REKLAMA

Legionowo

komunikacja »

 

Pociągiem do Zegrza? Dzięki Unii może być realne!

  14 stycznia 2015

alt='Pociągiem do Zegrza? Dzięki Unii może być realne!'
Dworzec kolejowy w Zegrzu (1915-1917)
źródło: Fotopolska

Jeśli Unia Europejska znajdzie pieniądze na dofinansowanie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza, nad wodę wygodnie dojedziemy pociągiem. A jest to bardzo możliwe, bowiem rozwój komunikacji szynowej - jako ekologicznej i efektywnej - jest jednym z priorytetów wspólnoty.

REKLAMA

Wszystko wskazuje na to, że w ciągu najbliższych kilku lat rozpocznie się długo oczekiwana rewitalizacja linii kolejowej, dzięki czemu będziemy mogli dojechać nad Zalew Zegrzyński pociągiem. Nie trzeba będzie więcej stać w korkach podczas dojazdu przez Legionowo, nie trzeba będzie rozpaczliwie szukać miejsca na zapakowanie auta. To również nadzieja i szansa na to, że mieszkańcy Zegrza wygodnie i bez przesiadek dojadą do pracy w Warszawie.

Urzędy zgodne

W połowie grudnia starosta Jan Grabiec rozwiązał umowę z firmą Logis, która dzierżawiła tereny w Zegrzu Południowym, przez który przebiega końcówka starej, zniszczonej już linii kolejowej. Rozpoczęły się też konkretne rozmowy na temat przywrócenia połączenia, z którego zrezygnowano w 1994 roku. Przypomnijmy: po likwidacji pociągów do Zegrza przez dwa lata (2006-2008) w okresie wakacyjnym na tej trasie kursował "Zegrzyk". Od sześciu lat nie ma możliwości dojazdu pociągiem nad Zalew.

Inicjatorem przedsięwzięcia jest legionowskie starostwo, które od jesieni ubiegłego roku prowadzi w tej sprawie rozmowy i szuka pieniędzy na inwestycję. Wygląda na to, że projekt ma poparcie wszystkich zainteresowanych stron.

- Linia nr 28 Wieliszew-Zegrze, wraz z Zegrzem Południowym wymaga rewitalizacji. Szansą na przystosowanie linii do przewozów pasażerskich jest perspektywa finansowa Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec. Jeśli Urząd Marszałkowski uzna za zasadne ujęcie linii w regionalnym programie operacyjnym, to PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. włączą się w przedsięwzięcie - deklaruje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Co na to Urząd Marszałkowski? - Reaktywacja linii to bez wątpienia szansa na aktywizację terenów i poprawę ich sytuacji komunikacyjnej. A to jest ważne nie tylko dla turystów, ale i mieszkańców powiatu. Dlatego władze województwa umieściły inwestycję w projekcie Regionalnego Programu Transportowego (wśród kilku pozycji kolejowych). Obecnie oczekujemy na zatwierdzenie RPO przez Komisję Europejską - mówi Marta Milewska z biura prasowego.

Wstąp do księgarni

Parking, peron, co jeszcze?

Koszt inwestycji nie jest mały - to 15-20 mln zł.

- Konieczna jest gruntowna przebudowa torów od Wieliszewa, budowa trakcji i remont peronu w Zegrzu Południowym - wylicza rzeczniczka starostwa Joanna Kajdanowicz. Szczegółowy zakres remontu musi ustalić inwestor, a zarazem właściciel infrastruktury, czyli PKP PLK S.A. - uzupełnia, a starosta Jan Grabiec podkreśla, że zmian wymaga też teren przy stacji.

- Poza remontem samych torów bardzo potrzebna jest budowa parkingu przy stacji w Zegrzu i określenie na nowo funkcji terenu wokół stacji. Dlatego też wraz z władzami gminy Nieporęt mamy zamiar ogłosić konkurs urbanistyczny - mówi Jan Grabiec.

REKLAMA

Kiedy?

Władze powiatu chcą, by decyzje dotyczące inwestycji zapadły szybko. Co nie oznacza, że szybko ruszą prace.

- Nie możemy składać deklaracji odnośnie terminu podjęcia decyzji, a tym bardziej realizacji inwestycji, ponieważ to nie powiat legionowski będzie w tym przypadku inwestorem. Starosta chce zaproponować podpisanie porozumienia wielostronnego, obejmującego wszystkie podmioty i instytucje niezbędne do realizacji tego przedsięwzięcia. Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska wyraziły zainteresowanie realizacją usług przewozowych na linii do Zegrza Południowego, za wcześnie jednak na przesądzanie o planowanych przystankach oraz o fakcie, czy w rozkładzie znajdą się bezpośrednie połączenia kolejowe z Warszawą - podkreśla Joanna Kajdanowicz.

AS

 

REKLAMA

Komentarze (6)

# nostalgia

21.01.2015 19:14

ach ten bufet 3-ej klasy dla podróżnych 4-tej kategori

# malpa

13.02.2015 09:29

przedłużyć o 1 przystanek zegrze jakie planowanie przystanków o czym ta kobieta mówi od PKP Wieliszew do PKP Zegrze jest ok. 2.8 km do max 3 km.
To normalnie niech będzie przedłużona s9 i s3 o 1 przystanek

# Pawik Show

13.02.2015 16:32

Konieczna jest także budowa przystanku - peronu w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z droga 631 - w tym rejonie jest planowane duże osiedle mieszkaniowe. Warto w kolejnej perspektywie (2020-2016) zająć się bocznicą kolejową na Wodociąg Północny w celu dostosowania jej do ruchu pasażerskiego.

REKLAMA

# Pawik Show

13.02.2015 16:33

Konieczna jest także budowa przystanku - peronu w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z droga 631 - w tym rejonie jest planowane duże osiedle mieszkaniowe. Warto w kolejnej perspektywie (2020-2026) zająć się bocznicą kolejową na Wodociąg Północny w celu dostosowania jej do ruchu pasażerskiego.

# Wieliszew Cegielnia

15.04.2015 09:49

I ta wredna propaganda o pieniądzach unijnych...

# kopia ze strony www.ztm.waw.pl

16.10.2015 22:05

Dyrektor ZTM Wiesław Witek podpisał, wraz z przedstawicielami Samorządu Województwa Mazowieckiego, Powiatu Legionowskiego, PKP Polskich Linii Kolejowych, Powiatu Pułtuskiego oraz gmin Legionowo, Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pułtusk, Winnica i Pokrzywnica list intencyjny o współpracy w zakresie rewitalizacji i utrzymania linii kolejowej nr 28 na odcinku Wieliszew-Zegrze Południowe. Dzięki temu mieszkańcy północnej części aglomeracji warszawskiej będą mogli do Warszawy dojechać szybko i wygodnie pociągiem.
Linia kolejowa do Zegrza kiedyś tętniła życiem. W letnie niedziele tłumy warszawiaków jechały wypoczywać nad jezioro Zegrzyńskie. Niestety, z czasem stan techniczny linii się pogarszał i jednocześnie dynamicznie wzrastała liczba samochodów co spowodowało spadek zainteresowania. W konsekwencji, w 1994 r. przewozy kolejowe na linii do Zegrza zawieszono, a do 2000 r. kursowały jeszcze do Legionowa autobusy kolejowej komunikacji zastępczej. Tory zarosły drzewami, sieć trakcyjną zdemontowano, a budynek dworcowy z lat 70-tych

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuLegionowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Najchętniej czytane na TuLegionowo

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy