REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?
REKLAMA

źródło: ZDM


REKLAMA

Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?

"Patrząc widzą wszystko oddzielnie: że dom, że Stasiek, że koń, że drzewo" - pisał Julian Tuwim. Idealnie opisuje to proces planowania zachodniego odcinka metra, nowej Górczewskiej i całego układu komunikacyjnego Bemowa.

REKLAMA
REKLAMA
Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy?
Górczewska od nowa. Zieleń, jezdnie czy buspasy? Sześć pasów czy cztery? Więcej zieleni czy buspasy? Trwają konsultacje, które budzą ogromne emocje na Woli i Bemowie.
czytaj

Ile osób będzie korzystało z metra na Chrzanowie? Jak zmieni się natężenie ruchu na Górczewskiej po otwarciu nowych stacji? Czy 190 wróci na starą trasę, na której było jedną z popularniejszych linii w mieście? Jakie nowe drogi powinny powstać równolegle z metrem? Z takimi pytaniami jadę 16 kwietnia do bemowskiego ratusza, by wziąć udział w spotkaniu konsultacyjnym, poświęconym przyszłości Górczewskiej. Na miejscu zastaję grupę mieszkańców, urzędników i projektantów, rozmawiających nad rozłożonymi na stołach planami. Na tapecie są dwa warianty nowej Górczewskiej: w pierwszym ulica ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, w drugim - również dodatkowy buspas w kierunku centrum.

Dwie strony barykady

Główną osią konfliktu jest oczywiście szerokość jezdni. Część mieszkańców nie wierzy w masową przesiadkę do metra, mającego jechać do Śródmieścia zygzakiem przez Wolę i domaga się odtworzenia ulicy w dawnym kształcie. Padają nawet propozycje budowy dwóch jezdni po cztery pasy ruchu. Po drugiej stronie barykady są oczywiście tzw. miejscy aktywiści, chcący zmusić (zachęcić) kierowców do przesiadki na rower albo komunikacji miejskiej . Postanawiam dowiedzieć się, jak pomysły budowy nowej Górczewskiej wpisują się w szersze plany transportowe dla Bemowa.

Projektant, z którym rozmawiam, ma poważne problemy z odnalezieniem na swojej własnej mapie planowanej trasy S7. Najpierw myli ją z istniejącą S8, a w drugiej kolejności wskazuje na... Powstańców Śląskich. Wreszcie udaje się odnaleźć węzeł S7 z S8, który zamierza zbudować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeśli budujemy metro na Górce i Chrzanów, to nie przekonujmy mieszkańców Jelonek czy Nowego Bemowa, że metro jest dla nich. "Ile pasów ruchu powinna mieć Górczewska?" - to w tym kontekście nie pierwsze, ale jedno z ostatnich pytań. - Dlaczego nie robiliście symulacji ruchu dla dalszego odcinka S7, za który ma odpowiadać samorząd Warszawy? - pytam. - Zapewniłby on sprawny dojazd do Górczewskiej od strony Nowego Bemowa, także dla autobusów i rowerów.

- Ten odcinek nie ma zapewnionego finansowania - pada odpowiedź.

- A jeśli rada miasta zmieni priorytety inwestycyjne przed lub po wyborach, będziecie wszystko liczyć od nowa?

- W zasadzie tak, ale umowa kończy się nam w czerwcu.

Kto pojedzie metrem?

Pytam o przyszłość Chrzanowa. Dla popularności projektowanej linii metra kluczowe jest przecież, jaka zabudowa będzie dominować na zachód od Lazurowej - zarówno w granicach Warszawy, jak i poza nimi. Czy będą to domy jednorodzinne, czy wysokie bloki przemieszane z biurowcami? Zgodnie z prognozą na 2025 rok, którą oglądam, metro będzie kursowało niemal puste aż do stacji Lazurowa, czyli dzisiejszej pętli Os. Górczewska. Dopiero tam wsiądą prawdziwe tłumy: mieszkańcy pobliskich wysokich bloków, pasażerowie podmiejskich autobusów i kierowcy, zostawiający auta na parkingu P+R. Patrząc na liczby można odnieść wrażenie, że stacje Chrzanów i Połczyńska powstaną tylko dlatego, że są po drodze do stacji techniczno-postojowej Mory.

Najbardziej konkretnych odpowiedzi udziela pracownik Zarządu Transportu Miejskiego. W ciągu kilku minut dowiaduję się, że takie linie, jak 190, 154 czy 523 powinny zostać na komunikacyjnej mapie Bemowa.

- Wiele osób przesiądzie się do metra, ale nie wszyscy będą jechać na Świętokrzyską - słyszę. - 190? Nie wyobrażam sobie, żeby ta linia nie miała wrócić na trasę przez Górczewską, most Śląsko-Dąbrowski i Radzymińską. Jeśli chodzi o rozkład jazdy, to pasażerowie "zagłosują nogami". Bardziej obłożone linie będą oczywiście kursowały częściej.

Brakuje pomysłu

Po rozmowach z mieszkańcami, urzędnikami i projektantami szybko można dojść do wniosku, że Bemowo potrzebuje kompleksowego projektu, obejmującego cały układ drogowy i sieć komunikacji miejskiej. Gdy w poprzedniej dekadzie w ratuszu zapadła decyzja o przesunięciu linii metra z Jelonek na Górce i Chrzanów, nie poszło za nią dostosowanie innych planów inwestycyjnych dla tej części miasta. Przykład? Skoro wydajemy miliard na stację przy Szeligowskiej, to konsekwentnie powinniśmy dać zielone światło dla wysokiej zabudowy wokół niej - by metro nie kursowało puste a inwestorzy mogli optymalnie wykorzystać drogie, korzystnie położone działki. A jeśli budujemy metro na Górce i Chrzanów, to nie przekonujmy mieszkańców Jelonek czy Nowego Bemowa, że metro jest dla nich. "Ile pasów ruchu powinna mieć Górczewska?" - to w tym kontekście nie pierwsze, ale jedno z ostatnich pytań.

Dominik Gadomski


LINKI SPONSOROWANE
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Bemowo



REKLAMA





19.04.2018 09:43 #paulina_f
Dostrzegam tu pewną niekonsekwencję. Z jednej strony autor podaje w wątpliwość, by mieszkańcy Jelonek i Górc przesiedli się do metra. Ponad 40 tys. osób, które już tu mieszkają nie wsiądzie. Metro będzie jechać do Lazurowej puste. Z drugiej strony autor odznacza się niezłomną wiarą, że mityczni przyszli mieszkańcy Chrzanowa do metra wsiadać będą dużo chętniej. Na jakiej podstawie takie założenie? Nie wiadomo. Można natomiast oprzeć na nim dużo dalej idące postulaty o zagęszczenie zabudowy i wciśnięcie jak najwyższych bloków na Chrzanowie. Brawo, wygrał Pan developerską nagrodę Złotego PUMa!
#paulina_f napisał(a) 19.04.2018 09:43

Z drugiej strony autor odznacza się niezłomną wiarą, że mityczni przyszli mieszkańcy Chrzanowa do metra wsiadać będą dużo chętniej. Na jakiej podstawie takie założenie?
Na takiej, że człowiek jest skłonny zmienić przyzwyczajenia transportowe w dwóch sytuacjach: gdy rodzi mu się pierwsze dziecko i gdy się przeprowadza. To wiedza z dziedziny psychologii transportu. A skąd postulaty zagęszczenia zabudowy obok metra? To już ekonomia, poziom licealny.
19.04.2018 11:59 #Sebastian Tyszczuk
Naiwna wiara miejskich aktywistów, że z powodu bliskości metra ludzie zrezygnują z posiadania samochodów. No całkiem, jakby Warszawa miała zostać jakimś żydowskim kibucem. Tymczasem w Warszawie wg danych GUS dynamika przyrostu liczby samochodów i to wyłacznie na podstawie samochodów rejestrowanych w Warszawie wynosi odpowiednio : 620 (2014), 648 (2015), 681 (2016)
na 1000 mieszkańców, w rzeczywistości liczba ta jak się szacuje wynosić może ok 900 samochodów na 1000 mieszkańców, albowiem duża ich część rejestrowana jest w innych miejscowościach. Zatem wystarcza tu znajomości matematyki na poziomie 3 klasy szkoły podstawowej - naprawdę nie jest trudno takich prognoz dokonać. Ale przecież dobrze wiemy, że nie chodzi tu o planowanie przestrzenne. Te projekty to,nie tylko skrajna niewiedza i nieodpowiedzialność, ale zwykła niegospodarność, która powinna zostać wyjaśniona. I chciałbym poinformować, że Kukiz'15-Bemowo oraz Kukiz'15 - Wola już wspólnie z prawnikami biura poselskiego Marszałka Tyszki przygotowujemy odpowiednie zapytanie poselskie w tej sprawie. A już, to, że urzędnicy m.st Warszawa planują budowę łącznika pomiędzy węzłem S7 i S8 a ulicą Górczewską i całkowicie pomijają wpływ wpuszczenia tej wylotówki w Górczewską, zlecając wykonanie projektów Górczewskiej bez uwzględnienia tej inwestycji to jakiś samorządowa aberracja, która można wytłumaczyć wyłącznie politycznym ustawką warszawskiej PO z aktywistami miejskim pod zbliżające się wybory samorządowe. Skrajna niegospodarność.
19.04.2018 12:57 #Jakub
Pan Autor wskazuje, że najlepiej dogęścić zabudowę. Jasne i najlepiej tak aby już na pierwszej stacji wagony metra były pełne. Co do ekonomii poziom licelany to śmiem twierdzić, że to raczej poziom developerski. Dla developerów liczy się tylko największy zarobek. Im bardziej gęsto i bardziej w górę tym lepiej. Nie tylko ekonomia się liczy. A gdzie właściwe napowietrzanie miast, placówki oświatowe, przychodnie, szpitale, skwery, place zabaw, zieleń, tereny zielone. Najlepiej zrobić nad metrem wieżowcowe getta bo ekonomicznie najbardziej opłacalne. A gdzie w tym wszystkim człowiek. Developer to ma sobie optymalnie i korzystnie wykorzystać działeczkę a czlowiek to już sobie może później żyć w takim dogęszczonym gettcie. Smutno się robi czytając takie artykuły.
#Jakub napisał(a) 19.04.2018 12:57

Najlepiej zrobić nad metrem wieżowcowe getta bo ekonomicznie najbardziej opłacalne.
Powstają takie mieszkania, na jakie jest popyt. Proszę pamiętać, że deweloper zarabia dopiero wtedy, kiedy SPRZEDAJE lokale, więc budowa "getta" z fatalnymi warunkami nie ma żadnego sensu.

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA





więcej
REKLAMA

Według władz Warszawy metrem na Bemowo
dojedziemy najpóźniej za:
 
dni

godzin

minut

sekund
REKLAMA
Wyprzedaż Wakacyjna -70%
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Inne nieruchomości sprzedam
 Mam do sprzedania miejsce postojowe w garażu podziemnym przy ulicy Zgrupowania Żmija 17, miejsce nr 1. Powierzchnia miejsca 11 m2, plus pusta powierzchnia obok miejsca 6 m2 co daje razem 17 m2. Pełna własność. Cena 17 000 zł. tel: 784 667 597 mail waldek@globex.pl

Sprzedam samochód
 kupię mercedesa Sprintera 208 210 212 213 216 308 310 311 312 313 316 408 410 412 413 416 kupię Mercedes Kaczkę 207 208 209 210 307 308 309 310 407 408 409 410 814 817 914 917 1014 1017 1114 1117 Vito MB100 Skup Mercedes 124 W124 190 W201 C-202 najlepiej płacę za każdego Mercedes Sprintera Kupie Volkswagena Lt28 Lt35 Lt46 Transportera T3 T4 T5 T6 Caddy Passata B5 B6 Bora Golfa IV V Kupię Toyotę Avensis Corollę E8 E9 e10 E11 E12 E15 Carinę Yaris Aygo Auris Tel. 725 562 998 Skup Toyot z całej Polski szybki odbiór dziś dzwonisz i dziś sprzedajesz

Nieruchomości
 Sprzedam działkę 1490m2 wraz z nowo budowanym domem 110m2. działka ogrodzona siatką, uzbrojona. Przykryty blachodachówką. okna zamontowane, elektryka rozprowadzona, położone tynki tradycyjne (cementowo-wapienne). Okolica jest bardzo spokojna, w pobliżu sklep, szkoła, przystanek PKS oraz stacja PKP. Działka znajduję się w miejscowości Pasieki gm. Goworowo. tel. 519576735

Porady prawne
 Sprawy rodzinne - w tym zdrady, ustalenia pracownicze (kontrola zwolnień lekarskich), mobbing, sprawdzanie prawdziwości danych etc Sporządzanie pism procesowych gratis. Czujesz że Twój partner/partnerka Cię zdradza, ale wciąż nie masz dowodów? Chcesz ograniczyć prawa rodzicielskie/pozbawić władzy rodzicielskiej swojego nieodpowiedzialnego partnera, który szkodzi dobru małoletniego dziecka? Pracodawca od dłuższego czasu szykanuje Cię w pracy, podlegasz ciągłej krytyce co sprawia, że jesteś na skraju załamania nerwowego? Nie czekaj aż będzie za późno. Gwarantujemy pełną dyskrecję. Napisz wiadomość na adres: detektyw.veritas@gmx.com, krótko opisz sytuację, a my skontaktujemy się z Tobą w przeciągu kilku godzin.


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Najnowsze wydanie

REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA