REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

ZTM zdecydował. Koniec kariery Edwarda z Bemowa

  4 marca 2020

alt='ZTM zdecydował. Koniec kariery Edwarda z Bemowa'
źródło: Warszawikia / BartekBD

Wbrew nadziejom miłośników popularna linia pozostanie na trasie ze Śródmieścia do Wilanowa.

REKLAMA

Kiedy w listopadzie 2016 roku E-2 zostało wycofane z odcinka między Nowym Bemowem a szpitalem przy Płockiej, raczej nie było wątpliwości, że już tam nie wróci. Mimo to wielu dawnych pasażerów liczyło na powrót "Edwarda" do ostatniej chwili, aż do ogłoszenia planowanej na przyszły miesiąc dużej zmiany tras autobusów. Teraz wiemy już, że E-2 pozostanie na trasie wprowadzonej w listopadzie, tj. z Wilanowa do stacji metra Ratusz Arsenał.

Trochę historii

Linia po raz pierwszy pojawiła się na ulicach Warszawy w 1992 roku. Oryginalnie "Edward" startował z nieistniejącej już pętli "Bemowo-Lotnisko", po czym ruszał Wrocławską, Radiową, Powstańców Śląskich i Górczewską w kierunku Woli. Dalej jechał aleją "Solidarności", przez pl. Bankowy, Senatorską i dookoła pl. Piłsudskiego na Krakowskie Przedmieście - wówczas jeszcze nie deptak, ale arterię z czterema pasami ruchu. Stamtąd trasa była już nudna: prosto na Nowy Świat, przez Al. Ujazdowskie, Belwederską i Sobieskiego, w lewo w al. Wilanowską i do pętli niedaleko wilanowskiego pałacu.

Choć z czasem pojawiły się objazdy, związane z remontami ulic i budową metra, koniec końców E-2 zawsze wracało na swoją trasę. Pierwotnie między Bemowem a Wilanowem było tylko szesnaście przystanków, ale w kolejnych latach ZTM coraz częściej uginał się pod naporem osób uważających, że "one też zasługują na ekspres". Jeśli chodzi o sam przebieg trasy, jedyną w miarę istotną zmianą było zbudowanie pętli "Nowe Bemowo".

Kup bilet

Magia literki

W 2012 roku ZTM, mając dość kolejnych apeli o dodatkowe postoje, zaproponował rozwiązanie radykalne: dodać kilka przystanków, przestać udawać, że to nadal ekspres i zmienić oznaczenie na 402. Na Bemowie zawrzało. Argumenty o lokalnej tradycji przeplatały się ze znaną w Warszawie "magią literki E". Zgodnie z nią linia oznakowana jako ekspresowa jest zawsze szybsza od przyspieszonej, która z kolei jest szybsza od zwykłej - nawet jeśli wszystkie trzy zatrzymują się w tych samych miejscach i stoją w tych samych korkach.

Jak długo E-2 pozostanie na komunikacyjnej mapie Warszawy? Tego nie wiemy, ale już teraz możemy pospekulować. W najbliższych latach Tramwaje Warszawskie chciałyby zbudować torowisko na Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej. Jeśli powstanie, autobus będzie dublował tramwaj od skrzyżowania ze Spacerową i Gagarina aż do al. Wilanowskiej. Jaka jest szansa, że E-2 to przetrwa? Na to pytanie każdy odpowie sobie sam.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# qvertz

05.03.2020 07:17

Polecam czat mieszkańców na stronie ZTM z p. Wiesławem Witkiem. Ta pełna czarnego humoru księga opinii pokazuje, jak głęboko ma nas swojej czarnej otchłani nasza miejska władza. W zasadzie na wszystkie pytania i słuszne uwagi padała jedna odpowiedź: "pomidor". Tak trzymać!

# Solo

05.03.2020 09:31

No tak, metro pod domem, to jednak nic przy super esktra autobusie

# wwa

05.03.2020 09:54

Czarnego humoru ciąg dalszy. W 2003 r. teren tzw. Bemowa Lotniska obsługiwały nast. linie autobusowe 105, 106, 112, 122, 167, 171, 184, 384, 406, E2, 523 teraz 201, 220, 112, 171, 184, 523. O rejonie Jelonek nie piszę. W 2003 r. na Bemowie mieszkało ok. 90 000 mieszkańców, teraz ponad 120 000.

REKLAMA

# wwww

05.03.2020 21:45

Pogonić tych bezczelnych urzędników z ZTM i ratusza. Kiedyś bemowo to miało połączenia: E-2, E6, 506 - dojazd do ścisłego centrum 20 minut. Teraz za to wielkie miliardowe inwestycje (metro, tramwaje - w tym zupełnie niezrozumiała planowana przebudowa niedawno remontowanego torowiska na wolskiej czy budowa linii na wilanów), a dojazd jest wciąż gorszy niż przed laty. Widać że chodzi o to by wydać pieniądze, a nie ułatwić życie mieszkańców. A wystarczyłoby małym kosztem puścić przyspieszoną linię do centrum by realnie ułatwić dojazd do centrum.

# pasażer

06.03.2020 07:26

Media donoszą: "Po otwarciu metra na Woli przeniosą autobusy do innych dzielnic. Wiemy, gdzie będą częstsze kursy i nowe linie: Wawer, Wesoła, Grochów (3 nowe pętle), Ursynów, Wyczółki, Służewiec, Włochy..."
I tak to wygląda. Pod pretekstem otwarcia metra na Woli autobusy są zabierane z Bemowa i Jelonek od innych dzielnic, bo taki plan miało ZTM już od dawna. Na Lazurowej będzie teraz mniej kursów i pogorszone połączenie z centrum, bo kilka kilometrów dalej otwierają stację metra. Połączenie z metrem też zresztą zostanie rozrzedzone, taka logika ZTM-u.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA