REKLAMA
REKLAMA

Historia

"To przecież koniec świata". Taki był Tarchomin 1990
REKLAMA

źródło: fot. Wiesław Antosik, archiwum Fundacji AVE - Wirtualnego Muzeum Białołęki


REKLAMA

"To przecież koniec świata". Taki był Tarchomin 1990

Bez mostu, tramwaju, marketów i... asfaltu. Jak wyglądał Tarchomin pokolenie temu?

REKLAMA
REKLAMA

Obraźliwe słowo "słoik", którym niektórzy określają osoby sprowadzające się na Białołękę, zrobiło w ostatnich latach zawrotną karierę. "Słoik" to wróg "warszawiaka", szczycącego się przodkami, którzy najwyraźniej zamieszkiwali mazowiecką puszczę już w czasach antycznego Rzymu. Na początku lat 90., gdy dzisiejsza Białołęka rozwijała się w stronę Nowodworów, "słoikami" byli w dużej mierze warszawiacy, którzy dostali w tej okolicy upragnione mieszkanie, umożliwiające wyprowadzkę od rodziców lub zamianę ciasnej kawalerki w kamienicy na wygodne M3 z balkonem. Podniebne historie z Tarchomina i Choszczówki. "Unikat na skalę światową"
Podniebne historie z Tarchomina i Choszczówki. "Unikat na skalę światową" W przeciwieństwie do Mokotowa, Białołęka nie może poszczycić się żadnym historycznym lotniskiem. Ale to tutaj, a nie na Polu Mokotowskim, gdzie od 1910 roku działało Warszawskie Towarzystwo Lotnicze "Awiata",...
czytaj

"Tarchomin? To przecież na Pradze!" pukali się w czoło znajomi. Tak jak dziś, nazwa Tarchomina była powszechnie rozciągana na północ, na sąsiednie Nowodwory, zaś cała dzisiejsza Białołęka była wówczas częścią dzielnicy Praga Północ, kojarzonej z niezbyt sympatycznymi okolicami Ząbkowskiej (wtedy bez jednej kawiarni) czy Markowskiej. Krewni i znajomi sumowali te skojarzenia z dużą odległością od centrum, brakiem mostu czy tramwajów, i wyobrażali sobie Tarchomin jako slumsy za Władywostokiem. "To już pewnie więcej się nie zobaczymy".

Dla kogoś wychowanego w centrum Warszawy odległość dzieląca je od Tarchomina była szokująca. Dziurawy, biało-kremowy Ikarus toczył się dziurawymi jezdniami Marchlewskiego, Stołecznej, dzisiejszej trasy S8 i Modlińskiej hen, hen daleko za potężne kominy elektrowni, pustkowia i zamieszkane przez smoki ciemne lasy. Na Tarchomin docierały wówczas linie H, 101, 126, 178 i 510, a największym problemem nie były jeszcze korki, ale fatalny stan dróg i autobusów. I odległość.

Na ówczesnych mapach ulica Światowida była kłamliwie rysowana jako dwujezdniowa, a odcinek do Modlińskiej oznaczano - też kłamliwie - przerywaną linią jako projektowany i dwujezdniowy. W praktyce na Tarchomin wjeżdżało się zapomnianą dziś ulicą Obrazkową i skręcało w prawo Myśliborską, która łukiem przechodziła w wąską Światowida. Na skrzyżowaniu z Mehoffera zaczynała się pełna egzotyka, bo ulica nagle przechodziła w drogę z pokruszonych płyt, po których podskakiwały polonezy, maluchy i wózki pełne dzieci. Dalej były już tylko osiedla przy Pajdaka i Ciołkosza, a jeszcze dalej wielka przepaść, na końcu świata, w którą spadały samochody.

Funkcję dzisiejszych marketów pełniły Dom Handlowy Tarchomin i bazary (stary przy Porajów i nowy przy Ćmielowskiej), którym - jak dziś - towarzyszyły mniejsze sklepiki z absurdalnymi cenami. Na większe zakupy jeździło się do jednej z warszawskich hal, a kilka lat później furorę zrobiły pierwsze hipermarkety. Na Górczewską i Stalową dojeżdżały z Tarchomina prawdziwe tłumy. A w niedziele wsiadaliśmy do autobusów, by pojechać do centrum, do "dziadków", po pełne domowych specjałów, zakręcone z nieludzką siłą i kryjące wspaniałe smaki słoiki.

Jan Adamski


LINKI SPONSOROWANE
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Białołęka



REKLAMA





17.11.2016 12:42 Obi_Wattel
Ciekawa historia.
Ja pamiętam, jak w latach 1980 jeździliśmy do znajomych na Tarchomin. Znajomi przenieśli się tam chyba z okolicy PKiN, a my wtedy mieszkaliśmy na Starym Mieście. Pamiętam jak jechało się najpierw jednym autobusem na Żerań, tam długie czekanie, przesiadka i dalsza podróż na Tarchomin. A wcześniej kupno kilkunastu biletów w kiosku i kasowanie ich przez 2 przystanki :) Nie wiem, ile trwała podróż, ale bardzo długo, a my mieliśmy wrażenie, że jedziemy do innego miasta. Wracało się zwykle taksówką, choć najpierw trzeba było postać w kolejce na postoju gdzieś na pętli w okolicy dzisiejszego skrzyżowania Obrazkowej i Myśliborskiej. Na przełomie lat 80 i 90 dookoła jak okiem sięgnąć było pole, z którego wyrosły bloki. Jeszcze gdy byłem na studiach, na przełomie 1990 i 2000, i odwiedziło się - z rzadka, bo daleko - kolegów z roku, to Tarchomin był nadal podwarszawskim osiedlem, podobnym do wszystkich innych peryferyjnych osiedli, tylko jakoś tak dziwnie daleko położonym w stosunku do Uniwersytetu. Położenie się nie zmieniło, ale komunikacja w końcu poprawiła się. Dziś jest całkiem, całkiem, ale co się mieszkańcy przez lata namęczyli to nikt im już tego nie odbierze :-)
27.05.2017 10:38 Tomaso
To ja napiszę jak się jeżdziło jak nie było mostu północnego. Na bielany na wysokośći cmentarza włoskigo /hutnika po drugiej stronie wrzeciono dorycka. Męczarnia jechaliśmy z tarchomina do mostu grota tam na górę do 156 wysiadka na marymonckiej na wysości instytutu i tramwaj podróż na niedzielne obiady spotkania z dziadkami trwała 1,5 h powrót 2 h. To był hardcore :)

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA




REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Budowlane
 Kuchnie węglowe, na drewno, na pellety, także z płaszczem wodnym do c.o., kotły kuchenne, piecokuchnie (również do domów energooszczędnych z rekuperacją), przenośne kuchnie kaflowe i pokojowe piece kaflowe wykonywane tradycyjną techniką zduńską, piece kominkowe, kominki kaflowe, wszelkiego typu metalowe okucia i akcesoria do kuchni i pieców kaflowych, podkowy (wężownice), kafle z 20 kaflarni, sprzedaż i usługi na terenie całego kraju i poza granicami. Wszystkie urządzenia grzewcze można zakupić w bardzo dogodnym systemie ratalnym. Współpracujemy z architektami wnętrz i firmami budującymi domy "pod klucz". Więcej: 683273341, 606756498 i na stronie internetowej www.salonsobkowiak.pl

Usługi transportowe
 Organizowanie transportu Aut/Maszyn Rolniczych/Towarów Sypkich/Towarów na Paletch / Krajowy oraz Międzynarodowy / Wieloletnie doświadczenie / Licencja - Ubezpieczenie 300 tys Euro / Wysoka jakość / Www.LogMap.pl/Kontakt 862199352 logistyka@logmap.pl

Kupię części
 Do Fiata 125 + PRL 513-606-666

Nieruchomości poszukuję
 Kupię mieszkanie W Warszawie. Może być w bloku także na nieuregulowanych gruntach. Poszukuję nieruchomości w Warszawie. Wszytskie dzielnice Nieruchomość może być obciążona hipoteką służebnością, komornikiem, ZUS i US i innymi zadłużeniami. Transakcja u notariusza. ( przelew natychmiastowy lub depozyt). grb-nieruchomosci.pl tel. 503 005 990


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.