REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Inwestycje

Premier w Sejmie: obwodnica Marek do 2015
REKLAMA

REKLAMA

Premier w Sejmie: obwodnica Marek do 2015

Premier Donald Tusk poinformował w expose, że przetarg na budowę obwodnicy Marek zostanie ogłoszony w ciągu kilku miesięcy. - Nie spodziewaliśmy się takiej deklaracji. To wspaniała wiadomość! - skomentował burmistrz Marek Janusz Werczyński. Powstanie drogi ekspresowej S8 to najważniejsza sprawa dla mieszkańców tej miejscowości. Także dla mieszkańców Radzymina i milionów kierowców. Budowa będzie kosztować ok. 1 mld zł.

REKLAMA
- Wszystko zależy od tego, czy Rada Ministrów znajdzie na ten cel pieniądze. Szansa jest duża - mówił dwa tygodnie temu wojewoda warszawski Jacek Kozłowski podczas spotkania z mieszkańcami.

- Te słowa trochę ostudziły nasz zapał, chociaż wojewoda mówił też, że jest wielkim optymistą. Teraz jest już pewne, że w ciągu kilku miesięcy rząd ogłosi przetarg, który zostanie rozstrzygnięty w przyszłym roku. Wyłoniony w ten sposób wykonawca będzie miał rok na projektowanie i uzyskanie wszystkich pozwoleń. A na początku 2014 rozpocznie się budowa, która musi zostać zakończona do jesieni 2015. Wtedy bowiem będzie ostatni moment na rozliczenie środków unijnych w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" - cieszy się burmistrz Werczyński.

Droga ma liczyć 16 km. Począwszy od ulicy Fabrycznej i Kanału Markowskiego będzie mieć sześć podstawowych węzłów: Marki, Drewnica, Zielonka, Kobyłka, Wołomin i Radzymin Płd. Koncepcja już została oddana urzędom tych miast do akceptacji, była także konsultowana z mieszkańcami. Wykonała ją warszawska firma Transprojekt.

Rząd daje pieniądze

Istniały trzy czynniki ryzyka mogące spowodować, że plan nie zostanie dotrzymany. A nawet, że projekt w ogóle nie będzie zrealizowany. Pierwszy - już nieaktualny od dłuższego czasu - to możliwość uchylenia decyzji środowiskowej dotyczącej wschodniej obwodnicy Warszawy. To by oznaczało, że północno-wschodni wylot od Drewnicy do Radzymina nie jest połączony z Trasą Toruńską. Drugi czynnik brany pod uwagę do końca był taki, że wydana w 2009 r. decyzja środowiska od węzła Drewnica do Radzymina została wygaszona w 2010 ze względu na protesty wsi Ciemne. - Trzeba sobie uzmysłowić, że nie budujemy na pustyni i zawsze znajdzie się ktoś, przez kogo działkę przebiegnie budowa - mówił wojewoda dwa tygodnie temu. - Nie zdarzył się wariant, który nie byłby zaskarżany. Ponowna decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska została wydana w styczniu tego roku. Znowu pojawili się niezadowoleni, ale 19 września organ II instancji, czyli Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska utrzymała decyzję. Oznacza to, że jest nieodwołalna i budowa może się rozpocząć. Ewentualne odwołanie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego mogłoby spowodować wstrzymanie prac, ale nie ich rozpoczęcie. I wreszcie trzeci czynnik ryzyka - najistotniejszy - to taki, że w Rządowym Programie Dróg Ekspresowych obwodnica Marek znajdowała się na liście, ale bez podanego terminu. Ten program ma trzy listy. Na przykład most Grota-Roweckiego jest na liście nr 1, a Marki były na 1A. Oznacza to, że rząd chce realizować tę inwestycję, ale warunkowo.

- Należy więc być optymistą - wyjaśniał wojewoda dwa tygodnie temu podczas spotkania z mieszkańcami Marek. - Wiedzieliśmy, że skoro przeznacza się na to 1 mld zł to sprawa ma duże szanse. Ale dopiero po wystąpieniu premiera mamy pewność - mówi burmistrz Werczyński.

Wszystkie miasta zyskają

Plan jest taki, że do końca przyszłego roku zostanie opracowany ostateczny projekt. Pierwszy kwartał 2014 r. ma być poświęcony na otrzymanie wszystkich pozwoleń i wykupywanie gruntów od właścicieli działek, przez które przebiegać będzie trasa. Proces budowlany miałby rozpocząć się w kwietniu 2014, a zakończyć w październiku 2015. Podczas tego samego spotkania, na którym był wojewoda swoje dotychczasowe dokonania przedstawili także projektanci.

- Harmonogram jest napięty. Mamy już ostatni etap koncepcji, czyli dokumentu niezbędnego do opracowania projektu. Decyzje powinny być podejmowane szybko. Trasę dzielimy na dwa pododcinki z podziałem na sześć podstawowych węzłów - wyliczał Radosław Pietrak, naczelnik działu dokumentacji.

Koncepcję przedstawiał zebranym mieszkańcom inżynier Tadeusz Grotte.

- Wszystkie miasta na tej budowie zyskają. Najwięcej Marki, bo zdjęty z miasta zostanie ruch, a nie zostaną naruszone tereny. Zielonki i Kobyłki też właściwie nic nie naruszy, bo obwodnica będzie biec wzdłuż ich granic. Bardziej będzie pocięty Radzymin, by dostać się do jego obwodnicy. Po obu stronach trasy ustawimy ekrany wyciszające o wysokości od 6 do 8 metrów. Zostaną wybudowane drogi dojazdowe do działek, zbudujemy też ciąg pieszo-rowerowy. Część drogi przebiegnie przez lasy. Musieliśmy liczyć się ze zdaniem ekologów. Dostaliśmy bardzo ostre warunki. Po to, by np. nie ewakuować płazów zamieszkujących staw w okolicy Kobyłki, nieco się odsunęliśmy - opowiadał przedstawiciel Transprojektu.

Maciej Weber



Premier w Sejmie: obwodnica Marek do 2015





REKLAMA

 



REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ogłoszenia drobne

Kupię części
 Do Fiata 125+PRL: 513-606-666

Kursy, szkolenia
 Porozumienie finansowe między poważną osobą Jesteś bankiem banowanym i nie masz przychylności banków, albo lepiej masz projekt i potrzebujesz finansowania, złego kredytu lub potrzebujesz pieniędzy na opłacenie rachunków, funduszy na inwestycje w firmy. Pożyczkobiorcy, nie wahaj się ze mną skontaktować, jeśli chcesz pożyczyć. po więcej szczegółów skontaktuj się ze mną. E-mail: francesco.servillo85@gmail.com

Usługi motoryzacyjne
 Holowanie 513-606-666

Fauna i flora
 Szybka oferta pożyczki bez protokołu Oferujemy kredyty dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych od 5 000 do 25 000 000 EUR w tempie 2% rocznie z największą szybkością i niezawodnością. Otrzymujesz pożyczkę 24 godziny po złożeniu wniosku i bez protokołów. Kontakt: laurabettery@gmail.com


TU dodaj swoje ogłoszenie
ZA DARMO w necie
ZA GROSZE w gazetach lokalnych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
oprawki-50%
REKLAMA