REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?

REKLAMA

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?

Dosunięcie peronu do wiaduktu Płowieckiej - Czecha to jedna z opcji branych pod uwagę przy planowanym remoncie stacji.

REKLAMA

Stację Wawer należy




Dworzec i nastawnia z lat 50., zapuszczone przejście podziemne i spory bałagan w okolicy - do takiej stacji Warszawa Wawer zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Za kilka lat czeka ją kapitalny remont, związany z dostosowaniem dla potrzeb niepełnosprawnych, montażem systemu informacji pasażerskiej oraz przebudową torowiska, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowniczych. Pretekstem do remontu będzie budowa trzeciego toru, po której pociągi dalekobieżne będą pokonywać linię otwocką z prędkością 160 km/h, zaś aglomeracyjne - 120 km/h. Ale PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają także przesunięcie stacji Wawer do wiaduktu Płowieckiej-Czecha.

Przesuwać...

Stojąc na peronie w Wawrze wyraźnie widzimy szeroki wiadukt, przerzucony nad linią kolejową. Kierowcy kojarzą to miejsce przede wszystkim z gigantycznymi korkami, ale dla pasażerów ośmiu linii autobusowych to codzienna droga do pracy. Gdyby przesunąć stację pod wiadukt i dobudować windy oraz przystanki, powstałaby dość wygodna przesiadka dla pasażerów 125, 411, 502, 525, 704, 720, 722 i 730. Skorzystałyby Anin, Międzylesie, Stara Miłosna, Halinów, Rzakta, Radiówek, Brzeziny i kilka pomniejszych miejscowości. To jedyne miejsce, w którym pasażerowie z tych miejscowości mogą potencjalnie przesiadać się do SKM-ek jadących do centrum Warszawy.

...czy zostawić?

Pomysł przesunięcia stacji z pewnością nie podoba się osobom mieszkającym w jej pobliżu, mogącym dostać się na peron po krótkim spacerze. Za jej pozostawieniem w obecnym miejscu przemawiają też inne argumenty: historyczne i finansowe. Zabudowania stacji Wawer są wpisane do gminnej ewidencji zabytków, a po przesunięciu pod wiadukt (lub na północ od niego) straciłyby kontekst historyczny.

Kwestią otwartą pozostaje, jak PKP PLK i warszawski samorząd podzieliłyby się ciężarem finansowym budowy przystanków i wind na wiadukt. Kluczowy może się okazać jednak parking P+R Wawer. Został on otwarty zaledwie kilka lat temu - w styczniu 2012 roku - i jest zlokalizowany blisko dzisiejszej stacji, z dala od wiaduktu. Gdyby peron został przesunięty na północ, P+R straciłby większy sens.

Więc... przesuwać czy zostawić?

(dg)


  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Wawer

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?

Stacja Wawer: przesuwać czy zostawić?







17.02.2017 13:59 #kocieruchy
Najważniejszy kontekst historyczny i 387 metrów od P&R do wiaduktu - budynek "historyczny", w którym PKP pozwala sprzedawać kominki, w którym odpadają gzymsy i tynk, w podziemiach którego jest "szalet" - co to za historyczny kontekst. A przejście 400 metrów dalej wyjdzie tylko na zdrowie a i sam P&R można wtedy powiększyć. Nie bądźmy samolubni - niech inni też skorzystają z unowocześnienia linii otwockiej.
17.02.2017 17:33 #Wawerszczak
Przenosiny bez sensu! Trzeba odnowić budynek stacji i tunel, zainstalować monitoring który zapobiegnie dewastacji i gotowe. Można jeszcze jeśli środki na to pozwolą zainstalować windy dla niepełnosprawnych i seniorów pozwalające dostać się na peron. Jeśli za mały okaże się P&R można dołożyć drugi po drugiej stronie budynku historycznej nastawni. Przybliżanie do wiaduktu miałoby sens gdyby na wiadukcie było można umiejscowić przystanki przesiadkowe linii autobusowych, ale tam jest za wąsko. Zresztą przesiadkowiczów jest znikoma ilość względem liczby okolicznych mieszkańców korzystających z SKM i KM, a dojście z istniejących przystanków autobusowych jest dość wygodne, a można jeszcze usprawnić. Obecna stacja jest umiejscowiona w miejscu gęsto zamieszkałym, a w okolicy wiaduktu jest z jednej strony dziki teren, a z drugiej stacja benzynowa. Decydenci, jeśli coś działa kilkadziesiąt lat i nikt nie zgłasza zastrzeżeń, to po co zmieniać? Zmiana dla zmiany za kilkadziesiąt milionów z naszych podatków?
17.02.2017 21:35 #tubylec
Kontekst historyczny jest taki, że obiekt, który był doceniony przez architektów i pięknie opisany w czasopismie branżowym to obecnie faktycznie ruina. Nic nie pozostało z dawnego uroku tego miejsca a i to, jak widać, można jeszcze spieprzyć. U schyłku komuny wisiały jeszcze zegary, w ramkach kolorowe szybki, poczekalnia, bagażownia, kiosk, wc.

"Niech inni skorzytają..." - jacy inni - rodowici Warszawiacy z kilkuletnim stażem mieszkańca stolicy, pędzący z roboty do roboty, spędzajacy czas wolny na fitness/siłowni/basenie, hulający w rytmie disco polo albo pomykający na nartach w górach? Dla nich to wszystko? Żeby więcej samochodów upchnąć na parkingu?

"Przejście podziemne kilkaset metrów dalej..." - z domu pogrzebowego na cpn i z powrotem? A co z szybką przesiadką z pociągu na 521?
20.02.2017 10:10 #Constern
Mieszkam nieco dalej, ale idea popularyzacji S1 oplacila by sie wszystkim vide czestsze kursy, dluzsze sklady itp.
Na pewno argumenty wyzej sa wazkie i oszacowanie ilosci nowych pasazerow kluczowe.
Wygoda powinna byc zachowana dla autoktonow i nowych pasazerow, ale nowi skorzystaja z propozycji jedynie jesli parkingi beda dobrze usytuowane.

Dodam tylko, ze Wesola zadbala o mieszkancow i linia autobusowa juz dowozi ich do S2.
21.02.2017 18:30 #Jeszcze sprawny
Jeśli ZDM pozwoli ZTM zrobić przystanki na wiadukcie a PKP wybudować długa pochylenie ze starego przejścia na peron to jak najbardziej warto przesunąć - chociażby po to aby przy zepsutych windach można bylo się dostać wózkiem na peron

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 




więcej
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
regeneracja wtryskiwaczy warszawa   •   regeneracja wtrysków mazowieckie