REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?
REKLAMA

źródło: ZDM


REKLAMA

Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?

"Patrząc widzą wszystko oddzielnie: że dom, że Stasiek, że koń, że drzewo" - pisał Julian Tuwim. Idealnie opisuje to proces planowania zachodniego odcinka metra, nowej Górczewskiej i całego układu komunikacyjnego Bemowa.

REKLAMA
Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?
Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy? Sześć pasów czy cztery? Więcej zieleni czy buspasy? Trwają konsultacje, które budzą ogromne emocje na Woli i Bemowie.
czytaj

Ile osób będzie korzystało z metra na Chrzanowie? Jak zmieni się natężenie ruchu na Górczewskiej po otwarciu nowych stacji? Czy 190 wróci na starą trasę, na której było jedną z popularniejszych linii w mieście? Jakie nowe drogi powinny powstać równolegle z metrem? Z takimi pytaniami jadę 16 kwietnia do bemowskiego ratusza, by wziąć udział w spotkaniu konsultacyjnym, poświęconym przyszłości Górczewskiej. Na miejscu zastaję grupę mieszkańców, urzędników i projektantów, rozmawiających nad rozłożonymi na stołach planami. Na tapecie są dwa warianty nowej Górczewskiej: w pierwszym ulica ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, w drugim - również dodatkowy buspas w kierunku centrum.

Dwie strony barykady

Główną osią konfliktu jest oczywiście szerokość jezdni. Część mieszkańców nie wierzy w masową przesiadkę do metra, mającego jechać do Śródmieścia zygzakiem przez Wolę i domaga się odtworzenia ulicy w dawnym kształcie. Padają nawet propozycje budowy dwóch jezdni po cztery pasy ruchu. Po drugiej stronie barykady są oczywiście tzw. miejscy aktywiści, chcący zmusić (zachęcić) kierowców do przesiadki na rower albo komunikacji miejskiej . Postanawiam dowiedzieć się, jak pomysły budowy nowej Górczewskiej wpisują się w szersze plany transportowe dla Bemowa.

Projektant, z którym rozmawiam, ma poważne problemy z odnalezieniem na swojej własnej mapie planowanej trasy S7. Najpierw myli ją z istniejącą S8, a w drugiej kolejności wskazuje na... Powstańców Śląskich. Wreszcie udaje się odnaleźć węzeł S7 z S8, który zamierza zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeśli budujemy metro na Górce i Chrzanów, to nie przekonujmy mieszkańców Jelonek czy Nowego Bemowa, że metro jest dla nich. "Ile pasów ruchu powinna mieć Górczewska?" - to w tym kontekście nie pierwsze, ale jedno z ostatnich pytań. - Dlaczego nie robiliście symulacji ruchu dla dalszego odcinka S7, za który ma odpowiadać samorząd Warszawy? - pytam. - Zapewniłby on sprawny dojazd do Górczewskiej od strony Nowego Bemowa, także dla autobusów i rowerów.

- Ten odcinek nie ma zapewnionego finansowania - pada odpowiedź.

- A jeśli rada miasta zmieni priorytety inwestycyjne przed lub po wyborach, będziecie wszystko liczyć od nowa?

- W zasadzie tak, ale umowa kończy się nam w czerwcu.

Kto pojedzie metrem?

Pytam o przyszłość Chrzanowa. Dla popularności projektowanej linii metra kluczowe jest przecież, jaka zabudowa będzie dominować na zachód od Lazurowej - zarówno w granicach Warszawy, jak i poza nimi. Czy będą to domy jednorodzinne, czy wysokie bloki przemieszane z biurowcami? Zgodnie z prognozą na 2025 rok, którą oglądam, metro będzie kursowało niemal puste aż do stacji Lazurowa, czyli dzisiejszej pętli Os. Górczewska. Dopiero tam wsiądą prawdziwe tłumy: mieszkańcy pobliskich wysokich bloków, pasażerowie podmiejskich autobusów i kierowcy, zostawiający auta na parkingu P+R. Patrząc na liczby można odnieść wrażenie, że stacje Chrzanów i Połczyńska powstaną tylko dlatego, że są po drodze do stacji techniczno-postojowej Mory.

Najbardziej konkretnych odpowiedzi udziela pracownik Zarządu Transportu Miejskiego. W ciągu kilku minut dowiaduję się, że takie linie, jak 190, 154 czy 523 powinny zostać na komunikacyjnej mapie Bemowa.

- Wiele osób przesiądzie się do metra, ale nie wszyscy będą jechać na Świętokrzyską - słyszę. - 190? Nie wyobrażam sobie, żeby ta linia nie miała wrócić na trasę przez Górczewską, most Śląsko-Dąbrowski i Radzymińską. Jeśli chodzi o rozkład jazdy, to pasażerowie "zagłosują nogami". Bardziej obłożone linie będą oczywiście kursowały częściej.

Brakuje pomysłu

Po rozmowach z mieszkańcami, urzędnikami i projektantami szybko można dojść do wniosku, że Bemowo potrzebuje kompleksowego projektu, obejmującego cały układ drogowy i sieć komunikacji miejskiej. Gdy w poprzedniej dekadzie w ratuszu zapadła decyzja o przesunięciu linii metra z Jelonek na Górce i Chrzanów, nie poszło za nią dostosowanie innych planów inwestycyjnych dla tej części miasta. Przykład? Skoro wydajemy miliard na stację przy Szeligowskiej, to konsekwentnie powinniśmy dać zielone światło dla wysokiej zabudowy wokół niej - by metro nie kursowało puste a inwestorzy mogli optymalnie wykorzystać drogie, korzystnie położone działki. A jeśli budujemy metro na Górce i Chrzanów, to nie przekonujmy mieszkańców Jelonek czy Nowego Bemowa, że metro jest dla nich. "Ile pasów ruchu powinna mieć Górczewska?" - to w tym kontekście nie pierwsze, ale jedno z ostatnich pytań.

Dominik Gadomski


LINKI SPONSOROWANE
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo



REKLAMA





19.04.2018 09:43 #paulina_f
Dostrzegam tu pewną niekonsekwencję. Z jednej strony autor podaje w wątpliwość, by mieszkańcy Jelonek i Górc przesiedli się do metra. Ponad 40 tys. osób, które już tu mieszkają nie wsiądzie. Metro będzie jechać do Lazurowej puste. Z drugiej strony autor odznacza się niezłomną wiarą, że mityczni przyszli mieszkańcy Chrzanowa do metra wsiadać będą dużo chętniej. Na jakiej podstawie takie założenie? Nie wiadomo. Można natomiast oprzeć na nim dużo dalej idące postulaty o zagęszczenie zabudowy i wciśnięcie jak najwyższych bloków na Chrzanowie. Brawo, wygrał Pan developerską nagrodę Złotego PUMa!
#paulina_f napisał(a) 19.04.2018 09:43

Z drugiej strony autor odznacza się niezłomną wiarą, że mityczni przyszli mieszkańcy Chrzanowa do metra wsiadać będą dużo chętniej. Na jakiej podstawie takie założenie?
Na takiej, że człowiek jest skłonny zmienić przyzwyczajenia transportowe w dwóch sytuacjach: gdy rodzi mu się pierwsze dziecko i gdy się przeprowadza. To wiedza z dziedziny psychologii transportu. A skąd postulaty zagęszczenia zabudowy obok metra? To już ekonomia, poziom licealny.
19.04.2018 11:59 #Sebastian Tyszczuk
Naiwna wiara miejskich aktywistów, że z powodu bliskości metra ludzie zrezygnują z posiadania samochodów. No całkiem, jakby Warszawa miała zostać jakimś żydowskim kibucem. Tymczasem w Warszawie wg danych GUS dynamika przyrostu liczby samochodów i to wyłacznie na podstawie samochodów rejestrowanych w Warszawie wynosi odpowiednio : 620 (2014), 648 (2015), 681 (2016)
na 1000 mieszkańców, w rzeczywistości liczba ta jak się szacuje wynosić może ok 900 samochodów na 1000 mieszkańców, albowiem duża ich część rejestrowana jest w innych miejscowościach. Zatem wystarcza tu znajomości matematyki na poziomie 3 klasy szkoły podstawowej - naprawdę nie jest trudno takich prognoz dokonać. Ale przecież dobrze wiemy, że nie chodzi tu o planowanie przestrzenne. Te projekty to,nie tylko skrajna niewiedza i nieodpowiedzialność, ale zwykła niegospodarność, która powinna zostać wyjaśniona. I chciałbym poinformować, że Kukiz'15-Bemowo oraz Kukiz'15 - Wola już wspólnie z prawnikami biura poselskiego Marszałka Tyszki przygotowujemy odpowiednie zapytanie poselskie w tej sprawie. A już, to, że urzędnicy m.st Warszawa planują budowę łącznika pomiędzy węzłem S7 i S8 a ulicą Górczewską i całkowicie pomijają wpływ wpuszczenia tej wylotówki w Górczewską, zlecając wykonanie projektów Górczewskiej bez uwzględnienia tej inwestycji to jakiś samorządowa aberracja, która można wytłumaczyć wyłącznie politycznym ustawką warszawskiej PO z aktywistami miejskim pod zbliżające się wybory samorządowe. Skrajna niegospodarność.
19.04.2018 12:57 #Jakub
Pan Autor wskazuje, że najlepiej dogęścić zabudowę. Jasne i najlepiej tak aby już na pierwszej stacji wagony metra były pełne. Co do ekonomii poziom licelany to śmiem twierdzić, że to raczej poziom developerski. Dla developerów liczy się tylko największy zarobek. Im bardziej gęsto i bardziej w górę tym lepiej. Nie tylko ekonomia się liczy. A gdzie właściwe napowietrzanie miast, placówki oświatowe, przychodnie, szpitale, skwery, place zabaw, zieleń, tereny zielone. Najlepiej zrobić nad metrem wieżowcowe getta bo ekonomicznie najbardziej opłacalne. A gdzie w tym wszystkim człowiek. Developer to ma sobie optymalnie i korzystnie wykorzystać działeczkę a czlowiek to już sobie może później żyć w takim dogęszczonym gettcie. Smutno się robi czytając takie artykuły.
#Jakub napisał(a) 19.04.2018 12:57

Najlepiej zrobić nad metrem wieżowcowe getta bo ekonomicznie najbardziej opłacalne.
Powstają takie mieszkania, na jakie jest popyt. Proszę pamiętać, że deweloper zarabia dopiero wtedy, kiedy SPRZEDAJE lokale, więc budowa "getta" z fatalnymi warunkami nie ma żadnego sensu.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

Jak chcesz autoryzować ten wpis?



nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA





więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Sprzedam
 Klon jawor LEOPOLDII 140-160 cm SKLEP Z SADZONKAMI ZGARDEN IDEALNA NA DEKORACJE Klon jawor LEOPOLDII to drzewo o szeroko piramidalnej koronie dorastające do 20m wysokości, jego młode liście początkowo posiadają kolor zółtawy lub miedziano różowy natomiast starsze nierównomiernie upstrzone plamami o różnej barwie przeważnie od jasnozielonej do białej. Dolna strona liście jest barwy szarawozielonej. Drzewo to posiada małe wymagania glebowe. Jest to drzewo idealne do nasadzeń miejskich oraz dekoracyjne na wiosnę. Produkt sprzedawany w pojemniku. Szczepiony na wysokości około 140-160 cm. Nazwa botaniczna: Acer pseudoplatanus 'Leopoldii' Kategoria: Drzewa ozdobne Status: Dostępny Wysokość: 1,4 m - 1,6 m Stanowisko: Półcień , Słoneczne Wytrzymałość na mróz: Duża Zapraszamy na naszą stronę internetową https://www.zgarden.pl/

Szukam pracy
 Lakiernik samochodowy (po szkole), blacharz i pomocnik mechanika. Doświadczenie w lakiernictwie od 1995r, blacharka od 2000r, podstawy mechaniki. Uzbrajanie, rozbrajanie, proste naprawy. Poszukuję pracy na terenie Warszawy i tylko Warszawy. Praca od poniedziałku do piątku w godz. 7-16. Wymagam płacy w formie tygodniówek a przez pierwsze dni próbne dniówki. Minimalna stawka na rękę 17zł. Mogę zacząć od już. Nie szukam pracy na pomocnika lakiernika i pomocnika blacharza. Tel. 575145915

Budowlane
 Rolety, żaluzje 796-698-555

Fauna i flora
 Pigwa gruszkowa Portugal silnie rosnąca obfite owocowanie, soczyste owoce drzewo owocowe. Pigwa Gruszkowa Portugal to silnie rosnące drzewo owocowe. Owocuje obficie, ale ma duże wymagania glebowe. Owoce mają żółtawo-pomarańczową skórkę, pokrytą szarym nalotem. Są one bardzo soczyste i przypominają kształtem grusze. Na plony możemy liczyć w połowie października. Produkt sprzedawany w pojemniku. Zapraszamy do zakupu pod adresem: https://www.zgarden.pl/drzewa-owocowe/pigwa- wielkoowocowa-/pigwa-gruszkowa-portugal-w-pojemniku-.html Kontakt: F.H.U zGarden Klaudia Zielińska ul. Bł. Edm. Bojanowskiego 1 39-310 Radomyśl Wielki Zadzwoń i zamów produkt: Pon. - Pt. 8:00-16:30


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.