REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

SKM-ką z Bemowa na Służewiec? Za 25 miliardów "nie da się"?

  8 maja 2015

alt='SKM-ką z Bemowa na Służewiec? Za 25 miliardów "nie da się"?'

Gdyby PKP Polskie Linie Kolejowe zechciały iść na rękę pasażerom komunikacji miejskiej, dojazd z Jelonek i Górc do zagłębia biurowego na Służewcu już za kilka lat trwałby... kilkanaście minut. Tymczasem wygląda na to, że kolejowe inwestycje w Warszawie będą spartaczone w podobny sposób, w jaki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmarnowały miliony na trasie Warszawa - Legionowo.

REKLAMA

W listopadzie ubiegłego roku kolejarze ogłosili, że tory między Jelonkami i Górcami a Wolą wreszcie zaczną być wykorzystywane przez pociągi osobowe. W ramach przebudowy tzw. Warszawskiego Węzła Kolejowego mają powstać dwie nowe stacje, z których skorzystają SKM-ki i - być może - pociągi Kolei Mazowieckich. Stacje te zbudowane zostaną przy Połczyńskiej i Górczewskiej, dzięki czemu mieszkańcy Jelonek i Górc uzyskają bardzo wygodne połączenie z ulicą Powązkowską, Dworcem Gdańskim, ZOO, Nową Pragą, a także Rembertowem, Ursusem i Ożarowem Mazowieckim. To dobra wiadomość, ale przecież większość mieszkańców naszej dzielnicy pracuje na Służewcu.

- 189 jest dramatycznie przepełnione - mówili podczas konsultacji społecznych mieszkańcy, dojeżdżający codziennie do popularnego "Mordoru" na Marynarskiej, Domaniewskiej, Postępu i innych ulicach coraz gęściej zabudowywanych biurowcami. Pojawił się nawet głos, by uruchomić na tej trasie linię ekspresową.

189 kursuje obecnie z bardzo dużą częstotliwością: w porannym szczycie co 5-8 minut, w popołudniowym - co 7-8. Po otwarciu stacji metra obok Wola Parku powstałby węzeł przesiadkowy, z którego korzystaliby także pasażerowie z Woli, Pragi i Targówka. Parking P+R Połczyńska zacząłby wreszcie być wykorzystywany przez kierowców przesiadających się do SKM-ek na Służewiec, byłaby tam także wygodna przesiadka z tramwajów z Jelonek i Woli. Ale to za mało. Trzeba też przyznać, że codzienne pokonywanie kilkunastu kilometrów autobusem, zwłaszcza zatrzymującym się na każdym przystanku, to zaprzeczenie pojęcia "nowoczesna komunikacja miejska". I tutaj wracamy do tematu pociągów.

Spójrzmy na mapę

Planowaną stację Połczyńska od istniejącej Aleje Jerozolimskie dzielą 2-3 kilometry. A ile kilometrów torów zamierzają zbudować do 2022 roku PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego - inwestycji za 25 miliardów złotych? Zero. Wstępnie rozważana jest tylko koncepcja przebudowy układu torowego przy Dworcu Zachodnim, dzięki której SKM-ki mogłyby jechać z Dworca Gdańskiego przez Zachodni na Służewiec i Lotnisko Chopina. Poza tym przebudowa "węzła" ogranicza się do budowy nowych stacji (czasem w absurdalnych miejscach) i remontu istniejących oraz wymiany torów na nowe. A taka okazja, jak obecna perspektywa unijna, w której pieniądze z Brukseli na inwestycje w komunikację szynową płyną szerokim strumieniem, może się już nigdy nie powtórzyć.

Zapraszamy na zakupy

Tunel lub wiadukt to czysty zysk

Co zyskalibyśmy dzięki połączeniu stacji Połczyńska i Aleje Jerozolimskie tunelem lub wiaduktem?

Przede wszystkim drastycznie skróciłby się czas dojazdu z Bemowa na Szczęśliwice, Rakowiec, Służewiec i Lotnisko Chopina. Po otwarciu stacji metra obok Wola Parku powstałby węzeł przesiadkowy, z którego korzystaliby także pasażerowie z Woli, Pragi i Targówka. Parking P+R Połczyńska zacząłby wreszcie być wykorzystywany przez kierowców przesiadających się do SKM-ek na Służewiec, byłaby tam także wygodna przesiadka z tramwajów z Jelonek i Woli. Na samych Odolanach można byłoby zostawić rezerwę pod stację, która może przydać się w przyszłości, po zabudowaniu części terenów kolejowych osiedlami. W skrócie: taki tunel albo wiadukt to czysty zysk, ale - jak się okazuje - nie dla PKP PLK. Rzecznik firmy, zapytany o połączenie zachodnich dzielnic ze Służewcem i Lotniskiem Chopina, mówi o Woli.

- Zaplanowaliśmy usprawnienie dojazdu z zachodnich dzielnic do stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Połączenie będzie biegło od Warszawy Gdańskiej przez Warszawę Zachodnią i dalej linią radomską - opowiada Maciej Dutkiewicz. - Przebudujemy m.in. zachodnią część stacji Warszawa Zachodnia, by przewoźnicy działający na terenie Warszawy mogli uruchamiać takie połączenia.

Kolejarze najwyraźniej nie zauważyli, że mamy rok 2015, zaś lata 60-te poprzedniego wieku dawno minęły i Wola to centrum miasta, a nie zachodnia dzielnica mieszkaniowa. Usprawnienie dojazdu z Bemowa - zgodnie z planami PKP PLK - będzie polegało na tym, że do SKM-ki jadącej na Służewiec będzie można wsiąść nie na Dworcu Zachodnim, ale na przykład na stacji Kasprzaka, czyli o jeden przystanek autobusu 523 bliżej. Będzie to doprawdy wspaniałe usprawnienie, godne wielkiej białej tablicy z flagą Unii i wartością dofinansowania. Zmarnowanego dofinansowania.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# BeMózg

08.05.2015 10:03

"większość mieszkańców naszej dzielnicy pracuje na Służewcu" - ciekawe, skąd autor wziął takie dane? Może większość jego rodziny i znajomych zamieszkujących na Bemowie jest urzędasami ze Służewca, ale w skali całej dzielnicy nie są oni większością.

# darq

08.05.2015 11:03

Bardzo dobry artykuł!
Plany PKP na tę perspektywę unijną to kpina. Nigdy za dużo przypominania, jak wielki strumień pieniędzy trafi do spółek kolejowych i jak marniutki lifting za te miliardy zrobią. Żadnych nowych torów, żadnych przełomowych rozwiązań. Jedyne ciekawe projekty powstaną we "współpracy" z deweloperami, czyli de facto będzie to wyprzedaż terenów - jedyne, w czym PKP jest dobra.
I gdzie te kolosalne zyski wsiąkną? Jak skorzystają pasażerowie? Kiedy SKM stanie się koleją miejską taką, jak w innych miastach na świecie?

# darq

08.05.2015 12:29

Dodam jeszcze, że po otwarciu Nowolazurowej ciekawą opcją byłby węzeł przesiadkowy Ursus Północny - gdyby jeździły stamtąd szybkie i regularne pociągi do centrum i na Służewiec. Ale nawet takich "fanaberii" za te miliardy kolej nie planuje.

REKLAMA

# lideksynubeka

08.05.2015 14:43

A to ciekawe.Skręt z Zachodniego na Gdański był już przed wojną.POpaprańcy z PO po 8 latach rzadów też wpadli na pomysł,żeby go zbudować? To niech go ujmą w strategii"Polska 2060".Małorolne chłopstwo to łyknie.Wczesniej i tak nie da się zrobic,bo trzeba rozdawać posady kolesiom.

# wawa

08.05.2015 20:35

Bardzo ciekawy pomysł z wybudowaniem takiego odcinka torów, zapewne w tunelu wydrążonym przez tarcze jak metro, aż dziwne że nie ma takie połączenia, w sam raz na rozwiązanie problemu długiego dojazdu z Bemowa na Służewiec.

# gordon

09.05.2015 13:16

Budowa tych torów wymagałaby koordynacji z projektem miejskiego odcinka trasy N-S planowanej w tym samym korytarzu, albo - nie daj Boże! - wspólnej z miastem inwestycji w wiadukty.
Nie od dziś wiadomo, że koordynacja i współpraca to dla kolejarzy czysta abstrakcja. Przecież nawet sensowny projekt kolejowej obwodnicy w funkcji metra kolejarze totalnie zlali, a Dąbrowskiemu pozostało wieszanie błagalnych płacht na Ratuszu... Niby mamy SKM, a jak to działa? Ile osób w drodze na Służewiec przesiada się z zatłoczonego 189 w rzekomo szybką i wygodną kolej? Nie sprawdza się to w przypadku PKP Włochy, nie sprawdziłoby się na Ursusie Płn i również odcinek po śladzie trasy N-S pewnie niewiele by dał, póki całe pokolenie kolejarzy nie wymrze...
Skoro są pieniądze UE na ekologiczny transport, to lepiej podpiąć pod to budowę trasy N-S z pasami dla metrobusów (o napędzie hybrydowym, żeby było że eko :) ) Na miejską kolej naprawdę nie warto liczyć...

REKLAMA

# były członek PO

09.05.2015 13:25

#gordon napisał(a) 09.05.2015 13:16

Skoro są pieniądze UE na ekologiczny transport, to lepiej podpiąć pod to budowę trasy N-S z pasami dla metrobusów (o napędzie hybrydowym, żeby było że eko :) ) Na miejską kolej naprawdę nie warto liczyć...

Błąd w myśleniu. Warto w nią zainwestować, a współpraca z koleją zależy tylko od ludzi, którzy pełnią w niej funkcje zarządcze. Jeżeli nie są w stanie współpracować z miastem to pani Hanna Gronkiewicz-Waltz, jako wiceprzewodnicząca partii rządzącej, powinna postarać się o wymianę ich przez ministerstwo na takich, którzy współpracować będą. Niestety problem jest gdzie indziej, problemem jest... mąż pani prezydent. Przeciwnik rozwoju SKM-ki.

# gordon

09.05.2015 14:14

Naprawdę myślisz, że jeśli przez ćwierć wieku kolej nie włączyła się realnie w strukturę komunikacji miejskiej, to na przeszkodzie stał jeden człowiek? Nie mentalność kolejowych mas, nie struktura kolejowych molochów, nie bezwładność i ciepełko kolejowej administracji, nie możliwość kręcenia lodów tam, gdzie panuje bałagan za to przelewają się duże pieniądze? I to przez męża pani prezydent kolej podupadła w całym kraju, oddając pole przewoźnikom drogowym? O święta naiwności! Trochę sobie jeszcze poczekasz na poprawę :)

# Nikos

12.05.2015 07:52

Nie opłaca się - "za mało mieszkańców", metra też nie ma co tam puszczać.

REKLAMA

# mój

12.05.2015 10:44

Ogólnie myślę, że Warszawie bardzo przydała by się pełna obwodnica kolejowa - od południa także. Komunikacja poprzeczna na południu Warszawy to w chwili obecnej jakieś nieporozumienie.

# miskant

12.05.2015 22:37

Bardzo fajny i perspektywiczny pomysł! Gdyby jeszcze tak pójść za ciosem i połączyć linię radomską z koleją po stronie praskiej to koło by się domknęło i mielibyśmy warszawską circle line lub kolco.

# miskant

12.05.2015 22:40

Bardzo fajny i perspektywiczny pomysł! Gdyby jeszcze pójść za ciosem i połączyć kolej radomską z koleją po stronie praskiej to koło by się domknęło i mielibyśmy warszawski odpowiednik londyńskiej circle line lub moskiewskiego kolco.

REKLAMA

# Warszawiak23

13.05.2015 21:28

WSPANIAŁY POMYSŁ!!!
ZMODERNIZOWAĆ LINIĘ KOLEJOWĄ Z GROT PRZEZ JELONKI, KOŁO, DWORZEC GDAŃSKI. BĘDZIE WSPANIAŁY DOJAZD DLA STUDENTÓW WOJSKOWEJ AKADEMII TECHNICZNEJ ORAZ DLA PRACOWNIKÓW SĄDU NA GROTACH

# wania

14.05.2015 09:03

przez Jelonki i Górce winny przechodzić aż 2 linie
a) Gołąbki - Tunelowa - Połczyńska P+R - Górczewska - Powązkowska - Gdański _Legionowo - Zegrze !!!
b) Lotnisko Modlin - Legionowo- Gdański - Górczewska - Jelinki - Al. Jerozolimskie - Służewiec- Lotnisko Chopina.
A na Służewcu rzeczywiście jest kocioł jakich mało, a będzie z każdym rokiem tylko gorzej

# morze

14.05.2015 10:24

A może mieszkańcy Bemowa (i nie tylko) powinni zacząć działać? Tworzyć stowarzyszenia? naciskać? przypominać? rozliczać? Pomyślcie, ile życia tracimy na dojazdach zupełnie bez sensu. Godzina dziennie więcej to tysiące godzin rocznie, zamiast odpoczynku, czasu z rodziną, aktywności sportowej, nauki języków...A jaki ma to wpływ na nasze zdrowie...
Może powinniśmy naprawdę zacząć działać; teraz takich tematów nawet w obietnicach wyborczych nikt nie podnosi, widzicie jak się z nami liczą. I wychodzi na to, że sami się na to godzimy :-/

REKLAMA

# Kacper

23.11.2017 16:06

Pomysł ciekawy, ale czy tańszym rozwiązaniem nie byłoby wybudować łącznicy między Warszawa Połczyńska a Warszawa Ursus PŁN? A następnie Wykorzystanie toru (jednego) na przejazd z Warszawa Włochy do Warszawa Aleje Jerozolimskie?
Taki układ za jednym zamachem połączy Bemowo, Ursus, Włosy, Ochotę i Mokotów, bez kosztownych tunelów i wiaduktów. A przejazd przez dodatkowe 2 stacje to kwestia ledwie kilku minut więcej.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA