REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę
REKLAMA

REKLAMA

Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę

Rozpoczął się drugi etap prac nad studium, które analizuje możliwości skierowania II linii metra na wschodnią Białołękę. Kilka dni temu, spośród kilkunastu propozycji przestawionych przez Transprojekt Gdański, zespół działający przy Biurze Drogownictwa m.st Warszawy podjął decyzję o wyborze trzech wariantów nowej trasy kolejki, które będą dalej rozpatrywane. Wszystkie trzy prowadzą na Białołękę.

REKLAMA
REKLAMA
W artykule "Dokąd ma jechać metro, czyli ile będzie mieszkańców wschodniej Białołęki?" opisywałem znaczące zmiany, jakie dokonały się w postrzeganiu tzw. Zielonej Białołęki. Nasze tereny przestały w końcu być zapomnianym przez wszystkich wiejskim zakątkiem, w którym pasą się krowy i gdzieniegdzie są pojedyncze domy. Na nasze zlecenie wykonano opracowanie demograficzne, które po raz pierwszy profesjonalnie i poprawnie spojrzało na konsekwencje uchwalonych wiele lat temu planów miejscowych. Tzw. docelowa chłonność tego obszaru została określona na ok. 200 tys. mieszkańców.

Demografia a metro

O tym dlaczego warto budować metro na Białołękę mówiliśmy już wiele razy. Przypomnijmy, że rozpoczęcie prac nad studium metra jest efektem działań zapoczątkowanych uchwałą rady dzielnicy. Opisywane wyżej nowe spojrzenie na liczbę przyszłych mieszkańców jest oczywiście kluczową sprawą przy pracy nad studium. Wzięcie do wyliczeń ich niedoszacowanej liczby pokazałoby, że budowa metra na Białołękę się nie opłaca. Finalnie postanowiono, że do oceny efektywności nowych wariantów przebiegu torów, zostaną wzięte dwie wartości: pośrednie 120 tys. oraz docelowe 200 tys. mieszkańców.

Trzy nowe propozycje trasy

Spośród kilkunastu wariantów przebiegu II linii metra przygotowanych przez Transprojekt Gdański, który opracowuje studium, do dalszych prac wybrano trzy. Pod uwagę brana jest także wersja dotychczasowa, z zakończeniem torów na stacji przy ul. Rembielińskiej. Dla każdego wariantu zostanie opracowana koncepcja obsługi komunikacją publiczną całego obszaru (tramwaje, autobusy, węzły przesiadkowe).

Bródno

Wariant "0", to przebieg dotychczasowy. Wariant "I" oraz "II", to wersje z rozwidleniem, które mają "pogodzić" obydwie dzielnice. Wariant "III", to linia tylko na Białołękę. Jako minimum, powstaną zapewne stacje na Zaciszu oraz przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Głębockiej.

Białołęka

Propozycje tras rozpoczynają się stacją w przyszłym wielkim węźle przesiadkowym z parkingami P+R, na skrzyżowaniu Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej (TOG), pomiędzy sklepem Lidl a rondem. Dalej tory biegną w pasie rezerwy ziemi pod TOG, mijając stację przy osiedlach Derby, aż do skrzyżowania z przyszłą Trasą Mostu Północnego (TMP), w której z dalekiego Tarchomina dotrą tory linii tramwajowej. Powstanie tu kolejne miejsce przesiadek.

Dalej mamy dwie wersje. W wariancie "I", tory kierują się w stronę ul. Mochtyńskiej, do Kobiałki. Jest to teren planu miejscowego X-71 cz. 1, gdzie już obecnie powstają wielkie osiedla mieszkaniowe. W wariancie "II" i "III" metro biegnie w rezerwie pod TOG do Olesina, wzdłuż okolic z zabudową jednorodzinną. W wariancie "II" pod ziemią, w "III" na wiadukcie, nad przyszłą trasą dla samochodów. Tory na wiadukcie zostaną zapewne obudowane szczelną "tubą", ponieważ pociągi metra nie są przystosowane do jazdy na powierzchni. Ochroni to także mieszkańców przed hałasem.

Moim zdaniem...

Czy rozwidlenie metra na Bródnie się opłaca? Za nim będzie tylko jedna stacja przy ul. Rembielińskiej. Za stacją trzeba wydrążyć kilkusetmetrowy tunel na tzw. tory odstawcze, gdzie będą zawracać pociągi. Budowa rozwidlenia jest skomplikowana technicznie. Koszt tej jednej stacji będzie więc bardzo wysoki. Uważam, że z powodów ekonomicznych, realizacja wersji z rozwidleniem jest bardzo wątpliwa.

Czy trasę wariantu dotychczasowego można wydłużyć w stronę dalekiego Tarchomina? Można, ale najpierw kolejka musiałaby pokonać wiele kilometrów terenów bez zabudowy mieszkaniowej. Znacznie taniej i prościej będzie przedłużyć I linię metra z Młocin.

Trasa do Kobiałki pobiegnie wśród przyszłych terenów z zabudową wielorodzinną, więc będzie bardziej atrakcyjna. Nie ma jednak dla niej zarezerwowanego miejsca. Konieczne będą kosztowne wykupy terenu a być może i wyburzenia, które wzbudzą protesty. Pas ziemi pod wariant trasy wzdłuż TOG jest gotowy. Będzie to więc tańsze, ale kolejka pojedzie przy zabudowie jednorodzinnej. Należałoby więc zaprojektować szybkie możliwości dojazdu do niej, co wygeneruje spore dodatkowe koszty.

Który wariant najlepszy? Najtańszy zapewne jest wariant "III". Moim zdaniem najlepsza dla mieszkańców jest jednak wersja, która łączy wariant "III" na Bródnie oraz wariant "I" na Białołęce.

Kiedy metro na Białołęce? Szczegóły zależą oczywiście od przyszłych władz miasta. Ocenia się, że w latach 2015-2018 powstaną tzw. stacje "3 + 3" (na Targówku do ul. Trockiej), które są obecnie projektowane. Zapewne około 2020 roku jest szansa na to, aby metro pojawiło się przy Trasie Toruńskiej lub nawet przy osiedlach Derby.

Waldemar Roszak

radny dzielnicy Białołęka


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka

Biuro Drogownictwa wybrało trzy warianty metra na Białołękę







30.09.2013 21:45 winnux8
A dla tych, którzy uważają że Białołęka Wschodnia nie ma odpowiedniej zabudowy na metro, to proszę spojrzeć na proponowane 2 ostatnie stacje zachodniej części II linii metra - przecież taka stacja Chrzanów ma otoczenie pojedynczych domków i budynków przemysłowych.
30.09.2013 22:17 #Zocha
Tu nie plany ale lekarz od głowy jest potrzebny. Metro do Kobiałki a dlaczego nie do Kobyłki ? :)
30.09.2013 22:47 #Adam Jaworski
Metro na Białołękę to mit. W żaden sposób się ono nie broni. Tu nigdy nie będzie 200 tyś mieszkańców o których opowiada pan Roszak licząc głosy w kolejnych wyborach. I pan Roszak doskonale o tym wie, że metro na Derby to utopia, ale co powie tym, którzy w tą utopię uwierzyli - nie honor się wycofać.
Spotkania z Transprojektem przypominają coraz bardziej kabaret. Roszak i Borowska opowiadają swoje mrzonki, wiceburmistrz Targówka się śmieje, przedstawiciele BDiK rozglądają się bezradnie, a przedstawiciele Transprojektu trzymają się za głowy, bo tego nie da się komentować.
Niestety te zabawy działania skończą się tym, że Białołęka nie zyska nic przez kolejne 10 lat. Bo nie będzie tam ani metra (i to Transprojekt wyraźnie sugeruje, że metro się tam nie broni, więc analiza tylko to potwierdzi), ani tramwaju (który jest o 90% tańszy w budowie, relatywnie szybki do zbudowania i dałby radę sprawnie obsłużyć ten fragment dzielnicy, a jak dodamy, że na Białołęce powstanie największa zajezdnia to znaczy, że takie usilne forsowanie mrzonek jest tylko szkodzeniem mieszkańcom).
30.09.2013 22:51 #arti
Miraże, miraże...
01.10.2013 00:16 #fana
po co wprowadzac ludzi w blad? Proszę poczytać ten materiał. Dobitnie wariant dotychczasowy jest najlepszy.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Różne
 Kupię płyty WINYLOWE i Cd 507-408-178

Budowlane
 Żywy ogień pod płytą? To sprawca smakowitych dań. Do każdego wnętrza można łatwo zaprojektować kuchnię marzeń (w apartamencie, lofcie). W awangardowych pomieszczeniach, nowatorsko zaprojektowana kuchnia, zaskoczy każdego. Z widocznym ogniem-zahipnotyzuje. Kuchnia z kaflowym ogrzewaczem i ciepłym przypieckiem emanuje długo przyjazne ciepło. Nawet dla alergików. W dużych izbach budujemy kompleksy z trzonem kaflowym, piecem chlebowym, pokojowym piecem kaflowym z ogrzewanym przypieckiem a nawet wędzarnią i ciepłą platformą do spania. Gdy w zimie nas z nim zasypie, zabraknie prądu, możemy przez wiele dni-w przyjaznym cieple-smakowicie biesiadować i wyśmienicie się wysypiać. Kuchnia kaflowa jest nieodzowna w gospod. agroturyst., pensjonatach, domach rekreacyjnych użytkowanych okresowo. Współpracujemy z architektami. Kuchnie stawiamy w kraju i poza. Wykonujemy projekty. Kafle z 20 kaflarni. Więcej: 68 3273341, 606756498 i na www.salonsobkowiak.pl

Antyki
 Antyki meble obrazy srebra platry brązy książki pocztówki medale odznaczenia szable bagnety orzełki ryngrafy tel 504017418

Nieruchomości
 Mieszkanie ze skomplikowaną sytuacją prawną kupię 511-211- 373.


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA