REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Stacje metra Plac Konstytucji i Muranów: kiedy powstaną?

  19 października 2020

alt='Stacje metra Plac Konstytucji i Muranów: kiedy powstaną?'
Stacja Muranów ma powstać na północ od skrzyżowania Andersa z Anielewicza i Świętojerską.
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Sam projekt nowych stacji metra będzie kosztować 7,36 mln zł. Na dziś nie ma żadnej gwarancji, że kiedykolwiek zostanie zrealizowany.

REKLAMA

Kryzys gospodarczy trwa w najlepsze. Według aktualnych szacunków zadłużenie warszawskiego ratusza na koniec 2025 roku ma sięgnąć 9,4 mld zł, i to mimo przełożenia na drugą połowę dekady takich inwestycji, jak obwodnica Pragi od ronda Wiatraczna do Radzymińskiej czy siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia. Jednym z priorytetów na najbliższe lata jest dokończenie budowy drugiej linii metra, ale równolegle ratusz pracuje nad dwiema stacjami na pierwszej.

Metro Plac Konstytucji i Muranów

Budowa stacji Plac Konstytucji i Muranów to dla ratusza bardzo delikatny temat, który nie był poruszany od jedenastu miesięcy. W listopadzie 2019 roku urząd miasta poinformował, że za przygotowanie projektów obu przystanków zapłaci firmie Metroprojekt 7,36 mln zł. Według szacunków z kampanii wyborczej Rafała Trzaskowskiego budowa stacji Plac Konstytucji i Muranów miałaby kosztować 262 mln zł, ale już wtedy wydawało się to kwotą zaniżoną. Czy w czasie kryzysu samorząd będzie na to stać? Ratusz unika odpowiedzi na pytanie o pieniądze na budowę.

- Obecnie posiadamy środki na projektowanie, finansowane w ramach projektu Connecting Europe Facility i planujemy złożyć go w kolejnej perspektywie finansowej - czytamy w mailu z Urzędu m.st. Warszawy. - Do tej pory opłaciliśmy faktury na kwotę 778 tys. zł netto.

Dotychczas wykonana została m.in. inwentaryzacja zieleni do projektów budowlanych obu stacji, a także ustalono tzw. strefy wpływu na budynki w rejonie pl. Konstytucji.

Kup bilet

Nowe stacje metra na pierwszej linii

- Dzięki powstaniu stacji Plac Konstytucji i Muranów wyraźnie poprawi się funkcjonalność i dostępność komunikacji miejskiej w ścisłym centrum stolicy, a odległość między stacjami zmniejszyłaby się z około półtora kilometra do ok. 700 metrów - pisał w ubiegłym roku ratusz. - Co ważne, według wstępnych założeń, uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na pierwszej linii metra.

Stacja Plac Konstytucji ma powstać na północ od samego placu, pomiędzy skrzyżowaniami z Koszykową a Hożą. Z kolei stacja Muranów jest planowana na północ od skrzyżowania Andersa z Anielewicza i Świętojerską. Według założeń z ubiegłego roku obie mają powstać do roku 2026. Biorąc pod uwagę kryzys finansów miasta, założenia te są nierealne.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (8)

# archiwista

19.10.2020 14:33

"uruchomienie dodatkowych przystanków nie wpłynie na częstotliwość kursowania pociągów na pierwszej linii metra"
Na częstotliwość nie , na czas przejazdu tak.
Z projektowaniem stacji Plac Konstytucji chyba się należałoby wstrzymać do czasu ostatecznego ustalenia przebiegu linii ( 3? , 4 ? 9-tej ? ) dla której ta stacje miała być przesiadkową.
Pod stacją Muranów na M1 chyba jeszcze żadna kolejna linia metra nie jest przewidziana , ale może kiedyś kolejarze wreszcie się zdecydują połączyć Wileński z Powązkami...

# andzrej

20.10.2020 08:53

Stolica jest zadłużona na ponad 2miliardy PLN a tu budowa niepotrzebnych na chwile obecna stacji metra na istniejącej pierwszej linii.
W ratuszu naprawdę pracują ludzie bez kompetencji -inaczej tego nie da się nazwać!!!
Teraz trzeba szukać oszczędności wydatków a nie idąc przykładem "wspaniałej władzy na wiejskiej" zadłużać karaj jeszcze bardziej. Same odsetki zjadają mnóstwo pieniędzy, które można by wydać na drogi, zieleń, bieżące potrzeby, obniżkę opłat za śmieci albo budowę rurociągu na ścieki!!!
Nie rozumiem jak można być tak niekompetentnym.

# Ędriula

20.10.2020 12:06

#andzrej napisał(a) 20.10.2020 08:53
Nie rozumiem jak można być tak niekompetentnym.
Przystąp do Placformy tzw. Obywatelskiej, to zrozumiesz że można.

REKLAMA

# tomeck

20.10.2020 13:11

Muranów jeszcze jakoś można zrozumieć. Ale po co stacja na Pl. Konstytucji? Przecież rzut beretem dalej jest Politechnika. Kompletnie bez sensu.

# ankieter

20.10.2020 17:45

Ratusz wyda z naszych podatków 7,4 mln PLN nie wiadomo po co? Tym bardziej jest to żałosne, że wiadomo że te stacje nie powstaną w ciągu najbliższych 10 lat. A za 10 lat technologia będzie zupełnie inna, więc pójdą do kosza.
Lepiej wydać te pieniądze na dofinasowanie tramwaju Żerań_Tarchomin.
No ale wiadomo pociotek zna się na projektowaniu stacji metra a nie linii tramwajowej...
Kuźw@ ale żenada.... Co za amby...

# Flatower~

21.10.2020 06:37

Oto rezultat udawania biednego i planowania metra na sposób sowiecki. Nie dość ,że metro idzie pod głwnymi ulicami i placami (gdzie ustawa o własności warstwowej), to przystanki są bardzo od sibie oddalone. Już nie wspomnę o monstrualnym pawiu tj. ominięciu Dworca Centralnego !

REKLAMA

# Adam111

22.10.2020 12:41

Bez sensu. Na długi czas wstrzymać kursowanie I linii metra aby wybudować nikomu niepotrzebne dwie stacje. Obok nowych projektowanych są inne stacje. Nie mówiąc o tym że wydłuży się czas przyjazdu ...

# Mieszkanka Śródmieścia

16.01.2021 05:54

Nie rozumiem komentarzy. Odległość między stacjami metra w ścisłym centrum jest większa niż poza nim. Stacja Plac Konstytucji lepiej skomunikuje duża część Śródmieścia. Popełniono błąd i trzeba go naprawić.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break