REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Tramwaj na Zieloną Białołękę: w tunelu czy na wiadukcie?
REKLAMA

REKLAMA

Tramwaj na Zieloną Białołękę: w tunelu czy na wiadukcie?

W ostatnich miesiącach szeroko dyskutowana jest sprawa budowy linii tramwajowej z Bródna do wschodniej części naszej dzielnicy, zwanej Zieloną Białołęką. Przedstawiam kolejną porcję informacji.

REKLAMA
REKLAMA
Pod koniec maja odbyło się podsumowanie I etapu prac nad koncepcją przeprowadzenia tramwaju przez obszar wielkiego węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej. Studium na zlecenie miasta wykonuje wybrana w przetargu firma DHV. Na majowe spotkanie w Biurze Drogownictwa i Komunikacji zaproszono kilkadziesiąt osób z zainteresowanych tym tematem miejskich biur i innych instytucji. Nie mogło oczywiście zabraknąć przedstawicieli urzędu dzielnicy Białołęka, pod przewodnictwem wiceburmistrza Piotra Smoczyńskiego i z moim udziałem.

Górą czy dołem?

Projektanci firmy DHV przedstawili wyniki dwóch miesięcy swojej pracy. Zaproponowano pięć wariantów przejścia linii tramwajowej przez Trasę Toruńską: dwa w tunelu oraz trzy na wiadukcie. W związku z szybko postępującą zabudową tego rejonu, nie było to łatwe zadanie. Zaprojektowane konstrukcje zaczynają się na południe od trasy, przechodzą pod lub nad nią i kończą się na północ od naszego ronda przy Głębockiej. Tramwaj ma specjalne wymagania. Nachylenie wszelkich podjazdów i zjazdów musi być bardzo łagodne (tylko 3%). W efekcie wiadukty i tunele są znacznie dłuższe niż dla samochodów. Najkrótszy zaproponowany przez DHV wiadukt ma 544 m długości (1026 m razem z nasypami), zaś najdłuższy tunel aż 982 m (1576 m razem z wykopami)!

W opracowaniu zaproponowano dwie lokalizacje parkingu P+R, po północnej i południowej stronie Trasy Toruńskiej. Projektanci zajęli się także rozwiązaniami skrzyżowań najważniejszych okolicznych dróg.

Naszym zdaniem

Dokumentacja została udostępniona kilka dni wcześniej. Przygotowaliśmy więc szereg uwag do niej, które na spotkaniu przedstawiłem w imieniu białołęckiej delegacji.

Wydaje się, że z punktu widzenia naszej dzielnicy, najlepszym rozwiązaniem jest najkrótsza wersja tunelu. Schowanie linii poniżej poziomu terenu najlepiej ochroni przed hałasem okolicznych mieszkańców. Nie będzie też dodatkowych jednopoziomowych skrzyżowań tramwaju z ul. Głębocką, które występują w wariantach z wiaduktem, co zapewni lepszą płynność ruchu samochodów. Konieczne jest dodanie przystanków tramwaju przy Trasie Toruńskiej, które umożliwią szybką przesiadkę do autobusów poruszających się wzdłuż trasy w stronę mostu Grota i do Marek. Wnioskowaliśmy też o ulokowanie parkingu P+R po białołęckiej stronie.

W drugim etapie prac nad koncepcją, firma DHV po naniesieniu zgłoszonych poprawek, zajmie się szczegółowym opracowaniem wybranych wariantów wraz z oszacowaniem kosztów ich realizacji. Końcowa dokumentacja ma być gotowa w sierpniu.

Metro taniej?

Ze spotkania wyszliśmy z jedną myślą: ależ to musi dużo kosztować! Trzeba zbudować bardzo długi wiadukt lub tunel wraz z kilkoma kilometrami torów, do ich połączenia z linią przy Cmentarzu Bródnowskim. Wszystko po to, aby dowieźć mieszkańców wschodniej Białołęki do stacji II linii metra przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Św. Wincentego. Nasuwa się więc oczywiste pytanie, czy (i kiedy) miasto będzie stać na tak drogą inwestycję?

I tu ponownie wracamy do naszej propozycji zmiany przebiegu II linii metra. Jak czytelnicy "Echa" zapewne pamiętają, kilka miesięcy temu zaproponowaliśmy przeniesienie końcowej stacji z Bródna (planowanej przy skrzyżowaniu Rembielińskiej i Kondratowicza) na wschodnią Białołękę, właśnie w interesujący nas rejon skrzyżowania Trasy Toruńskiej (S8) i ul. Głębockiej. Odległości są podobne, więc zmianę będzie można wykonać przy porównywalnych kosztach. W ten sposób powstanie jeden z największych węzłów przesiadkowych Warszawy. Nie będę po raz kolejny przypominał szeregu oczywistych argumentów skłaniających do wyboru tego rozwiązania. W jednym aspekcie opinia wszystkich jest zgodna. Zmiana z pewnością zapewni większe potoki pasażerów w metrze, a tym samym wzrośnie efektywność wykorzystania kolejki.

Dlaczego więc taniej, jak napisałem powyżej? W przypadku przeniesienia stacji metra, możliwe będzie bardzo znaczące odsunięcie w czasie budowy linii tramwajowej z Bródna. Może to przynieść nawet kilkaset milionów złotych oszczędności, które można przeznaczyć na inny cel.

Waldemar Roszak

radny dzielnicy Białołęka


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka

Tramwaj na Zieloną Białołękę: w tunelu czy na wiadukcie?

Koncepcja przeprowadzenia linii tramwajowej przez węzeł Trasy Toruńskiej (S8), ul. Głębockiej i przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej.
Kliknij, aby obejrzeć całość.






28.06.2012 15:04 #milka
A czy zaplanowano również zajezdnię dla tramwajów? bo gdzieś te tramwaje muszą dojeżdżać i zawracać, a na wysokości ul. Magicznej Głębocka się zwęża i nie ma miejsca na przeprowadzenie dalej torów tramwajowych. Planowanie tej inwestycji przypomina sytuację z mostem północnym, gdzie mieszkańcy tarchomina chcieli oczywiście tramwaje ale przez problemy z lokalizacją pętli nadal ich nie ma. Tu może być podobnie, więc po co te wszystkie drogie analizy? Aby później okazało się, że mieszkańcy poszczególnych osiedli oprotestują każdą decyzję bo nie chcą hałasu? Władze dzielnicy powinny raczej zainteresować się budową Trasy Olszynki Grochowskiej i innych dróg, bo jeden przystanek tramwajowy zaraz obok trasy Toruńskiej nie rozwiąże głównego problemu, czyli dojazdu w tą okolicę
28.06.2012 23:36 platformers
Nowa zajezdnia ma być wybudowana na Annopolu
03.07.2012 14:53 #Jaś
Jaki jest sens budowy linii tramwajowej z Bródna do Zieloną Białołęki kiedy za moment 100-tysięczny Tarchomin z Nowodworami się zakorkuje?. Chyba tylko po to aby okoliczni rolnicy na pastwiska i pola mieli lepszy dojazd :)))))
17.07.2012 22:52 #bucksik
Kto planuje wiadukt i tunel pod lub nad budowanym Lidl'em?
16.08.2012 17:12 #aciek
Chyba nie zajezdnię, tylko pętlę... Oj pachnie mi to koleżanką z pracy - nigdy tego nie odróżni... ;-)

#milka napisał(a) 28.06.2012 15:04

A czy zaplanowano również zajezdnię dla tramwajów? bo gdzieś te tramwaje muszą dojeżdżać i zawracać, a na wysokości ul. Magicznej Głębocka się zwęża i nie ma miejsca na przeprowadzenie dalej torów tramwajowych. Planowanie tej inwestycji przypomina sytuację z mostem północnym, gdzie mieszkańcy tarchomina chcieli oczywiście tramwaje ale przez problemy z lokalizacją pętli nadal ich nie ma. Tu może być podobnie, więc po co te wszystkie drogie analizy? Aby później okazało się, że mieszkańcy poszczególnych osiedli oprotestują każdą decyzję bo nie chcą hałasu? Władze dzielnicy powinny raczej zainteresować się budową Trasy Olszynki Grochowskiej i innych dróg, bo jeden przystanek tramwajowy zaraz obok trasy Toruńskiej nie rozwiąże głównego problemu, czyli dojazdu w tą okolicę

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 



REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Fauna i flora
 Szybka oferta pożyczki bez protokołu Oferujemy kredyty dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych od 5 000 do 25 000 000 EUR w tempie 2% rocznie z największą szybkością i niezawodnością. Otrzymujesz pożyczkę 24 godziny po złożeniu wniosku i bez protokołów. Kontakt: laurabettery@gmail.com

Antyki
 Antyki meble obrazy srebra platry brązy książki pocztówki medale odznaczenia szable bagnety orzełki ryngrafy tel 504017418

Lokal użytkowy sprzedam
 Chciałbyś mieszkać wraz zrodziną w wymarzonej okolicy! Możesz sprawdzić ofertę apartamentów Panorama Apartments, które zostały stworzone z myślą o zaspokojeniu potrzeb wizualnych i bezpieczeństwa mieszkańców. Nie przegap takiej okazji i wejdź na stronę panorama-apartments.pl. Panorama Apartments ul. Piotrkowska 198, 90-004 Łódź Tel. +48 504 221 121 KONTAKT

Inne nieruchomości sprzedam
 Sprzedajesz, lub kupujesz nieruchomości? Może potrzebujesz transportu lub przeprowadzki sprawdź Nas 509 191 217 https://eleganckieprzeprowadzki.pl/


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA