REKLAMA
REKLAMA

Historia

Towarzysz Edward. Niezaprzeczalna magia E-2

źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 40-W-370-11


REKLAMA

Towarzysz Edward. Niezaprzeczalna magia E-2

E-2 to prawdziwy fenomen. Linia była szybka, popularna i kursowała niemal niezmienioną trasą przez aż...

REKLAMA

...24 lata. Wystartowała w 1992 roku, gdy Warszawa nie miała jeszcze żadnej linii metra, a o szybkich tramwajach można było co najwyżej pomarzyć. Ratunkiem dla rozrastającego się miasta miały być "ekspresowe autobusy", łączące ze Śródmieściem kilka najważniejszych osiedli i mające rekordowo mało przystanków.

16 przystanków do Wilanowa

Oryginalnie "Edward" startował z nieistniejącej już pętli "Bemowo-Lotnisko", po czym ruszał ulicami Wrocławską, Radiową, Powstańców Śląskich i Górczewską w kierunku Woli. Dalej jechał al. "Solidarności", przez pl. Bankowy, Senatorską i dookoła pl. Piłsudskiego na Krakowskie Przedmieście - wówczas jeszcze nie deptak, ale arterię z czterema pasami ruchu. Stamtąd trasa była już nudna: prosto na Nowy Świat, przez Al. Ujazdowskie, Belwederską i Sobieskiego, w lewo w al. Wilanowską i do pętli niedaleko wilanowskiego pałacu.

Choć z czasem pojawiły się objazdy, związane z remontami ulic i budową metra, koniec końców E-2 zawsze wracało na swoją trasę. Pierwotnie między Bemowem a Wilanowem było tylko szesnaście przystanków, ale w kolejnych latach ZTM coraz częściej uginał się pod naporem osób uważających, że "one też zasługują na ekspres". Jeśli chodzi o sam przebieg trasy, jedyną w miarę istotną zmianą było zbudowanie pętli "Nowe Bemowo".

"Edward musi zostać"

Skoro przystanków jest coraz więcej, to dlaczego linia jest oznaczona jako "ekspresowa"? W 2012 roku ZTM, mając dość kolejnych apeli o dodatkowe postoje, zaproponował rozwiązanie radykalne: dodać jeszcze kilka przystanków, przestać udawać, że to nadal ekspres i zmienić oznaczenie na 402. Na Bemowie zawrzało. Argumenty o lokalnej tradycji przeplatały się ze znaną w Warszawie "magią literki E". Zgodnie z nią linia oznakowana jako ekspresowa jest zawsze szybsza od pospiesznej, która z kolei jest szybsza od zwykłej. Nawet jeśli wszystkie trzy zatrzymują się w tych samych miejscach i stoją w tych samych korkach.

W 2012 roku końca świata nie było, m.in. dzięki osobistemu zaangażowaniu prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz i burmistrza Jarosława Dąbrowskiego. "Edward" został na trasie także rok później, gdy ZTM - w odpowiedzi na zabudowę dawnych pól wilanowskich - chciał skierować go do tzw. Miasteczka Wilanów.

Co się odwlecze...

- "Oficjalnie: Bemowo bez E-2 i E-5, mnóstwo zmian w komunikacji" - pisaliśmy w październiku 2016 roku. - Już w listopadzie Górczewska zostanie zamknięta między Trasą Prymasa Tysiąclecia a Płocką oraz między Elekcyjną a wjazdem do Wola Parku, natomiast na odcinku od Deotymy do Wola Parku ulica będzie składać się... tylko z buspasów.

Teoretycznie nic nie stało na przeszkodzie, by po wbiciu pierwszej łopaty na budowie metra pod Górczewską po raz kolejny w jego historii wysłać "Edwarda" na objazd. Tym razem ZTM był jednak nieugięty: po 24 latach kursowania linia znikła z Bemowa. I już nie wróci.

Dominik Gadomski

historyk, redaktor portalu tustolica.pl


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo







27.09.2017 09:28 #mikusia
Zaraz, jak to nie wróci? Przecież E-2 miało mieć zmienioną trasę tylko i wyłącznie na czas budowy metra.My, mieszkańcy Bemowa ŻĄDAMY przywrócenia tej linii na trasie obowiązującej przed budową metra!!!!!
27.09.2017 09:50 #grylaż
Łza się oku kręci. Ja pamiętam, jak w listopadzie 2016 roku, w papierowym wydaniu Echa nie zamieszczono informacji o likwidacji 167 na Bemowie i Bielanach. Z majowego spotkania mieszkańców z przedstawicielami ZTM w szkole przy Conrada, wypłynęło przesłanie urzędników, że 171 jest "niewystarczająco wykorzystywane" na odcinku Wrocławska, Żołnierzy Wyklętych, Piastów Śląskich. Padła propozycja pasażerów, żeby w takim razie tymczasowo skierować 171 do Conrada, celem zachowania tej linii również po oddaniu metra do użytku. Prosiliśmy grzecznie i prosimy nadal, żeby opisać ten postulat na łamach Echa, chociażby w ramach rekompensaty za ten "chochlik drukarski" ze 167. E-2 wylądowało na Płockiej wraz z 520 i nie ma nic wspólnego z budową metra na Woli. Rzeczą oczywistą jest, że któryś z tych numerów po otwarciu przejazdu przez Górczewską do Centrum, powinien nadal służyć mieszkańcom. Przy okazji wyszedł też szwindel ZTM, zdemaskowany przez zebranych, że autobusy mogą skręcać z Piastów w Powstańców Śląskich.
27.09.2017 10:36 #Czytelniczka
To samo co z 506. Brawo bemisie i brawo Grodzki.
27.09.2017 21:14 #mil
To samo z 507, zmieniona trasa pod pretekstem budowy II linii metra. zadzwoniłam do ztm i dowiedziałam się, że to nieprawda, nikt nie mówił, ze zabierają linię tylko na czas budowy metra. Bemowo zostało bez szybkiej komunikacji.
27.09.2017 22:34 #zjelonek
e2 i 507 powinno być przywrócone , nawet kosztem zmniejszenia częstotliwości 109, 171 i 523 , na tymczasowej ( do otwarcia Górczewskiej ) trasie z pętli Górczewska przez Powstańców , Maczka , Powązkowską , Stawki, Krakowskie i Nowy Świat - dalej po starych trasach.
A to że ze 149 ( jak i 700-setki ) nie dojeżdża do metra , to skandal ( a może zwykła głupota ZTM )

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Oddam za darmo
 Dobry dzień, Uzyskaj szybką i łatwą pożyczkę o 3% oprocentowaniu bez stresu i zabezpieczeń, jest to zgodne z prawem i przestrzegane są odpowiednie protokoły. Jeśli jesteś zainteresowany, skontaktuj się z nami poprzez e-mail pod adresem hopkinsonloan@outlook.com i wypełnij poniższe informacje. Pełne imię i nazwisko: Kwota kredytu: Czas trwania pożyczki: Dzięki.

Sprzedam
 Charakterystyka ładowarki: sinusoidalny pobór prądu i wysoki współczynnik mocy, idealnie wygładzany prąd ładowania, wysokowydajne systemy ładowania BELATRON spełniające wymogi kompatybilności elektromagnetycznej dla zakresu mieszkalnego i przemysłowego oraz wysoka korzyść dla klienta poprzez sygnalizację stanu naładowania. Ładowarka jest programowalna jeżeli chodzi o rodzaj elektrolitu, obsługje baterie i akumulatory trakcyjne kwasowe i żelowe. Można zaprogramować również pojemność ładowanych baterii aby zoptymalizować proces ładowania. DANE TECHNICZNE Zasilanie - 230V napięcie ładowania - 24V maksymalny prąd ładowania - 30A zastosowanie : ADIATEK, ALTO AMERICAN LINCOLN, ALTO CLARKE, CLEANFIX, COLUMBUS, COMAC, C.T.M., DULEVO, FIMAP, FIORENTINI, FLOOR_IPC, I-MOP, IPC, GANSOW, GHIBLI, HAKO, HEFTER, HOOVER, KARCHER, LAVORWASH, MINUTEMAN, NILCO, NILFISK-ADVANCE, NOBLES, NUMATIC, OMM, POWER BOSS, R.C.M., SORMA, TASKI, TENNANT, TSM, WETROK, WINDSOR http://goo.gl/u4Ci5e szorowarki1@o2.pl

Antyki
 Kupię stare motocykle - części 505-529-328

Różne
 Jesteśmy Bezpośrednim Producentem Cena 59 zł jest ceną brutto za 1szt i dotyczy ruszta 160cm x 39.7cm o powierzchni krycia 0,64m2 Nasze ruszta produkujemy z użyciem betonu odpornego na agresję chemiczną. Zastosowanie najnowszej technologi, materiałów najwyższej jakości oraz odpowiednich dodatków chemicznych sprawia, że ruszta są nienasiąkliwe, wytrzymałe, twarde i odporne na pekanie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że produkt doskonale sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Nasz wyrób spełnia najnowsze wymogi norm odnośnie hodowli zwierząt. Nasze ruszta są nienasiąkliwe Jeśli Masz Jakieś Pytania Zapraszamy Do Kontaktu tel kontakt 537 188 109 adres email. cezary.gapa@zagorski-terrazzo.pl zagorski-terrazzo.pl


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.