REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Przenieśmy Dworzec Wileński
REKLAMA

źródło: FUV Architekci


REKLAMA

Przenieśmy Dworzec Wileński

Cztery podziemne perony "drzwi w drzwi" ze stacją metra - gdyby los "Wileniaka" zależał od ludzi podejmujących odważne decyzje, tysiące pasażerów miałyby tam niezwykle wygodną przesiadkę.

REKLAMA

Otwarty w połowie XIX wieku Dworzec Warszawa Wileńska (wówczas zwany Petersburskim) jest nieprzerwanie jednym z najruchliwszych miejsc w Warszawie. Dziesięciolecia mijają a przy Targowej i al. "Solidarności" przybywa środków transportu: pociąg, tramwaj, autobus, kolej podmiejska... i wreszcie metro. Gdy dwa lata temu otwarto peron podziemnej kolei, wszystkie wady Dworca Wileńskiego stały się nagle widoczne jak na dłoni.

Błędy niedawnej przeszłości

Kiedy w ubiegłym miesiącu, w ramach międzynarodowych warsztatów Resolve, Zarząd Dróg Miejskich gościł w Warszawie specjalistów transportu i urzędników z kilku krajów europejskich, jednym z omawianych miejsc był właśnie "Wileniak".

- Dworzec połączony z centrum handlowym powstał w 2002 roku, kiedy jakikolwiek wkład prywatnych inwestorów był traktowany jak dobrodziejstwo - tłumaczył gościom z zagranicy jeden z drogowców. - W rezultacie dostaliśmy stację kolejową znajdującą się za centrum handlowym, które pasażerowie muszą omijać podczas przesiadki.

Rozwiązanie tego problemu znalazł architekt Michał Poziemski. Proponuje on ukrycie pod ziemią całego praskiego odcinka linii kolejowej do Wołomina.

- Tunel kolejowy znalazłby się pod al. "Solidarności", dzięki czemu cały teren należący do PKP zostałby uwolniony pod inwestycje, co w znacznym stopniu zrekompensowałoby koszty - mówi. - Ulica zyskałaby drugą pierzeję i nabrała bardziej miejskiego charakteru a nowy, podziemny Dworzec Wileński znalazłby się tak blisko stacji metra, jak to tylko możliwe. W nowej lokalizacji mógłby on mieć nawet cztery perony, z których przechodziłoby się bezpośrednio na poziom -1 stacji metra. Istniejący budynek dworca można przeznaczyć na cele komercyjne.

Propozycja architekta wymagałaby oczywiście nie tylko dużych nakładów finansowych, ale także woli współpracy ze strony warszawskiego samorządu, kolejarzy i właściciela Galerii Wileńskiej. Zysk dla tysięcy pasażerów z Targówka i Białołęki oraz Ząbek i innych podwarszawskich miejscowości, przesiadających się dwa razy dziennie na "Wileniaku", byłby gigantyczny. Wygodny węzeł przesiadkowy mógłby także zachęcić kierowców wjeżdżających do miasta Radzymińską do zostawienia samochodu na parkingu, a także generować dodatkowe zyski dla kupców.

Co jest źle?

Wkrótce po otwarciu fragmentu nowej linii metra na Pragę wybrali się aktywiści Zielonego Mazowsza, którzy zauważyli w ważnym węźle przesiadkowym... trzy zalety: liczne windy, dobrą lokalizację parkingów rowerowych i wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy w kierunku Starówki i Śródmieścia. Spośród pasażerów z dzielnicy Targówek zdecydowanie najgorszą przesiadkę do metra mają mieszkańcy osiedla Wilno, dojeżdżający na Wileński pociągami. Wysiadają z nich na peronie, którego najlepsze czasy dawno minęły a spacer do metra odbywają pod czujnym okiem panów popijających piwo. Zdecydowanie wygodniejsza jest przesiadka z autobusów jadących z Targówka Mieszkaniowego, Fabrycznego i Zacisza. Wciąż jednak daleko do ideału.

- Odległość między peronami Dworca Wileńskiego a przystankiem tramwajowo-autobusowym w kierunku Śródmieścia wynosi ok. 230 metrów - obliczyło Zielone Mazowsze. - Odległość do przystanku tramwajowego obsługującego pozostałe linie tramwajowe w kierunku centrum to już ponad 380 metrów.

...a to ponad dwukrotnie więcej, niż zalecają specjaliści od komunikacji miejskiej i urbanistyki. Zielone Mazowsze zauważyło także, że przejścia dla pieszych przy dworcu są zdecydowanie za wąskie i nie mieszczą wszystkich przechodniów. Równie źle jest pod ziemią. Aż dziesięć z trzynastu wejść prowadzi nie bezpośrednio na stację metra, ale do nowego systemu przejść podziemnych pod skrzyżowaniem Targowej z al. "Solidarności".

Biorąc pod uwagę, że infrastrukturę transportową planuje się na najbliższych sto lat, węzeł przesiadkowy z Dworcem Wileńskim jest całkowitą porażką kolejarzy i samorządu. Dwa lata po otwarciu stacji metra i piętnaście po budowie samego dworca należałoby podjąć decyzję o przebudowie. Właściwe pytanie nie brzmi "Czy nas na to stać?". Brzmi ono: czy znajdzie się ktoś, kto podejmie odważną decyzję?

Dominik Gadomski


LINKI SPONSOROWANE
  • Poleć
  • Udostępnij
  • Polub Tu Stolica

Przenieśmy Dworzec Wileński

źródło: FUV Architekci




REKLAMA





16.05.2017 22:04 #Gość
Po słowach "pierzeja" i "bardziej miejski charakter" wiedziałem, że dalej nie warto czytać, bo dalej z pewnością będzie o Zielonym Mazowszu i "aktywistach". Nie zawiodłem się.
17.05.2017 07:51 #Hhh
Nie tylko mieszkańcy Wilna mają trudność, ale dziękuję za troskę. To przede wszystkim dojeżdżający mieszkańcy Ząbek, Tłuszcza. Nie trzeba być architektem żeby zadać sobie pytanie dlaczego tej stacji nie wpuścili pod ziemię - pociągi mogłyby dalej jechać jako metro tak jak w NY pod ziemią i czasami nas ziemią. Architekci nic nie mówili o zbyt wąski łączniku na Świętokrzyskiej?
22.05.2017 22:18 #...
#Hhh napisał(a) 17.05.2017 07:51

Nie trzeba być architektem żeby zadać sobie pytanie dlaczego tej stacji nie wpuścili pod ziemię - pociągi mogłyby dalej jechać jako metro tak jak w NY pod ziemią i czasami nas ziemią.
Tak , świetny pomysł - pod Starym Miastem , Anielewicza i cmentarzami w linie przez Jelonki do Gołąbek.
Na razie jednak jest budowany kolejny problem na drugiej linii metra w postaci stacji za daleko od PKP Koło , i projektowany jeszcze spacer dla pasażerów pomiędzy Wola Park i PKP Jelonki
Podobno ludzie inteligentni uczą się na cudzych błędach...

  Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (tj. adresu IP, który zapisze się automatycznie) przez Echo Media Plus sp. z o.o. z siedzibą w Legionowie, ul. Wspólna 3.
Niniejsza zgoda jest warunkiem koniecznym do skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Dane osobowe są przetwarzane w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo i poufność. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się mailowo pod adresem poczty elektronicznej: rodo@gazetaecho.pl.
Dane osobowe są przetwarzane wyłącznie w zakresie celu ich podania, tj. skomentowania artykułu i/lub opublikowania posta na forum portalu tustolica.pl.
W tym wypadku nie jest możliwe wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych w postaci adresu IP.
Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakresie naruszenia prawa do ochrony danych osobowych lub innych praw przyznanych na mocy RODO.

komentarz: 


Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać pogrubienie i wpisz [b].
Na końcu pogrubienia wpisz [/b].
Ustaw kursor w miejscu, gdzie ma się zaczynać kursywa i wpisz [i].
Na końcu kursywy wpisz [/i].
 Kliknij na ikonkę, która chcesz wstawić w treści w miejscu kursora: 
adres url:
tytuł: 
adres e-mail:
tytuł: 

nick: 
hasło: 
powtórz hasło: 
e-mail: 
data urodzenia: 
płeć: 

REKLAMA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Budowlane
 glazurnik 35złm2 domy /segmenty , montaz płytek 60x60 gres 35złm2 podłogi 30x30 gres 40złpodłogi (kotłownie garaze łącznie cokoly 12zł/mb łazienka srednia 2500zł /szt toaleta 1500zł warszawa bemowo i okolice do 60km tel 537905336

Komputery
 Tusze Tonery Serwis komputerów i drukarek dostawa gratis 506254745

Inne nieruchomości sprzedam
 Mam do sprzedania miejsce postojowe w garażu podziemnym przy ulicy Zgrupowania Żmija 17, miejsce nr 1. Powierzchnia miejsca 11 m2, plus pusta powierzchnia obok miejsca 6 m2 co daje razem 17 m2. Pełna własność. Cena 17 000 zł. tel: 784 667 597 mail waldek@globex.pl

Fauna i flora
 SZCZENIAKI rasy GOŃCZY POLSKI rodowodowe, czarne podpalane, ur. 28.06.2018r. (pieski i suczki) w hodowli użytkowej, po rodzicach polujących: PSOTA i NAGAR Piwniczański Jazgot FCI. GOTOWE DO ODBIORU w Warszawie lub bezpośrednio w hodowli w Sanoku. Więcej informacji na stronie www.gonczypolski-relaks.vanti.pl/nagarpsota.html Cena do uzgodnienia. Kontakt tel. 502 040 107.


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA