REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

ZTM nie chce autobusów na S8. Przecież zbudowano przystanki

  17 kwietnia 2015

alt='ZTM nie chce autobusów na S8. Przecież zbudowano przystanki'
Na trasie S8 przystanki tylko czekają na autobus. ZTM ich jednak nie widzi.

Aleją Obrońców Grodna powinny jeździć autobusy? To z pewnością idealna trasa, by połączyć komunikacją miejską wielkie blokowiska - Bemowo z Białołęką i Bródnem. Uruchomienie tu linii pospiesznej spowodowałoby skrócenie czasu jazdy z półtorej godziny do nawet dwóch kwadransów. Urzędnicy są przeciwni. Uważają, że dodatkowa linia zakorkowałaby most Grota, a poza tym na trasie nie ma zatok przystankowych. W tej kwestii jednak się mylą...

REKLAMA

Trasa S8, oficjalnie nosząca nazwę alei Obrońców Grodna, jest używana przez samochody już czwarty rok. Korzystają z niej nie tylko kierowcy chcący przemknąć przez Warszawę w kierunku Poznania czy Białegostoku, ale przede wszystkim warszawiacy. Nic dziwnego - podróż ekspresówką z Bemowa na Bródno zajmuje niecałe dziesięć minut. Wyjątkiem są naturalnie sytuacje nadzwyczajne, jak wypadek, który blokuje pas lub dwa albo np. dzień Wszystkich Świętych, kiedy cała Warszawa jedzie zapalić lampkę na grobie bliskich na cmentarzu Bródnowskim.

Komunikacja szwankuje

A jak wygląda komunikacja miejska na linii Bemowo - Bródno? Teoretycznie nieźle, ponieważ mamy autobus 112 kursujący Połczyńską, Lazurową, Człuchowską i Powstańców Śląskich, jadący dalej przez Stare Bielany, Słodowiec, Marymont i Bródno do Marek. Czas przejazdu trasą: Osiedle Górczewska, Narwik, al. Obrońców Grodna, Park Kaskada, Osiedle Potok, Żerań FSO wynosiłby około kwadransa. 112 jeździ dość często, ale jest zapchany. Poza tym do 112 bezpośredni dostęp mają tylko mieszkańcy Jelonek. Osoby mieszkające na osiedlu Górczewska do 112 muszą dojechać przynajmniej do Człuchowskiej. Jest też 190, ale ślimaczy się przez całą Wolę, Śródmieście i Targówek. Poza tym przy skrzyżowaniu Radzymińskiej z Młodzieńczą trzeba się przesiąść. Zero komfortu.

Wstąp do księgarni

Pospiesznym przez S8

Może warto więc pomyśleć nad uruchomieniem pospiesznej linii z Bemowa na Bródno, która wykorzystywałaby trasę S8? Mogłaby wyglądać tak: Osiedle Górczewska - Górczewska - Lazurowa - al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - most Grota-Roweckiego - Toruńska - Wysockiego - Bazyliańska - Kondratowicza - Chodecka - Bródno Podgrodzie. Jeśli trasa byłaby zbyt długa, można skrócić ją do Żerania FSO, skąd są połączenia zarówno na Bródno, jak i Białołękę. Przystanków byłoby zaledwie kilka: Osiedle Górczewska, Narwik, al. Obrońców Grodna (taką nazwę wymyśliłem dla zatoki na S8), Park Kaskada, Osiedle Potok, Żerań FSO. Czas przejazdu - kwadrans.

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? Jest przeciwny. - Podstawowe powody, dla których obecnie nie jest rozważane uruchomienie linii autobusowej łączącej Bemowo z Bródnem, to odchodzenie od uruchamiania linii autobusowych obsługujących długie trasy - mówi Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM i uzasadnia to tym, że kursy byłyby niepunktualne. Trasa z Górczewskiej na Żerań to około 10 kilometrów. Długa? Chyba nie. Kolejny argument przeciw to "utrudnienia komunikacyjne związane z modernizacją mostu Grota-Roweckiego". A jednak nie przeszkadza to ZTM, by mostem jeździło siedem linii (112, 114, 118, 132, 156, 186 i 414). Poza tym prace na Trasie AK niebawem się zakończą.

REKLAMA

Problem z aleją

Magdalena Potocka podkreśla także, że "al. Obrońców Grodna przystosowana jest przede wszystkim do ruchu indywidualnego i ciężarowego, w związku z czym wzdłuż ulicy brakuje infrastruktury przystankowej". Tak się składa, że aleja jest jednak przystosowana także dla autobusów - przy skrzyżowaniu z Lazurową znajdują się dwie zatoki przystankowe. W samej alei autobusy i tak korzystałyby z jednej, dotąd nieużywanej - tej w kierunku Bródna, ponieważ jadąc ku krańcowi Osiedle Górczewska autobusy zatrzymywałyby się dopiero na przystanku Narwik w ciągu ulicy Lazurowej, jakieś dwieście metrów od trasy S8.

REKLAMA

Opłaty viaTOLL przeszkodą?

Czy dodatkowym problemem jest kwestia finansów, do czego ZTM nie chce się oficjalnie przyznać? Chodzi o opłaty za ciężkie pojazdy przejeżdżające trasą S8 - według rozporządzenia Rady Ministrów podlega nim odcinek od węzła Konotopa do węzła Powązkowska.

- Opłata elektroniczna w ramach systemu viaTOLL jest pobierana za korzystanie z dróg krajowych przez pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. W przypadku autostrad i dróg ekspresowych stawki opłaty elektronicznej dla autobusów wynoszą od 20 do 40 gr za 1 km - informuje Piotr Popa z Ministerstwa Infrastruktury. Odcinek S8 między Lazurową a Powązkami to pięć kilometrów. Przejazd autobusu w jedną stronę to zatem maksymalnie dwa złote. Powiedzmy, że autobusy jeździłyby tu dwa razy na godzinę - to cztery złote, razy osiem godzin - 32 zł i razy dwa (kurs w drugą stronę) to daje 64 złote za dobę. Majątek to nie jest.

Warto walczyć o uruchomienie autobusów korzystających z trasy S8?

Przemysław Burkiewicz

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# janekfgres

17.04.2015 09:20

Popieram w pełni.

# janekfgres

17.04.2015 09:29

Popieram w pełni ideę autobusu pospiesznego na S8.

# tes

17.04.2015 10:21

i agree

REKLAMA

# tak

17.04.2015 20:32

I w druga stronę, na Lotnisko i na Służewiec!

# wawa

17.04.2015 20:44

Tak, ale też z przystankami gen. Maczka i park Olszyna i do Żerania FSO, taka linia przydałaby się z pewnością.

# jolo

17.04.2015 23:04

Autobusy na trasie z v max = 120 km/h?! A może jeszcze pas dla rowerów i przejście dla pieszych?
Hipsteria całkiem rozum zatraciła...

REKLAMA

# roch

18.04.2015 07:16

I jeszcze bus pas na drodze szybkiego ruchu niech zrobią...

# eRDe

19.04.2015 18:04

Autobus na trasie, gdzie ruch jest naprawdę szybki to proszenie się o tragedię.

# tutejszy

20.04.2015 08:10

Ale o co chodzi - przecież ciężarówki nie jeżdżą 120 km/h, a mogą się poruszać po ekspresówkach. Dlaczego autobusy miałyby stanowić jakiś problem? Może kierowcom po 70-tce w Tico i Matizach też zabrońmy wjazdu na trasy szybkiego ruchu, bo jeżdżą jeszcze wolniej niż autobusy.

REKLAMA

# pasazer

20.04.2015 09:13

Skoro jeździ np. Polski Bus to dlaczego autobusy ZTM miałyby być problemem?

# Raf B

20.04.2015 11:13

Jeśli ZTM podstawi maszyny które, jak u wspomnianego prywatnego przewoźnika, będą jechać ze stałą prędkością 90 km/h (albo i szybciej) to w porządku. Jednak wszyscy wiemy, że ZTM nie stać na dedykowaną flotę autobusów zdolnych do bezpiecznej jazdy z taką prędkością. Wyjadą więc stare klekoty, które osiągną max przy 70 km/h wyjąc przy tym jak potępione dusze w piekle.
Tego nie chciałby nikt - ani inny kierowca, ani żaden pasażer.
P.S.
Na S8 (i innych o v max powyżej 100 km/h) "kierowcy Tico i Matizów" umiejący jechać wyłącznie środkowym pasem powinni być karani tak samo jak ci pędzący w okolicy 200 km/h.

# eRDe

20.04.2015 12:21

#tutejszy napisał(a) 20.04.2015 08:10
Ale o co chodzi - przecież ciężarówki nie jeżdżą 120 km/h, a mogą się poruszać po ekspresówkach. Dlaczego autobusy miałyby stanowić jakiś problem? Może kierowcom po 70-tce w Tico i Matizach też zabrońmy wjazdu na trasy szybkiego ruchu, bo jeżdżą jeszcze wolniej niż autobusy.

Ciężarówki przeważnie jadą 90 km/h, przynajmniej na trasach ekspresowych. Nasze miejskie autobusy raczej jeździć tak nie będą. Polski Bus (do wpisu pasażera) to autobusy dalekobieżne, mają inne parametry, pozwalające na stałą wysoką prędkość.
Kierowcy (niezależnie czy Tico, czy innego samochodu) za zbyt wolną jazdę mogą zostać ukarani, ponieważ takie zachowanie stwarza zagrożenie. Inna sprawa że jeszcze o takim przypadku nie słyszałem

REKLAMA

# gordon

20.04.2015 21:48

Może i autobusy na ekspresówce to niefortunny pomysł, choć w krajach o bardziej rozwiniętej sieci drogowej autobusy podmiejskie (odpowiednik naszych 7xx) jak najbardziej takimi drogami się poruszają.
Ale niech będzie, że u nas mają bana. W takim razie należy im się coś w zamian: buspasy na tych ulicach, które zostały odciążone przez S2/S8. Czyli co najmniej ciąg Prymasa Tysiąclecia - Jerozolimskie - Łopuszańska - Hynka. Szczególnie pierwsza z nich powinna już od dawna (od otwarcia S8) dawać możliwość sprawnego przejazdu zbiorkomem, wypychając ruch tranzytowy na obwodnicę.

# Warszawiak23

21.04.2015 10:54

TAK. AUTOBUS JAKIŚ POWINIEN BYĆ NA TRASIE S8 POMIĘDZY LAZUROWĄ - POWĄZKOWSKĄ - MOSTEM GROTA - BRÓDNO PODGRODZIE. STWORZYĆ NOWĄ LINIĘ AUTOBUSOWĄ EKSPRESOWĄ NP. E-10 (Z OSIEDLA GÓRCZEWSKA DO BIAŁOŁĘKI WSCHODNIEJ).
MOJA PROPOZYCJA TRASY NA TAKIE E-10:
Białołęka Wschodnia - Kobiałka - Mochtynska - Ostrodzka - Trasa Torunska (S8) - Most Grota Roweckiego - Trasa Torunska (S8) - Aleja Obroncow Grodna (S8) - Lazurowa - NowoLazurowa - Wiadukt nad Torami - Aleja 4 Czerwca 1989 roku - Aleje Jerozolimskie w strone Dworca Zachodniego (petla autobusowa wsrod biurowcow np. przy Warszawa Reduta Ordona lub Centrum Handlowym Blue City)

# Bemoszczak

05.05.2015 16:49

Ooooj taaaak! Do Puławskiej poproszę! :)

REKLAMA

# zwawiej

06.05.2015 17:22

Pasażerowie chcą i potrzebują, za to w ZTM "niedasię", ale dopiero wymyślają jakis dobry powód.
A połączenie z Lotniskiem/Służewcem tez jest warte rozważenia: ze Starego Bemowa jedzie się na Służewiec komunikacją (autobus + SKM) 70 do 100 minut (15 km), za to ekspresówką (samochodem, ale z dozwolona prędkością!) 20 minut (25 km).
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe