REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja »

 

Prezes SKM: Za trzy lata dłuższe pociągi na wszystkich liniach

  29 maja 2020

alt='Prezes SKM: Za trzy lata dłuższe pociągi na wszystkich liniach'

Rozmowa z Alanem Beroud, prezesem Szybkiej Kolei Miejskiej.

REKLAMA

- Zacznijmy od tego, co najbardziej interesuje pasażerów: które linie SKM są planowane do wzmocnienia i kiedy możemy liczyć na dodatkowe kursy?

- Przede wszystkim muszę zaznaczyć, że decyzję o rozkładzie jazdy i zestawieniu pociągów podejmuje Zarząd Transportu Miejskiego, który bierze pod uwagę wiele czynników mających na to wpływ. Dzisiaj nie jestem w stanie powiedzieć, jaki dokładnie będzie rozkład SKM za 2-3 lata, ale mogę zadeklarować, że będziemy starali się uruchamiać dłuższe pociągi na wszystkich naszych liniach.

Wstąp do księgarni

- Skąd weźmiecie pociągi?

- Mamy już podpisaną umowę ze spółką NEWAG z Nowego Sącza. Zgodnie z harmonogramem 21 nowych pociągów powinno dotrzeć do nas w 2022 roku. Ten zakup jest największą inwestycją w historii Szybkiej Kolei Miejskiej, wartą ponad 667 mln zł brutto. To właśnie Impulsy drugiej generacji pozwolą nam zrealizować wcześniejsze zapowiedzi i obietnice, dotyczące zwiększenia komfortu podróży i zapewnienia większej liczby miejsc dla pasażerów na istniejących liniach, a także docelowo uruchomić nowe połączenia.

REKLAMA

- A co z kolejnymi wydatkami? Mamy kryzys gospodarczy, miejscy radni szukają oszczędności, a SKM bez wątpienia potrzebuje dodatkowych pieniędzy. Jak zamierzacie przekonać samorządowców, że warto inwestować w kolej?

- Jeśli chodzi o umowę na Impulsy, mamy zapewnione pieniądze, pochodzące zarówno z budżetu Warszawy, jak i z funduszy unijnych. Mamy też zapewnione bieżące finansowanie niezbędne do codziennego funkcjonowania i dalszego rozwoju w ramach wieloletniej umowy ramowej, zawartej z Zarządem Transportu Miejskiego. Patrząc na nakłady przeznaczane co roku przez miasto na wydatki związane z zapewnieniem sprawnie funkcjonującego transportu publicznego, w tym również Szybkiej Kolei Miejskiej, myślę, że władze samorządowe mają pełną świadomość tego, że warto inwestować w kolej.

REKLAMA

- Inwestuje także PKP. Za kilka tygodni rozpocznie się przebudowa Dworca Zachodniego, podczas której zmieni się także układ torowy.

- To prawda. Zgodnie z deklaracjami zarządcy infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, po zakończeniu przebudowy układu torowego na stacji Warszawa Zachodnia umożliwiony zostanie bezkolizyjny przejazd pomiędzy liniami obwodową i radomską. To pozwoli na zapowiadane przez nas od dawna wydłużenie linii S9 w kierunku południowym, przez tzw. Mordor na Służewcu do Piaseczna.

- Przebudowywany jest również nieczynny od lat Dworzec Główny przy Towarowej. Czy tam także dojedziemy SKM-ką? Pracownicy pobliskich biurowców byliby zachwyceni.

- Na razie jest za wcześnie na deklaracje. Prawdopodobnie podczas realizacji poszczególnych etapów prac związanych z przebudową stacji Warszawa Zachodnia i związanymi z tym ograniczeniami w ruchu na linii średnicowej, wybrane linie SKM zostaną skierowane czasowo na stację Warszawa Główna.

- A co z linią S3? Tymczasowo kursuje ona przez tzw. linię obwodową, tj. przez Wolę. Część pasażerów chciałaby, żeby SKM została tam na stałe, część chce przywrócenia kursów przez Śródmieście. Jaka jest decyzja?

- Od początku wyjaśnialiśmy, że takie połączenie Żoliborza i Woli ze Służewcem za pośrednictwem linii S3 jest tymczasowe i zostało wprowadzone wyłącznie na czas budowy nowego przystanku Warszawa Targówek. Z informacji, jakie otrzymaliśmy na początku tego roku od zarządcy infrastruktury, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe jasno wynika, że obecnie nie jest możliwe utrzymanie na stałe połączeń pomiędzy stacjami Warszawa Gdańska i Warszawa Służewiec przez tzw. linię obwodową i peron 8 Warszawy Zachodniej.

- To połączenie cieszy się dużym zainteresowaniem.

- Oczywiście, mamy tego świadomość. Co więcej, dzięki otwarciu wolskiego odcinka II linii metra zapewnia ono możliwość szybkiej przesiadki do linii M2 na przystanku Warszawa Młynów i stanowi najszybszy sposób przejazdu z Żoliborza i Woli na Służewiec. Nie można jednak zapominać o tym, że podobnie jak pozostali przewoźnicy kolejowi na Mazowszu, jedynie dzierżawimy dostęp do torów i musimy się dostosować do decyzji zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK. Mogę jednak obiecać, że po zakończeniu przebudowy stacji Warszawa Zachodnia i otrzymaniu przez nas nowego taboru, bezpośrednie połączenia na tej trasie zapewni wydłużona do Piaseczna linia S9.

Rozm. dg

 

REKLAMA

Komentarze (4)

# pasażer ZTM

03.06.2020 11:52

"dzięki otwarciu wolskiego odcinka II linii metra zapewnia ono możliwość szybkiej przesiadki do linii M2 na przystanku Warszawa Młynów"
chyba raczej zapewnia długi spacer niż szybką przesiadkę
przy Wola Parku będzie to samo jak wreszcie stację kolejową zbudują.
Zabrakło też wyobraźni żeby doprowadzić II linie do stacji Gołąbki - metro zapełniało by się ludźmi z pociągów już od pierwszej stacji...

# qvertz

03.06.2020 22:58

Chu...jowizna połączeń skm jest, aż oczy bolą. Kursy dwa na godzinę, brak kursów obwodowych, peron 8 na Zachodnim powinien kierować ruch w kierunku W-wy Śródmieście lub Głównej, powinny pociągi skręcać także na Jelonki. I co? I g...ówno. Dużo chrzanienia, a żadnych rozwiązań. Ludzie dalej są skazywani na tłoczenie się w tramwajach i autobusach, które jeżdżą w większości na ulicach bez buspasów i utykają w korkach.

# J23

23.08.2020 00:47

#qvertz napisał(a) 03.06.2020 22:58
Chu...jowizna połączeń skm jest, aż oczy bolą. Kursy dwa na godzinę, brak kursów obwodowych, peron 8 na Zachodnim powinien kierować ruch w kierunku W-wy Śródmieście lub Głównej, powinny pociągi skręcać także na Jelonki. I co? I g...ówno. Dużo chrzanienia, a żadnych rozwiązań. Ludzie dalej są skazywani na tłoczenie się w tramwajach i autobusach, które jeżdżą w większości na ulicach bez buspasów i utykają w korkach.

Imbecylu, zanim cokolwiek napiszesz, przeczytaj ZE ZROZUMIENIEM artykuł, a przede wszystkim dowiedz się czegoś o funkcjonowaniu kolei w Polsce! SKM Warszawa, tak jak i Koleje Mazowieckie, są TYLKO PRZEWOŹNIKAMI, czyli kursują po infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK. To PKP PLK ma ostatnie słowo w zakresie tego, czy częściej będą kursować SKMki czy Koleje Mazowieckie.

REKLAMA

# KM89

22.01.2021 11:55

wlasnie sprowadziłam się na osiedle Dom marzen i trochę obawiałam się tych dojazdow do Wwy, ale nie jest znowu tak zle. Mysle ze fajne mieszkanie w atrakcyjnej cenie jest tego warte
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe