REKLAMA

Wola

Komunikacja

 

Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią

  29 października 2015

alt='Tramwaj wróci na Kasprzaka. Przy Reducie Wolskiej przejedzie pod ziemią'
źródło: materiały inwestora

Wiadomo już prawie wszystko o starej-nowej linii tramwajowej na Kasprzaka. Zarówno urzędnicy, jak i mieszkańcy za najlepszy uznali wariant z bezkolizyjnym przejazdem pod skrzyżowaniem z Redutową. Samochody postoją na światłach, tramwaje nie.

REKLAMA

Podczas konsultacji społecznych w sprawie odbudowy linii tramwajowej na Kasprzaka warszawiacy złożyli 128 wniosków i uwag. Najwięcej osób opowiedziała się za wyborem wariantu, w którym samochody oddają tramwajom bezkolizyjny przejazd pod Redutową w kierunku Jelonek i to właśnie on został skierowany do dalszych prac. Mieszkańcy biorący udział w konsultacjach uznawali to rozwiązanie za najlepsze z wielu różnych powodów: oferuje on największą prędkość handlową tramwajów (24 km/h), nie pociąga za sobą potrzeby nowego tunelu, preferuje komunikację miejską kosztem samochodów. Wariant też jest tańszy o 30 mln zł od konkurencyjnego, w którym samochody zachowują bezkolizyjny przejazd, ale dojście na przystanek Reduta Wolska jest mniej wygodne dla pasażerów.

- Skoro stawiamy na komunikację miejską i staramy się ograniczyć ruch samochodów, nie ma sensu wydawać dodatkowych 30 mln zł dla utrzymania bezkolizyjnego przejazdu, i to kosztem lepszej dostępności do przystanku - czytamy w jednej z uwag. - Zarówno Wolska, jak i Kasprzaka są drogami wtłaczającymi ruch do centrum, w związku z czym nie powinny być bezkolizyjne. Jeśli dodatkowa sygnalizacja świetlna zniechęci kierowców do korzystania z tej trasy, to będzie to tylko zyskiem dla zanieczyszczonej i głośnej Woli.

- Obecnie czas przejazdu tramwajem z Jelonek do ronda Daszyńskiego jest bardzo długi i zniechęca do korzystania z tramwaju - to inny przykładowy głos. - Powoduje też niesłuszne przekonanie, że tramwaj jest niewydajnym i powolnym środkiem transportu (bo rzeczywiście na tej trasie obecnie tak jest).

- Dlaczego popieram wariant I? 1. Najwyższa prędkość komunikacyjna tramwaju przy najmniejszych kosztach. 2. Najbardziej promuje transport publiczny. 3. Jest zgodny ze strategią transportową Miasta Stołecznego, która mówi o ograniczaniu przepustowości tras wlotowych dla indywidualnego ruchu kołowego. 4. Oczekiwanie na przystanku nie odbywa się w huku samochodów i smrodzie spalin. Mam również nadzieję, że w ramach prac powstaną obustronne, wygodne drogi rowerowe.

Były oczywiście także głosy przeciwne:

- Wariant I zupełnie pomija fakt, iż ulice Wolska i Kasprzaka stanowią główną ulicę dojazdową dla mieszkańców Jelonek, Chrzanowa oraz dalej położonych terenów wzdłuż dawnego wylotu na Poznań. Stworzenie tam dodatkowego skrzyżowania jednopoziomowego doprowadzi do całkowitego zakorkowania wylotu z miasta w tym miejscu.

Przeprowadzone na zlecenie Tramwajów Warszawskich analizy wykazały, że zamiana jezdni na torowisko i budowa dodatkowych świateł nie wpłynie znacząco na warunki ruchu samochodów.

Jak będzie wyglądać nowa linia tramwajowa?

Na skrzyżowaniu Kasprzaka ze Skierniewicką tramwaje będą mogły jechać prosto na zachód - torowisko zostanie poprowadzone w szerokim pasie rozdzielającym Kasprzaka. Przystanki "Szpital Wolski" zostaną zbudowane między skrzyżowaniem z Płocką i Krzyżanowskiego a przejściem dla pieszych przy Brylowskiej, dzięki czemu będzie można wejść na nie z obu stron.

Kolejne przystanki znajdą się między skrzyżowaniami z Bema a rondem Tybetu (przy okazji ich budowy powstanie nowe przejście przez Kasprzaka). Tramwaje przetną skrzyżowanie z Grabowską (zostaną tam założone światła dla pieszych) i zatrzymają się przy Ordona. Następnie torowisko będzie się stopniowo obniżać i pod Redutową przejdzie bezkolizyjnie w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Przystanki zostaną zbudowane w zagłębieniu terenu.

- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wariantu. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu pod prowadzenie trasy tramwajowej, jezdnia północna ul. Kasprzaka zostanie powiązana z ul. Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.

Jednocześnie przełożone zostanie torowisko biegnące wzdłuż Wolskiej. Znajdzie się ono w miejscu dzisiejszego pasa rozdzielającego i będzie stopniowo obniżać aż do połączenia z torowiskiem na Kasprzaka. W miejscu torów obok cerkwi św. Jana Klimaka i kościoła św. Wawrzyńca powstanie nowy chodnik, droga rowerowa i zieleń.

Linia tramwajowa na Kasprzaka ma zostać otwarta w 2020 roku.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (7)

# ewry

29.10.2015 10:32

A co z linią 26? Będzie można dojechać na Plac Bankowy?
Po co w ogóle coś zmieniać niedługo II linia metra będzie na Płockiej i tramwajem dojedzie się tam szybko szybciej a niżeli do ronda Daszyńskiego nową trasą.
Czy ktoś to w ogóle analizował?

# chomik

29.10.2015 20:29

Metro nie załatwi wszystkiego. Pomyśl o mieszkańcach osiedli przy Jana Kazimierza, czy nawet południowych Jelonek. Tramwaje na Kasprzaka i Wolskiej będą pełnić taką samą uzupełniającą rolę, jak obecnie na Marymonckiej i Broniewskiego, w pobliżu których metro też jest.

# supelekk

30.10.2015 06:35

Pamiętam, gdy przystanki przy Płockiej i Bema istniały w tym samym miejscu.

REKLAMA

# Abc

02.11.2015 12:53

#ewry
Najpierw przeczytaj artykuł a potem komentuj. Myślenie nie boli ...???

# ewry

04.11.2015 12:18

do ABC
Pytasz mnie czy myślenie boli? Spróbuj to się przekonasz.

# luju

06.01.2016 03:27

Mam poważne wątpliwości czy ta linia ma w ogóle sens.
Urzędasy się podniecają, że odbiorą bezkolizyjne skrzyżowanie samochodom a dadzą tramwajom, tylko nikt nie mówi, że dla tramwajów tam też będą światła na rozjeździe i to dość uciążliwe. Czyli dla tramwajów na Wolskiej będą teraz jedne uciążliwe światła na Ordona (czasami naprawdę długo tam tramwaj stoi) i 400 metrów dalej nowe na rozjeździe przy Redutowej. Czy to będzie płynny ruch? Wydaje mi się że wątpię.

REKLAMA

# antyMiś

16.02.2016 22:35

Bo ma być drogo i niekoniecznie z sensem. Nikt nie zapyta po co ten miś. A im ten miś droższy, tym 10% od projektu większe. A że tramwaje będą przez to wolniejsze i trudniej dostępne dla niepełnosprawnych? A kogo to obchodzi. ZTM skasował już 106, 125, 506. Jak skasuje jeszcze 105, to bydlo bedzie musialo jechac tunelowym tramwajem. W koncu pasazer nie jest tu najwazniejszy, ale kasa misu, kasa.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe