REKLAMA

Białołęka

komunikacja »

 

Wojna o Choszczówkę: spory wokół 176

  13 stycznia 2015

alt='Wojna o Choszczówkę: spory wokół 176'
Zainteresowanie spotkaniem z wicedyrektorem ZTM było spore.

Trwają konsultacje społeczne w sprawie kursowania linii 176. Na zorganizowanym w Choszczówce spotkaniu z przedstawicielami Zarządu Transportu Miejskiego po raz kolejny okazało się, że znalezienie rozwiązania dobrego dla wszystkich jest niemożliwe.

REKLAMA

Choszczówka jest osiedlem o przewadze zabudowy jednorodzinnej, którego podstawowe połączenie z centrum Warszawy i miejscami pracy stanowi obecnie SKM-ka, uzupełniona o pociągi Kolei Mazowieckich. Dopełnieniem komunikacji szynowej są autobusy 133, łączące osiedle z centrum dzielnicy (Tarchominem) oraz 176, pełniący funkcję... (w tej sprawie zdania są podzielone, bo stanowiska są radykalnie odmienne). Obecnie linia kursuje z Choszczówki przez stację SKM Płudy, ciąg ulic Marywilska-Wysockiego-Odrowąża i rondo Żaba na pl. Hallera. Częstotliwość jest niska (co 30 minut) a punktualność pozostawia wiele do życzenia z powodu korków na rondzie Żaba.

Konserwatyści...

Na otwartych spotkaniach konsultacyjnych w sprawie komunikacji zawsze bardzo licznie stawiają się dwie grupy społeczne: seniorzy i... radni. Nie stanowią większości, ale zabierają głos na początku, biorą udział w burzliwych dyskusjach na forum "Echa", zasypują Zarząd Transportu Miejskiego interpelacjami i wnioskami. W interesie głównie seniorów jest utrzymywanie tzw. socjalnych linii autobusowych, które dowoziłyby ich bezpośrednio do takich punktów na mapie miasta, jak przychodnie. Nie korzystają z komunikacji miejskiej codziennie, więc niska częstotliwość nie ma dla nich dużego znaczenia. Zmiany trasy linii 176 nie chcą i mają pełne poparcie radnych, którzy może niekoniecznie mieszkają w Choszczówce, może niekoniecznie jeżdżą autobusami, ale miano "obrońcy autobusu" chciałby mieć każdy.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

...kontra reformatorzy...

ZTM oficjalnie nie opowiada się po żadnej ze stron, ale zarówno między wierszami w jego komunikatach, jak i w kuluarowych rozmowach widać, że stoi po stronie reform, zakładających istnienie krótkich i punktualnych linii autobusowych, dowożących do głównych szlaków komunikacyjnych Warszawy (czyli metra, SKM-ki i magistralnych linii tramwajowych). W przypadku 176 propozycja wygląda następująco: skrócenie do przystanku Budowlana, na którym byłaby możliwa przesiadka "drzwi w drzwi" do jednej z pięciu linii tramwajowych, przy jednoczesnym zwiększeniu częstotliwości do 15-20 minut w godzinach szczytu i większej punktualności. Propozycja ta kusi głównie osoby dojeżdżające codziennie do pracy, którym zależy na szybkiej przesiadce do SKM-ki w Płudach lub do tramwaju na Bródnie.

- Z powodu tak małej częstotliwości 176 wielu naszych sąsiadów wybiera samochód, którym dojeżdża do stacji Płudy - mówią mieszkańcy Choszczówki pracujący w centrum. Na spotkaniu z ZTM bardzo brakowało ich głosu.

- Linia powinna kursować częściej również ze względu na dzieci - dodaje jeden z mieszkańców. - Jeśli po wyjściu ze szkoły nie zdążą na autobus, czeka ich półgodzinne czekanie na kolejny.

REKLAMA

...i jeszcze inne grupy

Mimo że ZTM od lat przypomina, że nie ma możliwości zwiększenia liczby autobusów kursujących po Warszawie ze względu na określony budżet na ich eksploatację, wciąż pojawiają się głosy typu "wydłużcie linię i dajcie ją częściej". Białołęccy radni zebrali 600 podpisów za przedłużeniem linii do stacji metra Dworzec Wileński z wykorzystaniem autobusów odzyskanych z Tarchomina po niemal pewnej likwidacji E-4.

- Absolutnie nie mogę zapewnić, że te wozy zostaną na Białołęce - mówi wicedyrektor ZTM Andrzej Franków. - Trafią tam, gdzie jest największe zapotrzebowanie. Na Trasie Łazienkowskiej czy w Wilanowie po prostu nie da się wsiąść do autobusu, to sytuacja jeszcze gorsza niż na Białołęce. Chciałbym zobaczyć spotkanie mieszkańców różnych dzielnic, którzy proponują zabieranie sobie nawzajem autobusów.

REKLAMA

Konstruktywne wnioski

Dlaczego 176 dowozi mieszkańców Choszczówki do stacji Płudy, a nie stacji... Choszczówka? Na spotkaniu pojawił się wniosek przedłużenia trasy o kilkaset metrów w kierunku zachodnim. Niestety okazuje się, że to nierealne.

- Sprawdzaliśmy ten wariant, ale okazało się, że zawrotka zahaczyłaby kilkoma metrami o teren Lasów Państwowych - mówi Franków. - To instytucja, z którą nie jesteśmy w stanie dojść do porozumienia, pilnująca każdego metra kwadratowego.

Na wniosek radnej z Choszczówki Marioli Olszewskiej wicedyrektor obiecał przekazanie skargi na fatalny stan higieniczny autobusów przewoźnikowi obsługującymi linię, którym jest PKS Grodzisk Mazowiecki. O bardzo złym stanie technicznym tych pojazdów pisaliśmy w "Echu" w czerwcu ubiegłego roku, niestety po kolejnych karach przewoźnik z Grodziska nadal nie jest w stanie zapewnić takiego standardu, jak MZA czy ITS Michalczewski.

Z kolei radny Wojciech Tumasz przygotował dla mieszkańców ankiety, zawierające pytania o różne warianty trasy, w tym autorski: przedłużenie do Warszawy Wileńskiej bez zwiększania liczby wozów obsługujących 176, dzięki skróceniu postojów. Pomysł został ostro skrytykowany przez ZTM, ponieważ na zaproponowanej trasie należałoby zmienić organizację ruchu (wprowadzić lewoskręt dla autobusów na skrzyżowaniu al. Solidarności z Jagiellońską), a to leży w gestii innych instytucji.

- Z przebiegu spotkania widać, że zdecydowana większość mieszkańców jest za pozostawieniem 176 na obecnej trasie - mówi Franków. - Ale nie przyjechaliśmy do Choszczówki z niczym. Chciałbym zadeklarować, że po rozstrzygnięciu we wrześniu przetargu na 30 autobusów zwiększymy częstotliwość linii w godzinach szczytu.

ZTM czeka na uwagi pasażerów do niedzieli 18 stycznia. Można przekazywać je drogą mailową na adres konsultacje@ztm.waw.pl (z tytułem wiadomości "176 dyskusja") oraz pocztą tradycyjną na adres ZTM: ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa z dopiskiem "176 dyskusja".

DG

 

REKLAMA

Komentarze (12)

# tomtom3

13.01.2015 18:21

"Pomysł został ostro skrytykowany przez ZTM, ponieważ na zaproponowanej trasie należałoby zmienić organizację ruchu (wprowadzić lewoskręt dla autobusów na skrzyżowaniu al. Solidarności z Jagiellońską), a to leży w gestii innych instytucji. "
To jest ciekawy fragment. Za każdym razem, gdy trzeba coś naprawdę zrobić, czyli w tym wypadku porozumieć się z innymi urzędasami i wykonać lewoskręt, sprawa staje się niewykonalna.
Urzędastwo to specyficzna grupa społeczna, która wie jak zarobić, a się nie narobić

# fakunda

13.01.2015 21:00

To chyba jasne, że najlepszym wariantem jest wydłużenie trasy linii 176 do stacji metro Dworzec Wileński przy jednoczesnym zwiększeniu kursowania po skasowania E4. A geriatria niech lepiej nie zabiera głosu, bo tylko szkodzi mieszkańcom Białołęki

# temida

13.01.2015 23:04

Nie rozumiemy, dlaczego linia ma pozostać na starej trasie. Po to są autobusy lokalne, by dowoziły ludzi do innego, często kursującego środka transportu tak, by w ogóle można było się z tej dzielnicy wydostać i do niej wrócić bez długich przerw. To, że starsi ludzie przyzwyczaili się do bezpośredniej linii do przychodni, to tylko pokazuje wadę tego systemu. Nie wszędzie przecież tak jest, a starsi Państwo sobie doskonale radzą z przesiadkami, zwłaszcza że nie byłoby ich przecież wiele.

REKLAMA

# 123adam

13.01.2015 23:26

Również jestem za skróceniem linii i zwiększeniem częstotliwości. Poza ludźmi starszymi mieszkają tu również ludzie młodzi, którzy muszą dojechać do szkół. Moim zdaniem dobra komunikacja z tramwajem może bardzo pomóc dojechać szybciej w wiele miejsc.

# michal

13.01.2015 23:32

Dokładnie! Dojeżdżamy codziennie do pracy, do centrum, a nie raz w miesiącu, więc może takie potrzeby warto by rozważyć w pierwszej kolejności i wreszcie odważyć się zmienić coś, co odpowiada komuś korzystającemu z komunikacji raz na jakiś czas.

# dzeki2002

14.01.2015 08:35

Pomysł z dojazdem 176 do metra jest dobry, ale jak wspominali na spotkaniu, powstaje problem techniczny musi powstać przystanek krańcowy, na którym można korygować czas odjazdu w celu poprawy punktualności. Moja propozycja jest rozwinięciem propozycji p. Tumasza. Proponuję aby ostatnim przystankiem był dworzec Wschodni przy ulicy Kijowskiej, jest on bardzo blisko metra przy dworcu Wieleńskim, umożliwia postój autobusu w celu wyrównania czasu rozkładowego. Proponuje również aby autobus 176 w związku z utrudnieniami które pojawiła się niebawem przy ulicy Odrowąża jeździł w godzinach szczytu co 10 minut na skróconej trasie do ulicy Budowlanej, a w poz godzinami szczytu co 20 minut na trasie KIJOWSKA-TARGOWA -RATUSZOWA -JAGIELOŃSKA -STARZYŃSKIEGO -ODROWĄŻA-(dalej bez zmian).
uczestnik spotkania

REKLAMA

# raciborska

14.01.2015 12:23

zdecydowanie trzeba skrócic trasę do Budowlanej i zwiększyć częstotliwość. Jeżdżę tym autobusem kilka lat i większość wysiada na Budowlanej.
Codziennie po 2 razy jestem zmuszona czekać pół godziny na autobus z małym dzieckiem w mrozie, także dzieci które jeżdżą dk szkoły, czy Ci którzy jeżdżą do pracy.

# JacekMarszałek

14.01.2015 12:32

Moim zdaniem linię 176 najlepiej zostawić na trasie:Choszczówka-Pl.Hallera. Skasować linię 212 i skierować linię 162 od Targówka do Pl.Hallera po trasie linii 212 a od Pl.Hallera dalej na EC Siekierki a wozy z linii 212 dać na linię 176 i zwiększyć częstotliwość.

# pasażer

14.01.2015 15:25

Jeżeli ZTM pozostawiłby taką samą ilość taboru na trasie 176 to autobusy mogą kursować co 15 minut następującą trasą - Pętla Choszczówka - Marywilska ( tak jak obecnie ) następnie skręt w Odlewniczą i Annopol ( dojazd do dzielnicy przemysłowej i wygodna przesiadka na tramwaj )następnie skręt w Bazyliańską i dalej powrót Marywilską jak obecnie.
Przejazd takiej trasy autobusowi zajmie 25-28 minut( z pętli Choszczówka do pętli Choszczówka ).Obecnie autobus pokonuję w tym czasie trasę do pl Hallera ( wraca drugie tyle), więc częstotliwość 15 minut jest realna.
Proszę wprowadzić zmianę na próbę a większość się opowie za.

REKLAMA

# agaa

14.01.2015 16:25

Cóż, jeżeli ceną za przywrócenie większej częstotliwości kursowania byłoby skrócenie trasy, to może jednak warto to rozważyć... Tramwaje na tej trasie kursują dosyć często, a od momentu wprowadzenia biletów przesiadkowych (75-minutowych) nie zmieniłoby to kosztu samego kursu. Podejrzewam, ze jeżeli chodzi o czas poświęcony na podróż, wyszłoby to nawet krócej niz teraz, kiedy 176 kursuje co pół godziny, a i tak większość podróżnych nie dojeżdza do Pl. Hallera tylko przesiada się gdzieś po drodze...

# pppp

26.03.2015 12:52

Do zwolenników skracania - widzę że ZTM skutecznie skłóca nas mieszkanców. Nie dajmy się na to nabrać. Jeszcze 2 lata temu 176 kursował na obecnej trasie 3 razy na godzinę, a w szczycie (7-8 i 17-18) były nawet 4 kursy !!! A przez te dwa lata pojawiło się więcej mieszkańców. Nie dajmy więc sobie wmówić, że do zwiększenia częstotliwości potrzeba skracać linię. Linia ta powinna być zarówno przedłużona do metra DW jak i powinna kursować częściej !
Potrzeba do tego jedynie 1 więcej autobus i drobne zmiany w organizacji ruchu. Czyli coś co jest standardowym obowiązkiem instytucji takiej jak ZTM. Po uruchomieniu nowej linii metra zdobycie dosłownie jednego autobusu nie powinno być wymówką.

# grupa

26.03.2015 13:03

#raciborska napisał(a) 14.01.2015 12:23
zdecydowanie trzeba skrócic trasę..
radykalnie do zera czyli skasować linię, jest ona (oraz 133) NIERENTOWNA

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024