REKLAMA

Puls Warszawy

samorząd »

 

Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek?

  6 lipca 2018

alt='Socjalizm w Warszawie. Po co miasto dopłaca do taksówek?'
źródło: FB TAXI MPT Warszawa

Warszawski ratusz wciąż jest właścicielem korporacji taksówkowej, która powstała za czasów Bolesława Bieruta. I choć podatnicy dokładają do tego interesu miliony złotych - wcale nie zamierza się jej pozbywać.

REKLAMA

Niezliczona liczba prywatnych taksówkarzy i innych przewoźników, coraz więcej samochodów czy skuterów z wypożyczalni, wreszcie Uber i inne aplikacje, umożliwiające łatwe zamówienie transportu - w takich realiach Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe wygląda jak prawdziwy dinozaur. Założona w 1951 roku firma wciąż pozostaje własnością publiczną. 100% udziałów w spółce ma warszawski samorząd. Warszawa kontra wolny rynek. Socjalizm wraca? Warszawa kontra wolny rynek. Socjalizm wraca?
Wyobraźmy sobie, że urzędnicy uznali, że mieszkańcy odżywiają się niezdrowo i należy promować bary sałatkowe.
Jak radzi sobie MPT? Beznadziejnie.

Wciąż pod kreską

Według danych ratusza w 2016 roku straty spółki wyniosły 2,7 mln zł, w roku ubiegłym - 2,2 mln zł. Zapytaliśmy, dlaczego prywatne firmy radzą sobie na rynku, a firma komunalna ma tak duże problemy z pozostaniem na powierzchni. Urzędnicy winią m.in. nielegalnych przewoźników i kierowców Ubera.

- MPT działa na wysoce konkurencyjnym rynku, który charakteryzuje się obecnością podmiotów nie zawsze działających zgodnie z przepisami prawa, tzn. posiadających licencje i prowadzących zarejestrowaną działalność gospodarczą, uiszczając wszystkie daniny publiczno-prawne - pisze Magdalena Łań z Urzędu m.st. Warszawy. - Na sytuację branży taksówkowej w dużej mierze mają wpływ podmioty działające w "szarej strefie". Dodatkowo, w ostatnich latach zachodzą zmiany dotyczące modelu biznesowego działalności taksówkowej. Oprócz tradycyjnych korporacji, które ponoszą koszty związane z utrzymaniem infrastruktury technicznej, zatrudnieniem pracowników, utrzymaniem i pozyskaniem miejsc postojowych, działaniami promocyjno-reklamowymi, pojawiły się inne formy realizowania usług taksówkowych.

Te inne formy to m.in. Uber czy Taxify, ale także Bla Bla Car. Co ciekawe, ratusz wymienia także carsharing, w którego promocję zamierza się włączyć za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich. Wszystkie wymienione wyżej formy świadczenia usług transportowych są oczywiście legalne. Warto przy tym zauważyć, że taksówkarze zatrudniani przez prywatne korporacje także krytykują kierowców Ubera i domagają się delegalizacji aplikacji.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Prywatyzacji nie będzie

O prywatyzacji MPT mówi się od wielu lat. Jak informuje ratusz, w ostatnich latach zostały podjęte dwie próby, ale obie były bezskuteczne. Zamiast zlikwidować nierentowną firmę, urzędnicy postanowili poprawić jej ofertę. Jedne z najwyższych cen w Warszawie (2,40 zł/km) nie spadły, ale wprowadzono szereg "nowości", takich jak... płatność kartą czy nowa wersja aplikacji mobilnej.

- Wykonano również nową stronę internetową uwzględniającą preferencje klientów dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych w sieci - czytamy w mailu z ratusza. - Ponadto wdrażany jest program wymiany samochodów w celu unowocześnienia floty użytkowanych taksówek, w tym m.in. poprzez możliwość podnajmu samochodów od MPT dla kierowców, którzy nie mają zdolności kredytowej i sami nie mogą ich nabyć.

REKLAMA

"Inwestują" coraz więcej

8 czerwca MPT poinformowało o podpisaniu umowy z Portami Lotniczymi, dzięki której w sierpniu rozpocznie obsługę Lotniska Chopina. Uruchomione zostaną nawet własne stanowiska obsługi klienta, zlokalizowane w hali przylotów.

- Oprócz tego zarząd pozyskał do obsługi taksówkowej atrakcyjne miejsca postojowe zlokalizowane przy niektórych warszawskich szpitalach, klubach nocnych, przy Dworcu Zachodnim, w rejonie Dworca Centralnego, przy Pałacu Kultury i Nauki, a także w innych atrakcyjnych lokalizacjach pobliżu warszawskich hoteli i restauracji - pisze Magdalena Łań. - Podjęto także akcję marketingową skierowaną zarówno do pasażerów, zachęcającą do korzystania z usług MPT, jak również do kierowców, mającą na celu pozyskanie ich do współpracy z korporacją.

(dg)

.
 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Złotuś

06.07.2018 23:07

Panie Redaktorze, bez sensu jest to całe infantylne pitu-pitu w artykule. Rasowy i niezależny dziennikarz wymieniłby z imienia i nazwiska oraz przynależności partyjnej wszystkich dyrektorów oraz wicedyrektorów tego żałosnego przedsiębiorstwa w ciągu ostatnich 25 lat i bez żadnego komentarza czytelnicy ujrzeliby gołą prawdę. Po prostu jest to od lat przechowalnia nieudolnych polityków i politykierów oraz różnych cwaniaków z nimi powiązanych i tylko z tego powodu jest nadal utrzymywana przez samorząd. Rada Miasta - gdyby miała taką wolę - w ciągu jednego roku mogłaby doprowadzić do likwidacji lub prywatyzacji przedsiębiorstwa, ale przecież w niej też siedzi kupa bezczelnych cwaniaków, którzy z MPT-owskiej synekury mogą zawsze skorzystać.

# harcerz

09.07.2018 14:51

Najoględniej mówiąc mijasz się z prawdą Złotuś .
Jak byś zadał sobie trochę trudu to dowiedziałbyś się , ze:
- struktura firmy jest b.mała,
- kierownicze ( z wyjątkiem Prezesa ) stanowiska operacyjne zajmują osoby , które sa wieloletnimi pracownikami firmy ( po 20 i więcej lat) i obecne ich stanowisko jest efektem naturalnego awansu wewnątrz firmy . Zatem zasada obsadzania w/w stanowisk jest najzdrowszą z możliwych z punktu widzenia przedsiębiorstwa.

# Miś

10.07.2018 14:39

nikt nie chce przepłacać za usługi, więc nie ma co się dziwić że klienci zamiast MPT wybierają tańszą alternatywę

REKLAMA

# benek

11.07.2018 16:24

Być może kierowcy MPT powinni poszukać innego zatrudnienia - np. jako kierowca autobusu miejskiego? Tam chyba stale brakuje rąk do pracy

# PiterX

12.07.2018 13:33

skoro spółka od wielu lat przynosi tylko straty to na prawdę wypadałoby wprowadzić bardziej radykalne zmiany. Sama aplikacja nie wystarczy

# xyz

19.07.2018 10:37

A skoro są na stracie to i podatków nie musza płacić

REKLAMA

# taxwawa

25.02.2019 09:45

brawo piterrX
Sama aplikacja to nic, teraz każdy ją ma, a zdaje się, że mpt ma jeden zasadniczy problem. Nie pozyskuje klientów instytucjonalnych, co powoduje, że taxówki stoją, a kierowcy odchodzą, a firma pogłębia straty. A to już ewidentna wina zarządu i osób na kierowniczych stanowiskach. Ostatni dzwonnej na radykalne zmiany, albo likwidacji firmy.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break