REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Tramwaje pędzą, piesi czekają. "Zrezygnujmy z priorytetu"

REKLAMA

Tramwaje pędzą, piesi czekają. "Zrezygnujmy z priorytetu"

Ile można czekać na zielone światło, przepuszczając jadące jeden za drugim składy? Na Tarchominie pojawił się zaskakujący problem.

REKLAMA

Gdy w lutym otwarto przedłużenie linii na Nowodwory, na Tarchominie lawinowo przybyło tramwajów. Na odcinku od Mehoffera do Marymonckiej składy kursują w godzinach szczytu co dwie minuty. W pewnych godzinach daje to wrażenie żółtej karawany, sunącej po torach wzdłuż Światowida. Priorytet dla tramwajów i wydzielone fazy do lewoskrętów dla autobusów i samochodów skutkują tym, że piesi muszą bardzo długo czekać na zielone światło.

- Osobiście doświadczyłem takiej sytuacji na przejściu obok szkoły przy Erazma z Zakroczymia, gdy musiałem czekać na światło zielone ponad 15 minut - mówi radny Piotr Oracz. - Okoliczni mieszkańcy i dzieci idące do szkoły doświadczają takiej sytuacji regularnie. To nie tylko niewygodne, ale i niebezpieczne. Może się zdarzyć, że zniecierpliwieni czekaniem piesi wejdą na jezdnię lub torowisko na czerwonym.

Radny Oracz proponuje, by dla bezpieczeństwa pieszych wyłączyć priorytet dla tramwajów jadących w kierunku Nowodworów. Jego zdaniem kluczowy jest szybki przejazd do stacji metra, zwłaszcza w porannym szczycie.

"To mogłoby wywołać protesty"

- Problemy z przejściem przy Erazma z Zakroczymia wynikały z usterki technicznej, która została już usunięta - mówi Ewa Rogala, rzeczniczka Tramwajów Warszawskich. - Propozycja wyłączenia priorytetu nie ma uzasadnienia, ponieważ jest sprzeczna z polityką transportową miasta i mogłaby wywołać liczne protesty pasażerów. Proszę zwrócić też uwagę, że linia tramwajowa 2 zastąpiła m.in. E-8. Pasażerowie dojeżdżający z Tarchomina przyzwyczaili się do krótkiego czasu podróży i tramwaje muszą im to zapewnić.

Rzeczniczka przypomina, że priorytety dla tramwajów są stopniowo wprowadzane w całej Warszawie, bo taka jest polityka transportowa miasta. Coś za coś.

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka







19.04.2017 23:52 tarantula01
Przez torowisko, to piesi przechodzą na czerwonym bardzo często, więc to w gruncie rzeczy nie jest problem biorąc pod uwagę, że nie powoduje to wypadków. Natomiast odradzam jakiekolwiek zmiany przy priorytecie, bo skończy się to znacznym wydłużeniem czasu przejazdu. Żadna z sygnalizacji nie dopuszcza, aby czerwone dla pieszych, przy wdrożonym priorytecie świeciło się dłużej niż 100 s. Jeśli jest inaczej, to musi to być awaria sterownika, co trzeba zgłosić, a nie pisać o obniżeniu priorytetu.

Wojciech Tumasz
20.04.2017 10:32 Otniel
Nikt z komentujących nie zauważył iż artykuł dotyczy głosu radnego Piotra Oracza (PIS)?
20.04.2017 15:20 Do rzeczy
Mało mnie interesuje z jakiego ugrupowania jest radny.

Interesujące jest natomiast, że pan radny Tumasz wyliczał kiedyś, tu na tym forum, że linia będzie drożna nawet po zbudowaniu węzła w Winnicy, bo na zwiększoną falę pasażerów będzie można odpowiedzieć zwiększoną częstotliwością tramwajów - co minutę. Co minutę w jednym kierunku oznacza natomiast, że średnio co pół minuty (30 sekund) tramwaj będzie przejeżdżał przez przecznice (w jednym lub drugim kierunku). I co wtedy? Da się utrzymać priorytet? Chyba nie, prawda? Dlatego choćby z tego powodu przedłużenie obecnej linii do Winnicy skończy się katastrofą. Pieniądze i siły należy przerzucić na linię z Winnicy na Żerań. Wzdłuż Modlińskiej. To ma sens.

Wątpliwą wydaje się być natomiast jego propozycja, by zrezygnować z priorytetu dla tramwajów w jednym kierunku. Te tramwaje jeżdżą de facto w kółko, co oznacza, że gdyby na połowie trasy miały jechać bez priorytetu, czyli wolniej, to musiałoby ich być w tym kółku więcej, i wyszłoby na to samo.
22.04.2017 18:26 Rybcia
Do rzeczy napisał 20.04.2017 15:20

Wątpliwą wydaje się być natomiast jego propozycja, by zrezygnować z priorytetu dla tramwajów w jednym kierunku. Te tramwaje jeżdżą de facto w kółko, co oznacza, że gdyby na połowie trasy miały jechać bez priorytetu, czyli wolniej, to musiałoby ich być w tym kółku więcej, i wyszłoby na to samo.
Ale to akurat radny Oracz proponuje :)
24.04.2017 09:09 Do rzeczy
"Ale to akurat radny Oracz proponuje :)"
No tak, o likwidacji priorytetu w jedną stronę to pisał radny Oracz, a nie radny Tumasz. Połączyłem dwie myśli i wyszło, jak wyszło.

Ps. A przy okazji pod rozwagę wszystkich radnych i bezkrytycznych entuzjastów tramwajów i przedłużenia obecnej linii 2 do Winnicy.
Dzisiaj nominalny czas przejazdu tzw. szybkim tramwajem z Nowodworów do Metra Młociny to 14 minut. Niedługo dojdą 2 przystanki przy budowanych galeriach handlowych i czas ten wydłuży się do 16 - 17 minut. Przy zachowaniu obecnego priorytetu, po przedłużeniu linii do Winnicy i zbudowaniu kolejnych 2 przystanków, nominalny czas przejazdu z Winnicy do Młocin można oszacować więc na ok 19-20 minut. Ale z uwagi na to, że po przedłużeniu linii konieczne będzie zwiększenie częstotliwości tramwajów utrzymanie priorytetu będzie niemożliwe, bo blokowałyby się przecznice i przejścia dla pieszych. W związku z tym czas ten będzie zapewne wynosił mniej więcej 23-25 minut (z Winnicy do Młocin). A z takiej Dąbrówki Wiślanej np., to jeszcze trzeba będzie do tej Winnicy dojechać i się przesiąść, co zabierze kolejne 5 minut. Zatem nominalny czas podróży dla mieszkańców Dąbrówki Wiślanej do Młocin wyniesie ok. 30 minut. Dzisiaj 511 jedzie z tej Dąbrówki do Młocin 19 minut...

Dodawanie nowych wpisów wymaga zalogowania się (po uprzedniej rejestracji).




REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie