REKLAMA

Bemowo

inwestycje »

 

Tramwaj na Człuchowskiej? Ostatni dzwonek na decyzję

  26 lutego 2018

alt='Tramwaj na Człuchowskiej? Ostatni dzwonek na decyzję'

Miało być metro, teoretycznie wciąż może być tramwaj. Czy warto wprowadzić torowisko na kolejnej ulicy?

REKLAMA

Jeszcze kilkanaście lat temu planowano, że metro pojedzie do zachodnich granic Warszawy pod Kasprzaka i Człuchowską a mieszkańcy Jelonek skorzystają z dwóch stacji: przy Hali Wola i przy Lazurowej. Teraz trwają już zaawansowane prace nad budową podziemnej kolei na Górce i Chrzanów. Co Jelonki dostaną w zamian?

Czas na decyzję

- Po co ten szeroki pas trawy między jezdniami Człuchowskiej - pyta czytelnik. Tęsknimy za 506? Prosta propozycja Tęsknimy za 506? Prosta propozycja
Zbudowano metro w Rzymie, zlikwidowano autobus na Krymie. Na Jelonkach już od 6,5 roku słychać prośby o przywrócenie popularnej linii.

Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą" Metro pod Górczewską to błąd? "Jelonki na tym stracą"
Jeszcze 10 lat temu plany budowy metra zakładały, że podziemna kolej pojedzie prosto na Jelonki. Coraz więcej wskazuje na to, że decyzja o odejściu od tej koncepcji była błędem.
- Jeśli to ma być rezerwa pod tramwaj, to najwyższa pora na zdecydowanie się, czy ten tramwaj ma tam być, czy nie. Jeśli rezerwa pod jezdnię, to najwyższa pora na poszerzenie jezdni i zrobienie cywilizowanego parkowania równoległego zamiast obecnej prowizorki. A jeśli teren jest przeznaczony pod zieleń, to trzeba posadzić szpaler drzew w miejsce syfiastych barierek.

Komentarz jest o tyle aktualny, że linia tramwajowa na Człuchowskiej została uwzględniona w projekcie planu zagospodarowania południowych Jelonek, który warszawski ratusz pokazał w listopadzie. Zapisano w nim, że ulica powinna zyskać drogę rowerowa, ale "dopuszcza" się także tramwaj. Niestety projekt planu obejmuje tylko część Jelonek między Powstańców Śląskich a Lazurową a ewentualnej kontynuacji torowiska na próżno szukać na Woli, bo Jelonki Międzyprzemysłami również nie doczekały się planu zagospodarowania. Możemy więc tylko spekulować, którędy mogłaby biec nowa linia tramwajowa.

Zapraszamy na zakupy

Pospekulujmy

Gdyby ratusz zdecydował się budować torowisko na Człuchowskiej, najtańszym i najprostszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie rozjazdu przy Hali Wola. Tramwaje skręcałyby tam z Powstańców Śląskich, a następnie zatrzymywały na przystankach Raginisa, Rozłogi i Człuchowska. Następnie mogłyby jechać w głąb Chrzanowa w rezerwie terenu pod przedłużenie Człuchowskiej a pętla znalazłaby się przy Szeligowskiej, obok stacji metra Chrzanów.

Drugi wariant byłby znacznie droższy, trudniejszy w realizacji i zapewne wiązałby się z wyburzeniami, ale warszawski samorząd powinien wziąć go do pod uwagę. To poprowadzenie linii tramwajowej tak, jak planowano w latach 80. metro: Człuchowską na wprost w głąb Woli. Tramwaje musiałyby przejeżdżać pod torami kolejowymi w tunelu. Kolejny tunel musiałby powstać w rejonie Szulborskiej i Sowińskiego, gdzie zabudowa jest już gęsta, a połączenie z istniejącą siecią tramwajową wypadłoby np. na Reducie Wolskiej. W ten sposób dojazd z Jelonek do Śródmieścia byłby zdecydowanie szybszy, niż z wymuszoną przesiadką do metra jadącego pod Górczewską.

REKLAMA

Czas na decyzję

Linii na Człuchowskiej nie ma w aktualnych planach inwestycyjnych Tramwajów Warszawskich. Nikt nie wspominał o niej jako zastępstwie za metro, które niepostrzeżenie zostało przesunięte z Jelonek na Górce i Chrzanów. Czy powinna powstać? Decyzja o tym musi zapaść w warszawskim ratuszu już teraz, podczas planowania stacji metra na Chrzanowie i prac nad planem zagospodarowania tego osiedla.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (26)

# Józef

26.02.2018 08:34

Oczywiste, że ten tramwaj musi powstać. Co najmniej od Powstańców Sląskich do metra Chrzanów.

# Czytelnik

26.02.2018 09:35

Tramwaj na Człuchowskiej bardzo ułatwił by przemieszczanie się po Jelonkach i Crzanowie

# Z bielan

26.02.2018 09:51

A miasto zrobi nam psikusa i pas zieleni zamieni w parking dla samochodów z wioch spod Ożarowa.Tak zrobili mieszkańcom na Kasprowicza.Upał latem większy i widok na syfiaste samochody zamiast zieleni.

REKLAMA

# Orto Graf

26.02.2018 10:35

Wyraz "ułatwiłby" piszemy łącznie. #Czytelniku, do szkoły (podstawowej) wrrróć!!!

# lideksynubeka

26.02.2018 10:52

Tramwaj nie powstanie. Platfonsiarnia nie jest zdolna aby robić inwestycje z wizją. Jest zdolna zajumać kamienicę,a narodowi dać 20 gr. jak Czaskowski.
Gdyby w Ratuszu urzedowała ekipa z wizją,jak Starzyński,a nie drobne złodziejaszki jak Bufetowa i szef jej ostatniej kampanii wyborczej Czaskowski,to tramwaj popylałby już Połczyńską od Powstańców na zachód,Człuchowską pod torami i Górczewską od Leszna. Te 3 linie zgarniałyby potoki pasażerów,którzy teraz walcują się samochodamy do stolycy. Parkingi P+R to se można wsadzić,a nimi chwali się bufeciarstwo. To nawet nie jest proteza tramwaju,to plasterek
No,ale jaki elektorat,taka prezydęta i takie jej wizje(Noakowskiego 16)

# darq

26.02.2018 14:57

Od czasu zabrania linii przyspieszonych ZTM nie ma pomysłu na połączenie rejonu Człuchowskiej ze Śródmieściem. Więc albo powrót 506, albo tramwaj. Szczególnie, że Górczewska nie będzie potrzebowała tylu linii, co dziś, bo połączenie z Wolą i Śródmieściem przejmie metro.
Na pętlę przy Szeligowskiej może już nie być miejsca (słynne warszawskie planowanie przestrzenne), ale pewnie znalazłoby się przy S8. Pewnym problemem może być to, że w warunkach przetargu na projekt i budowę końcówki metra nie przewidziano linii tramwajowej przy stacji Chrzanów. Nie takie rzeczy da się potem odkręcić, ale skoro już dziennikarze poruszają temat, to może warto zadzwonić do urzędników miejskich i zapytać, dlaczego Metro Warszawskie nie zostało poinformowane o projekcie sąsiedniego planu miejscowego i jak na to wszystko patrzą Tramwaje Warszawskie.

REKLAMA

# pasażer na gapę

26.02.2018 17:46

Zdecydowanie nie zgadzam się z przedmówcami:
- bufet , o przepraszam , Ratusz , kilka lat temu wydał ciężkie pieniądze na wizje sieci tramwajowej , m. in. tramwaj do Sochaczewa
- wg ZTM dojazd z Człuchowskiej do Śródmieścia zapewnia 190 - wg rozkładu to tylko 40 minut z Rozłogi na Bankowy.
Tramwaj na Człuchowskiej jest potrzebny , nawet po 1 torze.

# asai123

27.02.2018 18:25

Tramwaj na ul. Człuchowskiej z pętlą na Chrzanowie lub dalej to bardzo dobry pomysł. Przy założeniu likwidacji pętli przy ul. Górczewska/LAzurowa. I zlikwidowaniu dublującej się linii tramwajowej i metra na ul. Górczewskiej.

# asai123

27.02.2018 18:27

Czy jest choć jeden urzędnik, który poparłby ten pomysł. Pomysł bardzo dobry. Kto ma siłę by zarazić nim władze dzielnicy/ miasta itp.

REKLAMA

# z jelonek

27.02.2018 18:41

Tramwaj nie zastąpi 506 bo nie dojedzie nawet do Marszałkowskiej. Weź panie Gadomski nie szalej. I jeszcze tunel pod torami PKP w wykopie, bo o wiadukcie Pan nie słyszał? Żadnego złomu tramwajowego na Człuchowskiej. Oddawać 506.

# z jelonek

27.02.2018 18:46

#pasażer na gapę napisał(a) 26.02.2018 17:46
Zdecydowanie nie zgadzam się z przedmówcami:
- bufet , o przepraszam , Ratusz , kilka lat temu wydał ciężkie pieniądze na wizje sieci tramwajowej , m. in. tramwaj do Sochaczewa
- wg ZTM dojazd z Człuchowskiej do Śródmieścia zapewnia 190 - wg rozkładu to tylko 40 minut z Rozłogi na Bankowy.
Tramwaj na Człuchowskiej jest potrzebny , nawet po 1 torze.

Spadaj baranie. Pokręcili 190 żeby takie barany pisały że zła linia. Zgoda, kasować 190 ale oddawać 506, albo wprowadzać plan tego inżyniera z konsultacji. Urzędasy to ameby intelektualne, albo skorumpowane świnie..

# Jadwiga

28.02.2018 10:38

Proszę nie zastępować autobusów niewygodnymi dla osób starszych tramwajami - zwłaszcza dwustronnymi, przeznaczonymi niemal wyłącznie do jazdy na stojąco. Dziękuję.

REKLAMA

# Stachu

28.02.2018 12:01

#Z bielan napisał(a) 26.02.2018 09:51
A miasto zrobi nam psikusa i pas zieleni zamieni w parking dla samochodów z wioch spod Ożarowa.Tak zrobili mieszkańcom na Kasprowicza.Upał latem większy i widok na syfiaste samochody zamiast zieleni.

Zawsze mówiłem że ta Warszawa to wiocha pod Ożarowem. Cieszę się, że nie tylko ja tak myślałem ;-)

# Mark

28.02.2018 13:46

Już dawno Człuchowską powinny jeździć tramwaje. Ale wszyscy ubolewają nad 506 która i tak nie zostanie przywrócona. Poczekajcie aż powstanie metro wtedy się zacznie cyrk. Do kasacji jako pierwsze pójdzie 109. Prawdopodobnie linie 171, 190 i 523 zmienią trasy pokrywające się z metrem. Na Bemowie a przynajmniej w jego części powstaną lokalne linie dowożące do metra (patrz Ursynów). Nawet jeśli zostawi się jakiekolwiek połączenia z Centrum to linie będą jeździły bardzo rzadko.

# Mar

28.02.2018 13:48

Już dawno Człuchowską powinny jeździć tramwaje. Ale wszyscy ubolewają nad 506 która i tak nie zostanie przywrócona. Poczekajcie aż powstanie metro wtedy się zacznie cyrk. Do kasacji jako pierwsze pójdzie 109. Prawdopodobnie linie 171, 190 i 523 zmienią trasy pokrywające się z metrem. Na Bemowie a przynajmniej w jego części powstaną lokalne linie dowożące do metra (patrz Ursynów). Nawet jeśli zostawi się jakiekolwiek połączenia z Centrum to linie będą jeździły bardzo rzadko.

REKLAMA

# darq

28.02.2018 15:13

No właśnie Ursynów jest dobrym punktem odniesienia. Ma (oprocz wielu linii zwykłych) 503 i 504, które od Imielina mają całkiem proste i sensowne trasy do Śródmieścia, jeżdżąc co 10 minut i częściej. A przecież metro idzie wzdłuż, a nie w poprzek Ursynowa i nie robi takich zawijasów, jak budowane na Woli i Bemowie. Tym bardziej więc u nas są potrzebne linie przyspieszone - np. właśnie takie 506, które przez Człuchowską dociera do Ciepłowni a potem długa do centrum. To jest oczywistość dla wszystkich poza ZTM.
Jedyny problem to nasi radni, którzy mentalnie tkwią we wczesnych latach '90 i zajmują się małostkowymi walkami o stołki. Nie widać NIKOGO, kto chciałby walczyć dla Bemowa o to, co dostał Ursynów. To nie tylko ekspresówka w tunelu, ale i park linearny nad tunelem, oczyszczalnie spalin z kasy miasta (bo GDDKiA nie chciała zapłacić), właśnie autobusy przyspieszone czy gęsta sieć Veturilo (mimo że dalej od Śródmieścia niż Bemowo, a rzekomo to odległość miała być kryterium). I jak w najbliższych wyborach nie pojawi się na Bemowie nikt sensowny (a wątpię), to masz rację - 506 już nie powróci. A o tramwaj warto się starać, bo jest "politycznie poprawny" i może powstać mimo braku zainteresowania radnych.

# Czytelnik

28.02.2018 17:54

A gdyby wprowadzono tzw. plan inżyniera nie byłoby cyrku i jeszcze miało być taniej niż opcja ZTM. O likwidacji 109 to akurat też inżynier mówił bo pojedzie nad metrem. A z Ursynowa to zdjęto linie przyspieszone tylko nad metrem z Al. Niepodległości czyli 502 i 508 oraz z Puławskiej 505, 514, 515 i 516. Autobusy 503 przez Rosola i Trakt Królewski jeżdżą bez zmian. 504 po trasie 436 też. Z Człuchowskiej metra nie będzie i powinni tędy dać może nie 506, ale 105 jak mówił inżynier. A na Lazurową 127 wydłużone z Włoch i 112 do Ursusa. 189 powinno zostać i 523, a resztę rzeczywiście można skasować.

# Jadwiga

28.02.2018 17:56

Tramwaj może jest politycznie poprawny, ale bardzo niewygodny dla osób starszych. Szczególnie tramwaj dwustronny z minimalną liczbą miejsc siedzących. Jeśli o polityce lokalnej mowa, to ekipa Dąbrowskiego nie zrobiła nic aby utrzymać nasze połączenia, a ekipa Grodzkiego nic aby je przywrócić.

REKLAMA

# kkk

01.03.2018 20:08

Było sobie kiedyś zielone ciche Bemowo :-(

# 123

05.03.2018 12:31

pier..ol sie pisowski smieciu i trolu
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy