoczyna prace nad trzecią linią metra. Już w czwartek miejscy radni mają wyrzucić z planu inwestycyjnego miasta kilka inwestycji, by znaleźć pieniądze na budowę stacji między Gocławiem a Stadionem. Warto przypomnieć, że planowana na ten rok dziura budżetowa to ok. 3 miliardy złotych, a perspektywa finansów Warszawy na najbliższe lata jest bardzo zła.



REKLAMA

Metro nie dla Białołęki

Pierwszy odcinek trzeciej linii metra połączy Gocław ze Stadionem, ale nie w linii prostej. W 2028 roku pociągi mają pojechać dużym łukiem pod rondem Wiatraczna i Dworcem Wschodnim. By dojechać do centrum miasta, na Stadionie pasażerowie będą musieli wyjść na poziom -1, a następnie zejść na drugi peron. Po 2028 roku planowane jest przedłużenie metra z Gocławia na Siekierki i dalej na Służewiec lub Okęcie. Jeszcze później miałby powstać odcinek łączący Stadion, rondo Waszyngtona, Saską Kępę, pl. Konstytucji i Dworzec Zachodni.

Co ciekawe, planowana trzecia linia metra ma przebieg zupełnie inny, niż obiecywana przez prezydenta Trzaskowskiego podczas kampanii wyborczej trzy lata temu. Wówczas nie było mowy o odcinku ze Stadionu na Dworzec Zachodni. Nie było także dzisiejszych wątpliwości, dotyczących przebiegu przez Mokotów. "Wyborcze" metro nie dojeżdżało na Służewiec ani Okęcie, ale do stacji Wilanowska.

Kontrowersyjna, biegnąca zakolami i łukami trzecia linia metra będzie kosztować miliardy, których zabraknie na inne inwestycje. Jej budowa będzie oznaczać także pogrzebanie raz na zawsze pomysłu budowy podziemnej kolei na Białołękę.



REKLAMA

Metro na Tarchomin pozostało obietnicą

Przypomnijmy: zgodnie z planami z lat 80. druga linia metra miała biec z Dworca Wileńskiego pod Jagiellońską i Modlińską, ze stacjami m.in. pod rondem Starzyńskiego i węzłem Żerań FSO. Następnie tunel miał odginać się w kierunku Wisły i biec pod Światowida aż do Winnicy. W 2006 roku koncepcja została zmieniona na realizowaną obecnie, ze stacjami na Targówku Mieszkaniowym, Zaciszu i Bródnie.

W tym samym roku Hanna Gronkiewicz-Waltz - ubiegająca się o pierwszą kadencję w roli prezydenta Warszawy - obiecała wydłużenie na Tarchomin nie drugiej, lecz pierwszej linii metra. Pociągi miały jechać z Młocin na północny wschód (stacja Pułkowa), a następnie przekraczać Wisłę tunelem lub mostem i docierać na Tarchomin, Nowodwory i Winnicę.

(dg)



REKLAMA


  • Poleć
  • Polub Tu Białołęka
  • Udostępnij

Koniec marzeń o metrze na Białołękę. Trzecia linia łukiem na Gocław

źródło: UM Warszawa








15.03.2021 15:21 #Coach polityczny
Kiełbasa wyborcza,
Chwytanie się brzytwy, tak abstrakcyjne, ze aż "czemu nie" rzućmy pomysł w eter ;)
15.03.2021 15:31 #xxx
#Coach polityczny napisał(a) 15.03.2021 15:21

Kiełbasa wyborcza,
Chwytanie się brzytwy, tak abstrakcyjne, ze aż "czemu nie" rzućmy pomysł w eter ;)
Tak. A najgorsze w tym jest to, że oni naprawde wydadzą kilka milionów na analizę przebiegu trasy, chociaż golym okiem widać, że ona nie ma sensu.
15.03.2021 19:17 #Fantomas
A na Zieloną Białołękę, ani metro, ani nawet tramwaj. Głosujcie tak dalej...
15.03.2021 21:27 #Werka29
Przecież pod Wisłą na Tarchomin już dojeżdża metro, jedzie prosto do Czajki.
Jakie osiedle takie metro.
16.03.2021 08:13 #Madbutcher
#Fantomas napisał(a) 15.03.2021 19:17

A na Zieloną Białołękę, ani metro, ani nawet tramwaj. Głosujcie tak dalej...
Oczywiście, że będziemy głosować na Prezydenta Trzaskowskiego, bo inaczej może przecież wygrać PiS, a wtedy ziemia się rozstąpi, niebo spadnie nam na głowy i wszyscy umrzemy w niewyobrażalnych męczarniach.
16.03.2021 08:52 #Mike
A kogo interesuje Białołęka? 90% mieszkańców Warszawy nigdy tam nie było i być może nie będzie :P
16.03.2021 10:10 #Jamski
Oczywiście, że będziemy głosować na Prezydenta Trzaskowskiego, bo inaczej może przecież wygrać PiS, a wtedy ziemia się rozstąpi, niebo spadnie nam na głowy i wszyscy umrzemy w niewyobrażalnych męczarniach.

Oczywiście, że się rozstąpi. Już się rozstępuje ustępując miejsca faszystom.
16.03.2021 11:59 #Tymek
Ludzie po co te złośliwości, każdy mieszka tam, gdzie chce lub też tam, gdzie pozwalała mu jego budżet, pozdrawiam
16.03.2021 12:03 #maqwe
każdy chce żeby metro bylo u niego, po prostu.
nawet jak nie skorzysta bedzie liczył że wzrosnie mu cena mieszkania.

chciałbym zobaczyc gdzie mieszkają ci nasi miejscy aktywiści

na stronie tu bialoleka jest placz ze nie pojedzie na bialoleka, na stronie tu wawer płaczą że nie na wawer itp itd a w tym czasie najblizsza dzielnica centrum (druga co do wielkości w calym miescie) która musi dojechac do centrum miasta przez 2/3 mosty z czego 2 są wiecznie zakorkowane (tramwaje jeżdzą przez jeden) słucha jak chcecie im tą alternatywę zabrać :)
Przyjdzie i czas na białołękę ale jest dzielnica blizsza centrum która ma problemy z dojazdami. oni wydali więcej na mieszkania, ich jest więcej, oni płacą wiecej podatków.
po prostu poczekajcie, jakaś logika musi być.
16.03.2021 12:28 #Xyz
Przecież to było do przewidzenia... Dla Ratusza Białołęka to dzielnica gorszego sortu. A przy następnych wyborach i tak pójdziecie ludzie głosować na obietnice bez spełnienia....
Jedną nitkę tramwaju budują już ponad 10lat a kiedy miał być już koniec? A tramwaj na Modlińskiej? Nawet za 10 lat nie zobaczycie.
Prezydent powinien zajmować się sprawami Warszawiaków, ale a nie ciągle sprawami ogólno-krajowymi.
REKLAMA
16.03.2021 13:50 #Anonim
A pieniędzy na wydłużenie M1 na Nowodwory, czy z obu stron M2, gdzie przydałyby się bardziej ludziom, pieniędzy oczywiście nie ma. Ewentualnie jak to M3 musi jechać na Gocław (ba w miarę opłacalne byłoby wydłużenie wówczas tej linii metra do nowego węzła przesiadkowego na Marsa), to nie przez Grochów, tylko przez Siekierki do centrum, gdyż w każdym innym wypadku to metro nikogo na Gocławiu nie zadowoli, gdyż przegra sromotnie z autobusem lub (jeśli powstanie) z tramwajem.
16.03.2021 14:08 #Mieszkaniec Targówka
Koncepcja metra ze stacji Stadion Narodowy w kierunku Gocławia a potem na Mokotów jest dobra.
Byłaby jeszcze lepszą gdyby w druga stronę od stacji Stadion Narodowy biegła właśnie w kierunku Tarchomina wzdłuż ul. Jagiellońskiej i Modlińskiej. Przecież na terenach po FSO planowane jest wielkie osiedle, byłyby węzły przesiadkowe, a i Tarchomin jest dużym osiedlem.
16.03.2021 14:47 #DBC
#Anonim napisał(a) 16.03.2021 13:50

A pieniędzy na wydłużenie M1 na Nowodwory, czy z obu stron M2, gdzie przydałyby się bardziej ludziom, pieniędzy oczywiście nie ma. Ewentualnie jak to M3 musi jechać na Gocław (ba w miarę opłacalne byłoby wydłużenie wówczas tej linii metra do nowego węzła przesiadkowego na Marsa), to nie przez Grochów, tylko przez Siekierki do centrum, gdyż w każdym innym wypadku to metro nikogo na Gocławiu nie zadowoli, gdyż przegra sromotnie z autobusem lub (jeśli powstanie) z tramwajem.
Z przedłużeniem M1 jest ponoć problem techniczny, bo za płytko poprowadzono linię i teraz huta stoi jej na drodze. Na wydłużenie M2 już większa szansa, tylko kiedy.

Co do niezadowolenia Gocławia, trzy uwagi:
1. Jest oczywiste, że jak zrobią metro, to polikwidują autobusy (a tramwaj może dopiero zaczną budować). Nie będzie alternatywy, to ludzie pojadą metrem. Niestety, tak zrobiono m.in. na Pradze-Północ.
2. Sam Gocław może bardzo zadowolony z linii na Stadion nie będzie, ale już Kamionek, Grochów raczej tak (dużo szybciej do centrum, bez korków itp.). Myślę, że przy wytyczaniu linii patrzono na Pragę-Południe całościowo.
3. Też uważam, że przez Siekierki do centrum byłoby lepiej. No ale jak zbudują odcinek od Gocławia przez Siekierki do Racławickiej, to też źle Gocławiowi nie będzie.
16.03.2021 17:03 #Prawa
Nie ma co zazdrościć Pradze Południe. Przez wiele, wiele lat żaden z prezydentów NIC nie zrobił dla tej dzielnicy. Nawet obiecanek było wyjątkowo mało.
16.03.2021 23:39 #TuStolicaTuBialoleka
No cóż, Trzasko może się pożegnać z głosami Białołęki....wtedy odczuje gdzie mieszka naprawdę dużo ludzi.
17.03.2021 01:17 #Asil
Skad to oburzenie? Mozecie pojechac autobusem jakies 50 minut do centrum i pojezdzic tramwajem rownosci z gejami. Po co wam metro? Aa no tak... i tak bedziecie na rafalale głosowac bo ... wygralby pis?! przeciez bylo jeszcze 10 kandydatow innych, ale tego nawet nie wiecie.
17.03.2021 08:22 #Solo
#TuStolicaTuBialoleka napisał(a) 16.03.2021 23:39

No cóż, Trzasko może się pożegnać z głosami Białołęki....wtedy odczuje gdzie mieszka naprawdę dużo ludzi.
całe dwa głosy, bo reszta to przyjezdne słoiki
17.03.2021 14:01 #Anonim
Z przedłużeniem M1 jest ponoć problem techniczny, bo za płytko poprowadzono linię i teraz huta stoi jej na drodze. Na wydłużenie M2 już większa szansa, tylko kiedy.

Co do niezadowolenia Gocławia, trzy uwagi:
1. Jest oczywiste, że jak zrobią metro, to polikwidują autobusy (a tramwaj może dopiero zaczną budować). Nie będzie alternatywy, to ludzie pojadą metrem. Niestety, tak zrobiono m.in. na Pradze-Północ.
2. Sam Gocław może bardzo zadowolony z linii na Stadion nie będzie, ale już Kamionek, Grochów raczej tak (dużo szybciej do centrum, bez korków itp.). Myślę, że przy wytyczaniu linii patrzono na Pragę-Południe całościowo.
3. Też uważam, że przez Siekierki do centrum byłoby lepiej. No ale jak zbudują odcinek od Gocławia przez Siekierki do Racławickiej, to też źle Gocławiowi nie będzie.

Jeszcze innym sensownym wyjściem byłaby zamiana tras M2 i M3 na zachód od Stadionu Narodowego, tzn. M3 jechałaby na Bemowo, a M2 na Dworzec Zachodni. Tylko tu za to trzeba zrobić sporą przebudowę całej stacji Stadion Narodowy oraz okolicznych tuneli, tu powinna też być zmiana, że peron nie powinien być dla konkretnej linii, tylko dla konkretnego kierunku (tzn. obecnie czynny peron, byłby tylko dla linii w kierunku centrum, a obecnie nieczynny peron dla linii w kierunku Gocławia/Targówka). Głównym mankamentem takiego rozwiązania, jest że prawdopodobnie na minimum 2 lata, trzeba by było podzielić M2 na 2. części, jednak korzyści ostatecznie byłyby większe, niż to co proponuje ratusz. 1. Trasa Gocław-Świętokrzyska byłaby mniej kręta, niż Gocław - Plac Konstytucji przez Rondo Wiatraczna, Dworzec Wschodni, Rondo Waszyngtona... 2. Przesiadka byłaby na zasadzie drzwi w drzwi, a nie na zasadzie, podwójnej zmiany poziomu oraz przejścia iluś metrów kładką (?) nad torami. 3. Pasażerowie z Targówka wciąż mieliby dojazd do centrum (z tą różnicą, że jeździliby z Placu Konstytucji, a nie Świętokrzyskiej), a także Dworzec Wileński zyskałby połączenie bezpośrednie z Dworcem Zachodnim. :)
17.03.2021 14:15 #Anonim
#Asil napisał(a) 17.03.2021 01:17

Skad to oburzenie? Mozecie pojechac autobusem jakies 50 minut do centrum i pojezdzic tramwajem rownosci z gejami. Po co wam metro? Aa no tak... i tak bedziecie na rafalale głosowac bo ... wygralby pis?! przeciez bylo jeszcze 10 kandydatow innych, ale tego nawet nie wiecie.
Może na przełomie 2022/2023 dojdzie do zmiany, oby.
17.03.2021 15:13 #Mishka
Przecież jest możliwość przedłużenia linii metra z Młocin na Białołękę, nawet do Winnicy. metro czyli pociąg mógłby tak samo jak tramwaj przez most górą nad Wisłą biec, a później dopiero wpadać do jakiegoś tunelu. byłoby to o wiele prostsze rozwiązanie niż ewentualne dobudowywanie kolejnej linii metra, a na Białołęce mieszka naprawdę dużo ludzi więc miałby kto tymi pociągami jeździć
REKLAMA

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

więcej



REKLAMA


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najczęściej czytane

REKLAMA
REKLAMA
Wyprzedaż -55%!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA