REKLAMA

Wawer

różne »

 

Wywiad miesiąca

  8 lutego 2008

Wywiad z Przemysławem Zaboklickim.

REKLAMA

32 lata, radny Wawra w kadencji 2002-2006 i obec-nej, z wykształcenia politolog. Pracuje w urzędzie gminy Celestynów pełniąc obowiązki sekretarza gmi-ny. Od urodzenia mieszkaniec Marysina Wawerskie-go. Żonaty, ojciec czworga dzieci.

* * *

Bliskie są Panu problemy komunikacji. O co będzie Pan wal-czył w obecnej kadencji?

- Komunikacja jest ważna dla mieszkańców War-szawy i Wawra. W tak dużej aglomeracji zderzamy się z problemem zbyt małej ilości dróg w stosunku do ilości samochodów. Co gorsza nie jesteśmy w stanie zbudować odpowiednio szerokich ulic, które w pełni zaspokoiłyby popyt na komuni-kację indywidualną. Dlatego jedynym rozwiązaniem dla Warszawy i innych dużych miast jest komunikacja zbiorowa.

Myślę, że w przyszłości kluczową rolę dla rozwoju Wawra odegra linia kolejo-wa, bo ma dużą rezerwę potencjału przewozowego. Konieczne jest zwiększenie liczby pociągów i poprawa komfortu podróży. W połowie roku Koleje Mazowieckie wzbogacą swój tabor o kilkanaście nowoczesnych, piętrowych pojazdów, z których część będzie obsługiwała naszą linię. Od ponad roku funkcjonuje wspólny bilet ZTM+KM w obrębie miasta, co spowodowało wzrost liczby pasażerów w pociągach.

Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei, budowane będą w Wawrze parkingi systemu park&ride. Pierwszy ma szansę powstać przy stacji PKP Anin już w tym roku. W dalszej kolejności zbudowany będzie parking przy stacji PKP Wa-wer, lecz są tu problemy z pozyskaniem gruntu od PKP. Następne realizowane będą w Falenicy, lub Miedzeszynie.

Czy kiedykolwiek sieć ścieżek rowerowych będzie wystarczająca?

- Ścieżki rowerowe są potrzebne, a niestety w Warszawie często były traktowa-ne jako zbędne. Pamiętam jak poprzedni prezydent stolicy powiedział, że na rowerach jeździ się na wsi. To nieprawda, wystarczy spojrzeć na miasta niemieckie i holenderskie, a nawet Kraków, czy Gdańsk, gdzie rowerzystów widać wszędzie.

Znaczenie ruchu rowerowego rośnie również w Warszawie. Rower służy lu-dziom nie tylko w celach rekreacyjnych, ale w komunikacji do pracy, sklepu, czy urzędu. Należy umożliwić rowerzystom bezpieczne i wygodne poruszanie się po mieście przez budowę ścieżek i spowalnianie ruchu w niektórych miejscach. Po-nadto należy w ważnych punktach robić parkingi dla rowerów.

Jeżeli chodzi o Wawer, to mamy wyznaczone piękne szlaki rowerowe poprzez lasy. Brakuje natomiast ścieżek łączących poszczególne osiedla. Jedyne, czym możemy się cieszyć to ścieżka rowerowa na szczycie wału przeciwpowodziowego przy Wale Miedzeszyńskim. W tej kadencji będę zabiegał o budowę nowych ścieżek i remont istniejącej asfaltowej ścieżki wzdłuż ulic Wydawniczej i Szpotańskiego.

Kiedy Szybka Kolej Miejska powróci na linię otwocką?

- Mam nadzieję, że jak najszybciej. SKM powinna jeździć do Otwocka, a może nawet do Celestynowa. Wtedy będzie miała ekonomiczne uzasadnienie, bo zwięk-szy się liczba pasażerów. Jak mówiłem wcześniej, potrzebne jest wzmocnienie roli połączeń kolejowych z centrum Warszawy. Tak naprawdę nie jest istotne jak bę-dzie się nazywał przewoźnik, SKM, czy KM, ważne, żeby zapewnić mieszkańcom dobre warunki podróżowania i możliwość przejazdów na podstawie jednolitych bi-letów.

Gdzie jeszcze powinny powstać linie autobusowe?

- Na obszarach najszybciej rozwijających się urbanistycznie. Takimi miejscami na pewno są Nadwiśle i Miedzeszyn. Poza tym autobusy powinny komunikować osiedla ze stacjami kolejowym.

Mieszkańcy Wawra często narzekają na brak kanalizacji i zły stan dróg. Kiedy ta sytuacja się zmieni i będziemy mogli powiedzieć, że Wawer pod tym względem spełnia wymogi europejskiej stolicy?

- Środki na inwestycje z roku na rok się zwiększają. W 2008 roku mamy rekor-dowy budżet przekraczający 170 mln zł, z czego 43 mln zł jest przeznaczone na inwestycje. Moim zdaniem konieczne jest wyznaczenie priorytetów inwestycyjnych i konsekwentna realizacji planu. W pierwszej kolejności musimy realizować budowę kanalizacji i ulic. Gdy już nie będzie nieszczelnych szamb i mieszkańcy nie bedą musieli grzęznąć w ulicznym błocie, będziemy mogli myśleć o budowie kolejnych ośrodków kultury i wielkich sal gimnastycznych.

Jeżeli chodzi o drogi, to w pierwszej kolejności trzeba budować ulice o najwięk-szym natężeniu ruchu, a w dalszej kolejności pozostałe.

Co jeszcze oprócz tych spraw chciałby Pan załatwić w naszej dzielnicy?

- Podstawową sprawą jest szybkie uchwalenie maksymalnie dużej ilości planów zagospodarowania przestrzennego. Jako przewodniczący komisji ładu przestrzen-nego zabiegam o przyspieszenie prac i muszę powiedzieć, że coś w tym względzie drgnęło. W przeciągu sześciu miesięcy z pewnością będą uchwalone trzy plany miejscowe dla rejonów: Radość Wschód, Borków-Zagóźdź i Wał Miedzeszyński. Prawdopodobnie do końca roku uda się też uchwalić plan Kuligowa. W tym tygodniu otrzymaliśmy od projektanta nową koncepcję planu Aleksandrowa, który do tej pory był bardzo pechowy.

Te działania w dużej mierze unormują gospodarkę przestrzenną w dzielnicy. Na terenach objętych planem nie będzie mowy o "dzikiej" zabudowie nie licującej z otoczeniem. Będę zabiegał również o przyśpieszenie budowy tunelu pod torami ko-lejowymi w Międzylesiu. Cieszy mnie, że władze miasta dostrzegły problem korków w Międzylesiu i rozpoczęły prace nad budową tunelu. Konieczne jest jednak przy-spieszenie, bo korki paraliżują okolice przejazdu kolejowego.

Mam jeszcze parę innych ciekawych pomysłów, które ujawnię w swoim czasie.

Rozmawiał Andrzej Gzyło

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy